Hvordan bestemmer man hva barnet heter?

Eldstemann har farens etternavn som mellomnavn og mitt som etternavn, ettersom han bodde sammen med meg, vi var ikke sammen da han ble født. Vi har begge etternavn som få har. Nå venter jeg barn med en ny som jeg bor sammen med som også har et etternavn som få har, så da blir muligens mitt som mellomnavn og farens som etternavn, blir veldig langt men...
 
Store uenigheter? :)
Ja veldig. Etternavnet hans går ikke å kombinere med mitt, og jeg vil at vi skal gifte oss (og jeg ta hans navn) men han vil ikke gifte seg. Så jeg mener da at han har valgt at vi som familie ikke skal ha samme navn og da skal ikke jeg ta "straffen" for et valg han har tatt. Da får han være den ene i familien uten samme navn som de andre. Og han er jo selvsagt ikke enig i den logikken ;)

Og fornavnene han kommer med er typ oppkalling etter filmstjerner/filmroller som Sylvester, Arnold osv.. Helt grusomt.
 
Ja veldig. Etternavnet hans går ikke å kombinere med mitt, og jeg vil at vi skal gifte oss (og jeg ta hans navn) men han vil ikke gifte seg. Så jeg mener da at han har valgt at vi som familie ikke skal ha samme navn og da skal ikke jeg ta "straffen" for et valg han har tatt. Da får han være den ene i familien uten samme navn som de andre. Og han er jo selvsagt ikke enig i den logikken ;)

Og fornavnene han kommer med er typ oppkalling etter filmstjerner/filmroller som Sylvester, Arnold osv.. Helt grusomt.

Synd det ikke lar seg kombinere da. Det ville jo vært den beste løsningen..
Og mannfolk og oppkalling.. jeg forstår det ikke :p Selv synes jeg Sylvester er veldig fint, men man ønsker gjerne å finne navnet på egenhånd og ikke være låst opp mot avdankede skuespillere ;) Jeg ser dilemmaet ditt!
Blir spennende å høre hva dere kommer frem til :D
 
Ja veldig. Etternavnet hans går ikke å kombinere med mitt, og jeg vil at vi skal gifte oss (og jeg ta hans navn) men han vil ikke gifte seg. Så jeg mener da at han har valgt at vi som familie ikke skal ha samme navn og da skal ikke jeg ta "straffen" for et valg han har tatt. Da får han være den ene i familien uten samme navn som de andre. Og han er jo selvsagt ikke enig i den logikken ;)

Og fornavnene han kommer med er typ oppkalling etter filmstjerner/filmroller som Sylvester, Arnold osv.. Helt grusomt.
Vet akkurat hvordan du har det. Var en evig krangel når vi skulle finne navn til vår første. Han ville kun ha navn oppkalt etter seg selv, og tenkte ikke på meg i det hele tatt. Vi ble enige til slutt, både fornavn og etternavn. Med andremann var det enklere. Men bare vent til svigers blander seg inn. Offameg.
 
Vet akkurat hvordan du har det. Var en evig krangel når vi skulle finne navn til vår første. Han ville kun ha navn oppkalt etter seg selv, og tenkte ikke på meg i det hele tatt. Vi ble enige til slutt, både fornavn og etternavn. Med andremann var det enklere. Men bare vent til svigers blander seg inn. Offameg.
Så godt å høre at dere ble enige. Gleder meg til vi finner en løsning :)
og jeg hadde klikka om svigers blander seg. Tror egentlig de ikke tørr å si noe på det :)
 
Ja veldig. Etternavnet hans går ikke å kombinere med mitt, og jeg vil at vi skal gifte oss (og jeg ta hans navn) men han vil ikke gifte seg. Så jeg mener da at han har valgt at vi som familie ikke skal ha samme navn og da skal ikke jeg ta "straffen" for et valg han har tatt. Da får han være den ene i familien uten samme navn som de andre. Og han er jo selvsagt ikke enig i den logikken ;)

Og fornavnene han kommer med er typ oppkalling etter filmstjerner/filmroller som Sylvester, Arnold osv.. Helt grusomt.
Jeg er enig med logikken din! Hvorfor i all verden skal barnet ha hans navn og ikke ditt, klarer han forklare det da? :)
 
Ja veldig. Etternavnet hans går ikke å kombinere med mitt, og jeg vil at vi skal gifte oss (og jeg ta hans navn) men han vil ikke gifte seg. Så jeg mener da at han har valgt at vi som familie ikke skal ha samme navn og da skal ikke jeg ta "straffen" for et valg han har tatt. Da får han være den ene i familien uten samme navn som de andre. Og han er jo selvsagt ikke enig i den logikken ;)

Og fornavnene han kommer med er typ oppkalling etter filmstjerner/filmroller som Sylvester, Arnold osv.. Helt grusomt.
Fra gammelt av, hvis man var ugift og fikk barn, så fikk jo barnet automatisk mor sitt navn. Så logikken din her er jo helt innafor! Hadde vært ulogisk å gjøre der annerledes!
 
Ja, det var greia her også. Mitt er "freda", hans gamle er veeeldig vanlig :) Heldigvis var han kjempefornøyd med å få bli medlem i en "eksklusiv etternavnsklubb" :p

Det er jo gøy med etternavn som ikke alle har :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg og barnefar er ikke sammen. men tenker å ta hans som mellomnavn og mitt etternavn.. Vil ikke vite kjønnet så om det blir jente så bli det 2 fornavn i oppkalling etter min søster som gikk bort og 2 etternavn (hans og mitt)
Guttenavn har jeg ikke peiling på enda :D
 
Back
Topp