Hvordan bestemmer man hva barnet heter?

sommerfugl84

1+1=3
Februarlykke 2016
En ting er fornavn... Som gjerne er vanskelig og bli enige om, men hva med etternavn?:)
Blir det fars? Mors? En kombinasjon av begge? Hva når foreldrene har to etternavn selv?
Mange valg og ta...:p
 
Vi er gift med samme etternavn, så heldigvis er det enkelt å bestemme ;)
 
Da vi giftet oss gikk vi mange runder for å finne ut hvilket etternavn det skulle bli. Jeg hadde to fra før og mannen ett, så det ble til at vi valgte ett av mine og hans med bindestrek. Det var kjempevanskelig å velge, en periode vurderte vi faktisk å bare droppe det og beholde våre egne navn, men så tenkte vi at da utsetter vi bare problemet til vi får barn. Er glad vi har et felles familienavn, det er liksom litt samlende på en måte.
 
Vi er også gift, så akkurat det blir lett ;)

Men hadde vi ikke vært det måtte mannen ha valgt hvilket etternavn han ville bruke og så ville mitt vært et av etternavnene.

Og hadde vi begge hatt hvert vårt -sen-navn og ikke vært gift, ville barnet fått hans navn, fordi jeg syns det er veldig sært at folk heter Hansen-Andersen til etternavn...
 
Vi har valgt å ta begges etternavn og plassere dem slik at det passer. F.eks. Vår sønns navn slutter på L, mannens etternavn begynner på L, så passer fint lite. Dessuten slutter etternavnet hans på N, derfor passer det lite med mitt etter det siden det begynner med N. Derfor har vi mitt etternavn i midten og mannens etternavn til slutt.
 
Det er enkelt. Hans etternavn. Nå er vi gift og jeg har endelig samme navn som gutta mine <3
 
Gift m samme etternavn så den er uproblematisk for oss :p
 
Ja, dette tenker jeg også på. Vi er ikke gift, og vet heller ikke helt hvordan vi kommer til å gjøre det med etternavnene våre den dagen vi gifter oss. Er jo rart om vi bruker begges navn på barnet, og plutselig dropper jeg mitt og tar kun hans navn. Da vil vel folk lure på hvor i all verden sen-navnet kommer inn i bildet siden hverken jeg eller min kjære heter det om vi velger å droppe mitt ved giftemål.. :eek:
 
Da jenta vår kom, var vi ikke gift. Vi valgte mitt mellomnavn og hans etternavn til henne. Nå er vi gift, og han tok mitt mellomnavn og jeg tok hans etternavn, slik at vi alle heter det samme nå :)
 
Våre barn har både mitt og mannens etternavn. Vi har begge kun ett etternavn så for meg falt det naturlig slik. Når vi gifter oss kommer jeg til å ta samme etternavnet som barna, mitt og mannens kombinert.
 
Barnet vårt skal ha begges etternavn :) Jeg kommer aldri til å bytte mitt etternavn uansett (veldig mye historie) så om vi gifter oss en dag, så vil jeg også ha en kombinasjon av begges navn :)
 
Aner ikke.. Både jeg og samboeren har spesielle og gamle etternavn som gjerne må staves ut for folk. Ingen av oss vil miste eget navn og begge vil at navnet skal videreføres til barnet. En kombinasjon av navnene vil være vrient, men jeg ser ingen annen løsning. Stahet lenge leve...
 
En ting er fornavn... Som gjerne er vanskelig og bli enige om, men hva med etternavn?:)
Blir det fars? Mors? En kombinasjon av begge? Hva når foreldrene har to etternavn selv?
Mange valg og ta...:p
Jeg har 2 etternavn, min mors og min fars. Ungene fikk også 2 etternavn, min fars og deres fars etternavn.
 
Sambo var veldig bestemt på at det måtte bli hans, jeg er ikke enig da vi ikke er gift og at det også er mitt barn. Så her ble det begge etternavn med bindestrek mellom, etter mye om og men:)
 
Vi er "bare" kjærester, men jeg har i utgangspunktet tenkt at barnet skal få kun fars etternavn, ihvertfall hvis jeg får velge fornavn:p
 
Siden vi har mine, dine, våre barn. Så blir det mitt navn som mellomnavn og så det etternavnet han bruker mest til etternavn. Da får alle en litt tilhørighet til hverandre:)
 
Vår sønn har dobbelt fornavn, hvor mellomnavnet er samme som farens. Vi bruker bare hans etternavn på ungene :). Syns det blir tungvint med så mange etternavn, og forhåpentligvis blir vi gift en dag og jeg får også hans navn :)
 
Back
Topp