Hvordan beregner NAV dagsats av foreldrepenger?

Nova

Andre møte med forumet
på foreldrepengekalkulatoren får jeg opp at jeg får 8862 pr uke, men jeg har forstått det slik at de regner ut en dagsats og ganger med antall arbeidsdager i mnd.
vil det si at de regner ut dagsatsen ved å dele ukesbeløpet på 5, eller??? Hvis ikke taper jeg mye i forhold til den fastlønna jeg har i dag. Det gjør jeg for så vidt uansett. Ganger jeg det med 21 dager som det er i mars er det mindre enn fastlønna mi. Utrolig irriterende hvor mye man taper på foreldrepenger altså...
 
Bare dytter denne for deg, jeg, for dette vet jeg lite om! Men hvorfor skal du vite dagsatsen?
 
Ikke helt, man får etter antall dager i mnd. Dvs at i februar hvor det er mindre dager vil man få mindre utbetalt, mens i mai hvor det er litt flere arbeidsager vil det bli litt mer enn en vanligvis får.

Jeg lurer bare på hvordan de beregner dagsatsen. Må jo være noen her som har begynt på permisjon som vet?? :)
 
De skal beregne den etter hva du har utbetalt i lønn, altså f.eks i mitt tilfelle så har jeg utbetalt nesten 5000 kr pr uke. Når jeg da tar 80 % lønn utbetalt får jeg 780 kr i dagsats. Du skal etter sigende få utbetalt i fhld til det du har i normal lønn, men det vil også variere noe utifra antall dager i mnd. Altså du får kun utbetalt for vanlige arbeidsdager som vil si at du får utbetalt for antall dager i den måneden. F.eks i mars er det 21 " arbeidsdager.".

Håper jeg ikke forklarte det så veldig vanskelig, er slik det står i mine papirer fra NAV =)
 
Jeg fant ut av det. Dersom du bruker foreldrepengekalkulatoren inne på NAV sine sider så får du opp hva du får i uka. Dette beløpet deler en på 5 ukedager.
Ser at i mars får jeg mindre enn vanlig utbetalt mens i mai når det er 23 dager får jeg mer enn vanlg så det går vel ca opp i opp ila permisjonen.
 
Back
Topp