Hvordan beregne antall uker jeg er på vei?

Josephine

Andre møte med forumet
Hei! jeg har nylig funnet ut at jeg er gravid og synes dette med uker er fryktelig forvirrende.

Jeg fikk mensen natt til 19 februar, mensen varte i 5 dager. Fikk så positiv el test 11 mars, men hadde en del el smerter 10 mars. Skulle etter planen hatt mensen på tirsdag 23 mars. Fikk positiv test på mandag 22 mars. Tok da en haug med billigtester og en clearblue digital 1-2 gravid. I følge appen Flo som jeg bruker er jeg i dag 5 uker gravid, her har jeg hele veien lagt inn mensen og eggløsning. Lutealfasen min har de andre syklusene vært på 11-12 dager. Skal jeg ta tenke selv at jeg er 5 uker på vei siden det er det den ene appen regner ut? Eller skal jeg gå ut i fra eggløsnings datoen og tenke at jeg er 4+2 dager på vei?

Håper noen kan oppklare for jeg synes det er vanskelig å vite hva man skal betegne seg selv som. Hva er det vanligste?

5 uker gravid betyr at du er 4 + noe. Så de har rett begge to :) du har 4 fullgåtte uker og har dermed startet på den 5. uka :)

5 uker gravid betyr at du er 4 + noe. Så de har rett begge to :) du har 4 fullgåtte uker og har dermed startet på den 5. uka :)

okei, men det har stått 4+6 på den appen, så den ble til 5 uke i dag liksom Men de skiller jo bare noen dager så er jo ikke livsviktig

okei, men det har stått 4+6 på den appen, så den ble til 5 uke i dag liksom Men de skiller jo bare noen dager så er jo ikke livsviktig
Jeg må denne gangen isåfall legge inn 14 dager før el som siste mens. For siste mens for meg var 9. Februar. Men el kom ikke før cd 37 (forrige torsdag). CD 45 idag.

Og appene kan beregne litt ulikt, også på hvor lenge svangerskapet varer. Ville forholdt meg til helsedirektoratet sin, evt babyverden til du har vært hos lege :)

Istedenfor å gå så avansert inn på det; ta utgangspunkt i siste menstruasjon. Det er den terminen jordmor kommer til å gå ut i fra uansett, frem til ultralyd. At eggløsningen er litt senere enn i en normal syklus, betyr nok bare at du kommer til å bli litt tilbakesatt på ultralyd; men det er ikke snakk om mer enn noen dager og betyr derfor ingenting.

Du vil altså derfor, av jordmor, regnes med termin 29. November, og er etter den terminen 4+6 i dag.
Etter eggløsning er du mer sannsynlig 4+0 i dag, eller noe i den duren, så du blir nok mest sannsynlig satt tilbake en uke på ultralyd, men.. hvis du synes dette blir forvirrende er det nok best å bare ta utgangspunkt i terminen som jordmor blir å gå ut i fra. Så slipper du forholde deg til mange ulike terminer og tall.

Og gratulerer med graviditeten, forresten :)

Back
Topp