Hvordan behandle øyebetennelse?

Jarmila

Betatt av forumet
Jeg tror lillingen min har fått øyebetennelse. La merke til i går at det kom gul gugge ut av øynene hennes og i dag var de helt gjenklistret. Hylte og skrek da jeg tok det bort med varmt vann. Mamma sa at jeg skal få tak på en salve og smøre på, men er dette reseptfritt? Er ikke så lett å komme til legen på en lørdag og jeg orker ikke bruke hele dagen på legevakten da vi holder på å flytte denne helga. Men må jeg så må jeg ,selvsagt!

Noen råd?

du kan kjøpe øyebadevann på apoteket, men er nok mer effektivt med noe man får hos legen..

Jeg lurte litt på og prøve det for å så og evt gå til legen på mandag, og så leste jeg at man kan ta morsmelk på, men jeg har omtrent bare tørrmelk igjen i puppene nå, så det vil nok ikke ha noen nytte for seg.
Det virker heldigvis ikke som om det plager henne da jeg fikk tatt det bort.

Er det øyekatar må du ha resept av legen for å få en krem. Bruk saltvann til å vaske rent med før du legger på kremen[:)]

Snuppa har dette konstant omtrent så vi venter på time til spesialist[:-]

Jeg ville ringt legevakta, for dette er VELDIG ubehagelig. Jeg har hatt det flere ganger selv, og drøyer ikke med å ringe legevakt. Når en starter med dråper og salve går det fort over.

Lag en kopp med kamille te og vask øyet med dette når det er blitt kjølig.

Kamille virker betennelsesdempende.

Ville tro øyet roer seg litt, så kan du kontakte legen på mandag og få øyedråper om det ikke har gitt seg.

Det anbefalte er å vake det vekk med saltvann eller kokt vann... Bytt bommulsdott hver gang du tørker og på de ulike øynene.. svært smittsomt... Ikke vekke etter 3 dager så skal det behandles med legemiddel du får resept på hos legen. Kan ikke gå i barnehage med ubehandlet betennelse, etter et døgn med behandlig er man ikke leger smittefarlig og kan gå i bhg ol...

Er noe herk og jeg ville personlig ikke drøyd de 3 anbefalte dagene med å gå til lege... men det er jo meg det da

La jenta sove med noe fet krem på/rundt øynene, da vil de ikke klistres så veldig igjen.

Kamille te som er kald....er supert. Vi har hatt en del øyekatatarr i vinter og det funker bra[:)]

Noen ganger må vi ty til salven,men er vi raskt ute og vasker over med kamille te så raskt vi ser det starter opp utvikler det seg ikke mer[:)]

Øyekatarr er et virus og trenger ikke behandles med kremer eller annen antibiotika. Drypp saltvann på en bomullspad og vask fra yttersiden av øyet og innover.

Dersom det ikke opptrer i forbindelse med forkjølelse eller det kun opptrer på ett øye, kan det være øyebetennelse. Da bør du gå til legen og få krem.

erfaringen tilsier at det mååå behandles. når vesla di har vært behandelt et døgn, er hun ikke lenger smittsom!

må nok til legen å få kloamfenikol eller den andre som eg ikke husker navnet på..

ORIGINAL: gauldaling

Jeg ville ringt legevakta, for dette er VELDIG ubehagelig. Jeg har hatt det flere ganger selv, og drøyer ikke med å ringe legevakt. Når en starter med dråper og salve går det fort over.

Den er jeg ikke helt enig i. Hvis det ikke er rødt på det hvite i selve øyet er det ikke spesielt ubehagelig og vil i de fleste tilfeller gå over av seg selv. Tull å dryppe/smøre med dråper/krem som inneholder antibiotika hvis det har muligheten for å gå over av seg selv. Men blir det rødt i øyet og hun plages og det ikke hjelper å fjerne, drypper med morsmelk/saltvann ville jeg tatt turen til legen til uka.
Ville bruke vann som er oppkokt og avkjølt på bommull for å fjerne.

Nei, for all del, du trenger ikke være enig, menJEG syns ikke det er særlog behagelig, og Jeg har heller ikke lyst til å smitte de rundt meg, enten jeg eller barna har det. Og JEG syns det er greit å starte behandling så raskt som mulig, så barna kan være sammen med andre barn i barnehagen.

Både jeg og Tobias har fått det samme. Vi var hos legen på torsdag og Tobias fikk resept på øyedråper som skal dryppes 3 ganger daglig. Jeg fikk øyedråper + salve. Tobias HATER å dryppes...[:D]

Jeg hadde flere runder med salve og dråper (kloramfenikol), og det hjalp litt en liten stund. Fikk da råd om å skylle øynene med saltvann så mange ganger om dagen som jeg gadd. Det hjalp!! Å nå mener jeg ikke å dyppe en dråpe eller to med saltvann i øyene...men så mye man greier. Tenker det er litt forskjell på voksne og barn her da mht hvor mye man tåler av mengde og hyppighet. Lykke til!

Jeg ville brukt kamillete, var alltid det mamma brukte på oss da vi var barn, og det funket bestandig [:)]

dra til legevakta og få en salve![:)]

Sist jenta vår hadde øyekatar så dro vi ditt, sa hun hadde øyekatarn, de i skraken titta litt og så ga de oss salve.[:)]

Her har både snuppa og BF hatt øyebetennelse/øyekatarr den siste uka. Og nå var det min tur. Fikk et ark av legevakta der det stod at det ikke skal behandles med salver og kremer, bare en myk klut med kokt avkjølt(lunka) vann. Hvis det ikke blir beedre, da skal du bruke øyedråper som fåes kun på resept. Det selges ingenting for øyebetennelse på apoteket uten resept nemlig..[:)]

Back
Topp