Hvordan amme når man er i jobb?

Linkii

Forelsket i forumet
Begynner å jobbe når lillegutt er 9 mnd. Helseøster sier det er nok med å amme morgen og kveld. Men dette er en ekstremt glad puppegutt (tar ikke flaske). Han får pupp mange ganger om dagen. Har prøvd å gi mindre, men da blir han grinete. Hvordan skal jeg løse dette? Hadde jeg ikke begynt i jobb hadde jeg fortsatt å gitt han så mye han vil ha. Jeg har ikke pumpet melk, dette fordi jeg har så mye melk. :) Vil unngå å få mere spreng!;)

Som sagt over her så har du rett på 1 time ammefri om dagen når du har normalt lange arbeidsdager. I det offentlige får man ofte to timer daglig.

Jeg begynte å jobbe igjen, annenhver uke, da lillingen var 7 måneder. Bruker min ammefri på å komme litt senere på jobb, så jeg når å amme rett før jeg drar, og så kommer han og pappaen innom for lunsj. Ammer også med en gang jeg kommer hjem. På den måten går det stort sett aldri mer enn 4 timer mellom hver gang.

Når ungen er 9 måneder kan fast føde erstatte morsmelk når du ikke er der, hvis det skulle vise seg at han absolutt ikke vil ha morsmelk annet enn rett fra puppen. Min tar heller ikke flaske, men han drikker av kopp, glass og Camelbak.

Anbefaler deg å ta med pumpe på jobb, spesielt fordi du har mye melk. Det kommer til å bli brystspreng og lekkasje de første dagene! Hvis du bare pumper for å lette på trykket, og ikke til det er tomt, så stimulerer du ikke nødvendigvis til økt produksjon.

Last edited:
Takk for svar! :) Jeg jobber som førskolelærer så usikker på om jeg har krav på ammefri da jeg noen dager jobber 6 1/2 time.

Han drikker vann fra tutekopp og spiser fast føde, men han spiser så lite. Enda vi startet fra han var 4 mnd. Enda noen uker til jeg begynner på jobb så det kan jo forandre seg ;-)

Jobber du full dag har du krav på 2 timer ammefri. Jobber du 6.5time har du krav på 1 time.

MEN du har ikke krav på lønn. Sjekk personalhåndboka.

Jeg pumpet på jobb (hadde også mye melk). Etterhvert gikk jeg bare over til å håndmelke litt for å lette trykket.

Jobber du full dag har du krav på 2 timer ammefri. Jobber du 6.5time har du krav på 1 time.

MEN du har ikke krav på lønn. Sjekk personalhåndboka.

Jeg pumpet på jobb (hadde også mye melk). Etterhvert gikk jeg bare over til å håndmelke litt for å lette trykket.
Her er det som står i arbeidsmiljøloven:

§ 12-8.Ammefri
(1) Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger. Fritiden kan for eksempel tas ut i minst en halv time to ganger daglig eller som redusert arbeidstid med inntil én time hver dag.
(2) Kvinne som har ammefri etter første ledd, har i barnets første leveår rett til lønn inntil én time på arbeidsdager med avtalt arbeidstid sju timer eller mer.

Altså, man har rett på permisjon uten lønn i en time alle dager, og permisjon med lønn i en time de dagene man jobber i 7 timer eller mer. Noen arbeidsplasser er så hyggelige at de gir deg 2 timer om dagen.

Takk for svar! :) Jeg jobber som førskolelærer så usikker på om jeg har krav på ammefri da jeg noen dager jobber 6 1/2 time.

Han drikker vann fra tutekopp og spiser fast føde, men han spiser så lite. Enda vi startet fra han var 4 mnd. Enda noen uker til jeg begynner på jobb så det kan jo forandre seg ;-)
Min lille spiser mye mer fast føde når han er sammen med pappaen. Han tilpasser altså matinntaket etter hvor mye melk han får/vet at han har i vente :)

Vi kuttet ned på ammingen rundt 10 måneder. Ble myye bedre til å spise fast føde da, siden han rett og slett ikke hadde tilgang på puppealternativet. :) Går sikkert fint. Min søster benyttet seg av to timers ammefri. Hun gikk to timer tidligere fra jobb hun. :) Hun ammet jo, men det ble upraktisk å skulle frakte ungen til og fra jobb, da mister man jo gjerne flyten og sånn. Men man har rett på ammefri, så det burde du jo benytte deg av. Min mor begynte å jobbe da min bror var kun tre måneder gammel. Han var da hos dagmamma like ved skolen der hun jobbet. Da løp hun til og fra jobb i pausene for å amme.. Høres slitsomt ut :P

Back
Topp