Hvordan øve på R?

Arca

Flørter med forumet
Er det noen fin måte man kan øve med barna på å si R? 4åringen min kan fortsatt ikke si R. Jeg vet at det absolutt ikke er uvanlig, og har egentlig ikke brydd meg om det før, men nå har andre barn kommentert det ved flere anledninger, og jeg er redd ho skal begynne å føle på det... Fikk tips om at ho burde tygge tyggis for å trene muskulaturen i munnen, men ho nekter :meh: er det noen som vet om noen fine øvelser, som ikke bidrar til at ho begynner å føle på at ho ikke klarer lyden?

Min bror gikk til logoped for å lære det, for 30 år siden rett nok.

Det jeg husker at vi øvde mye med var

Tda tde tdi osv

Da var det rulle r, ikke skarre r han skulle lære, det er jo litt vesentlig

Min bror gikk til logoped for å lære det, for 30 år siden rett nok.

Det jeg husker at vi øvde mye med var

Tda tde tdi osv

Da var det rulle r, ikke skarre r han skulle lære, det er jo litt vesentlig
Det er fortsatt de øvelsene der. Blant annet.

Er det noen fin måte man kan øve med barna på å si R? 4åringen min kan fortsatt ikke si R. Jeg vet at det absolutt ikke er uvanlig, og har egentlig ikke brydd meg om det før, men nå har andre barn kommentert det ved flere anledninger, og jeg er redd ho skal begynne å føle på det... Fikk tips om at ho burde tygge tyggis for å trene muskulaturen i munnen, men ho nekter :meh: er det noen som vet om noen fine øvelser, som ikke bidrar til at ho begynner å føle på at ho ikke klarer lyden?
Vi ba om hjelp i bhg og fikk møte en logoped. Fikk noen øvelser/spill, men det var i førsteklasse det ble tatt tak i. Jeg hadde ikke troa på disse øvelsene, men jammen funka det gitt. Må øve mye, så går det seg til.

Det er ikke forventet at barn kan si R før de startet på skolen.
Altså, mange sier det før, men det er normalt å ikke si R'en før ved 6 års alderen.

Gjenta ordet riktig, men ikke rett på det som å påpeke at "nå sa du feil, det heter ikke skjølt, men skjøRt."

Jeg tenker helhetlig munnmotorisk trening ☺️ Selv om hun bare er fire år, så er det kjempefint å starte tidlig med munnmotorikk, for å styrke den. Blåse såpebobler, blåse igjennom sugerør i vann og lage bobler i vannet (selv om mange ser på det som grising, så er det god munnmotorikk, hehe), male med sugerør (blåse på maling som ligger på ark). Tyggis, se på speilbilde og lag masse gøyale grimaser. I barnehagen vår bruker vi å spille larvespillet med en gruppe barn, det er kjempefint for å styrke barnas munnmotorikk, spesielt plassering og styrke i tunge ☺️ Da får man ulike oppgaver. «Hves som en slange», brom som en bil», «ta tunga opp til nesa», «blobb som en fisk» osv. Søk det opp på nett så finner du flere ulike varianter, denne er kjempeenkel å lage selv ☺️

Back
Topp