hvordan «herde» 1åringen?

Aicelain

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
Oktoberlykke 2019
Sønnen vår våkner lett av vanlig huslyder Hvordan kan jeg herde han før lillebror kommer i oktober ? Babyer er jo ikke musestille :oops:

Vi har en herlig gutt på 15 mnd. Eneste «problemet» med han er søvn. Fra 6 mnd begynte å han å kjempe i mot søvn. Brukte som regel timevis på å legge, våknet ofte og brukte lang tid på å sovne igjen. Sovnet han på oss våknet han i det han ble lagt ned. Han tar verken smukk eller bamse, så ting hjalp ikke.

Etter mye hardt arbeid, frustrasjon og tolmodighetsprøver begynte han endelig å sovne normalt de fleste kveldene fra 13 mnd alder. Vi har også endelig klart å venne av han av flaske i senga for å finne ro.
MEN blir det en del huslyder våkner han å, og da er kampen i gang. Da er han litt uthvilt og kjemper i mot søvn. Det kan ta timevis :banghead: ikke optimalt. Vi endte nylig med å kjøre 4 timer hjem fra hytta kl 01, fordi han på andre natten på rad holdt alle våkne etter å ha våknet av vanlige lyder tidlig på kvelden.

Nå kommer lillebror til høsten. Og jeg lurer virkelig på hvordan det da skal gå. Babyer er ikke musestille.
Så kloke mammaer, er det noe man kan gjøre for å herde han før babyen kommer ? Eller er det ingenting å gjøre?

(Mitt størst anger så langt var at jeg hørte på rådet og ventet med smukk til han va 1 uke gammel. Da ville han ikke ha. Kanskje søvn hadde vært lettere om vi hadde introdusert før)

Sønnen vår våkner lett av vanlig huslyder Hvordan kan jeg herde han før lillebror kommer i oktober ? Babyer er jo ikke musestille :oops:

Vi har en herlig gutt på 15 mnd. Eneste «problemet» med han er søvn. Fra 6 mnd begynte å han å kjempe i mot søvn. Brukte som regel timevis på å legge, våknet ofte og brukte lang tid på å sovne igjen. Sovnet han på oss våknet han i det han ble lagt ned. Han tar verken smukk eller bamse, så ting hjalp ikke.

Etter mye hardt arbeid, frustrasjon og tolmodighetsprøver begynte han endelig å sovne normalt de fleste kveldene fra 13 mnd alder. Vi har også endelig klart å venne av han av flaske i senga for å finne ro.
MEN blir det en del huslyder våkner han å, og da er kampen i gang. Da er han litt uthvilt og kjemper i mot søvn. Det kan ta timevis :banghead: ikke optimalt. Vi endte nylig med å kjøre 4 timer hjem fra hytta kl 01, fordi han på andre natten på rad holdt alle våkne etter å ha våknet av vanlige lyder tidlig på kvelden.

Nå kommer lillebror til høsten. Og jeg lurer virkelig på hvordan det da skal gå. Babyer er ikke musestille.
Så kloke mammaer, er det noe man kan gjøre for å herde han før babyen kommer ? Eller er det ingenting å gjøre?

(Mitt størst anger så langt var at jeg hørte på rådet og ventet med smukk til han va 1 uke gammel. Da ville han ikke ha. Kanskje søvn hadde vært lettere om vi hadde introdusert før)
Har du prøvd å ha hvit støy på rommet hans? Lillegutt sover alltid med en sånn maskin på, blokkerer mye av «vanlig støy» og bråk ute. Vi bor midt i en by med masse bråk ute

Jeg tenkte også på "hvit støy". Finnes bamser med hvit støy. Håper du får noen gode råd:Heartred

Jeg tror nok det har aller mest å gjøre med personlighet egentlig, noen er bare mer vare enn andre. Men mulig det kan påvirkes noe da! Med litt sånn sakte innføring av lyder, tenker og hvit støy kan hjelpe! Her har vi dog tvert imot aldri vært så opptatt av «gode søvnrutiner», og tror helt ærlig det har bidratt til et robust sovehjerte på storebror. Vi har samsovet, de fleste dupper så lenge han sov på dagtid har foregått i bæresele slik at det har vært mye mer bevegelse, lyder og «forstyrrelser» i søvnen uansett om vi var hjemme eller på farten. Sov ikke i vogn før han var 15 mnd gammel. Storebror er dermed slik at han stort sett sover når han sover, kan lett flyttes sovende fra bilen og til senga eksempelvis, selv nå som 3-åring. Sjeldent problem med å sovne nye steder. Aldri brukt smokk forresten, og tenker egentlig å unngå det med lillebror og. Nå er det nok mye arv og da, jeg har samme type robuste sovehjerte, kan sove hvorsomhelst. Kjører samme stil med lillebror som nettopp ble født og håper han er som broren sin. Siden vi er i flytteprosess samsover vi faktisk alle fire nå for en periode, så er stadig noen som lager en lyd, eller må flyttes på, eller storebror må følges på do etc.

Tror nok det har mye med personloghet å gjøre, men tenker og hvitt støy eller en bamse med noe lyd kan være verdt å prøve.
Min sover ute i vogn på dagtid, med mye trafikkstøy kombinert med vegarbeid, sånn pigging ned i bakken pluss at naboen har bygd hus fra grunnen i 6 mnd med alt det medfører av gravemaskiner, snekring og hamring, og han sover rett gjennom alt sammen. Jeg har ikke gjort noe for at det skulle bli sånn, og du har heller ikke gjort noe galt for at din trenger mer ro og våkner lettere :)
Men jeg håper du finner noe som funker, så dere slipper ny leggerunde i timesvis hver kveld, det er jo ganske slitsomt. Jeg vet ikke om det er noe å prøve å ta på han hørselvern etter han har sovnet. Kanskje wkkke så behagelig å sove med, men det går muligens frem til babyen også sover? Vi kjøpte sånne til barn på Clas ohlsson, men ikke prøvd dem ifbm søvn enda.

Vi har også en sånn en. Her funka det å begynne i bhg. Etter noen mnd da. For å få han her til å klare å sove i bhg, så måtte han sove inne på eget rom som da ble stengt for de andre barna. Etter lang tid kunne de flytte han ut og han sover nå mens resten av bhg leker rundt vogna.

Han våkner fortsatt lett av lyder, spesielt om morgenen når den første står opp. Da er det veldig kjedelig når klokka er 5.30:P

Vet ikke om smukk hadde gjort noe fra eller til. Men er han var for lyder, så ville jeg satt inn en radio til han. Konstant vag bakgrunnsstøy gjør at man ikke våkner/reagerer av plutselige lyder. Det fungerer på meg selv som våkner lett, og det fungerer på f.eks. hunder som bjeffer på lyder. Hvorfor ikke prøve ut litt white noise? Kanskje en vifte som står på, eller annet med lav, jevn lyd.
Jeg er av typen som sover med hørselsvern på. Så er det selve lydene som er problemet, vet jeg at dette med jevn og lav bakgrunnsstøy fungerer godt. Det er nemlig stopp og start på lyder som «vekker» hjernen og gjør at man reagerer.

Ville ellers ikke anbefalt at dere tar på barnet hørselsvern når det sover. For det første er det farlig da disse kan flytte seg når man beveger hodet og de kan komme over nese/munn. For det andre er det ikke behagelig å sove med. De klemmer på hodet og blir vonde ved lang tids bruk. De hemmer også naturlig bevegelse. Sover jo selv med hørselsvern innimellom og da kun når jeg er helt nødt. For det medfører ubehag.

Ville forsøkt med hvit støy. Har en fin app på tlf som heter "Baby sleep". Bruker den innimellom. Mange forskjellige lyder der. :) Har dere utelukket at det ikke er noe galt sånn ellers? Ikke noe refluks eller andre plager som gjør at han sover veldig lett og har vondt for å sovne igjen med en gang? :)

Gode råd om hvit støy her. Hvordan er det når han skal sovne? Er alle stille da?
Jeg har erfart at det er lurt å bråke litt før ungen sovnet, og ha litt støy hele tiden sånn at ikke en liten lyd skal ødelegge alt.
Ellers ville jeg trent på å få barnet til å sove igjen selv om det våkner, slik at det ikke skal være et sånt stort stressmoment.
Hvordan klarte han å holde alle våkne på hytta på natta slik at dere måtte kjøre? Jeg ser liksom ikke for meg at det er mulig? Gråt/hyl?
Skjønner at det blir veldig frustrerende.

Takk for mange gode svar :) hvit støy er definitivt noe vi skal prøve. Når han sovner sover han bra og sammenhengende om han ikke våkner. Våkner mellom 07-08. Det er jo veldig bra.
Han begynte å barnehage i mai. Der sover han 40 min -1,5 time.
Hjemme må han trilles i søvn på dagtid. På dårlige dager må jeg trille i 40 min før han sovner. I barnehagen rugger de han i søvn.

Frem til 7 mnd nektet han å sove på dagtid ved mindre man trillet han. Våknet så snart vognen stoppet. Etter 7 mnd har det fungert å trille han til han sovner og så forte seg hjem. Om man han trillet for lenge våkner han fortsatt om vi stopper. For en luring :knegg:

Han var supergulper frem til han var 6 mnd. Så bedret det seg. Gulper ikke noe mer nå.
Da han var yngre og våknet annenhver time nermest, var det trolig søvnsyklus problemer. Når han gikk over i ny sykluss (vi alle sover i syklusser) våknet han i istedenfor å sove videre. Det er heldigvis ikke slik mer. Men er det en for brå lyd våkner han veldig lett.

Familiene våre foreslår å la han gråte om han "tulle våkner" om natta, slik var anbefalt før. De sier vi skjemmer han bort ved å sitte med han time inn og ut når han våkner. Det hadde de aldri gjort. Men faller meg ikke naturlig inn å la et lite barn gråte seg i søvn uten at noen kommer og er der for han. Så det vil jeg ikke gjøre

Gode råd om hvit støy her. Hvordan er det når han skal sovne? Er alle stille da?
Jeg har erfart at det er lurt å bråke litt før ungen sovnet, og ha litt støy hele tiden sånn at ikke en liten lyd skal ødelegge alt.
Ellers ville jeg trent på å få barnet til å sove igjen selv om det våkner, slik at det ikke skal være et sånt stort stressmoment.
Hvordan klarte han å holde alle våkne på hytta på natta slik at dere måtte kjøre? Jeg ser liksom ikke for meg at det er mulig? Gråt/hyl?
Skjønner at det blir veldig frustrerende.

Frem til 6 mnd sov han som en drøm om natta. La seg rundt 19 og våknet kun for mat hver 4 time. Vi kunne støvsuge, gå hardt i trappa, bake brød osv . Han sov igjennom alt. Så snudde det da. Men vi sitter ikke å hvisker etter han har lagt seg altså. Ser TV og prater sammen. Men dusjer nede (han sover oppe) og går stille i trappa når vi legger oss. Knirker det for mye eller knepper i dører våkner han.

Grunn til at han klarte å holde oss alle våkne på hytta er at han var sint. Når han våkner vil han ut av senga. Men vi sitter med han og stryker og snakker/synger med han ved sengen, mn tar han ikke ut . Det er fordi han ikke skal få belønning for å våkne. men samtidig ikke være alene. Og han kjemper imot. Gråter og er sint i håp om at vi skal gi oss og la han stå opp . Og den testingen av oss kan foregå i lenge.

Slik var det på hytta. En vanlig hyttelyd og han var våkne. Brukte 1,5 timer på å få han til å sovne igjen. Så sov han 40 min før et høyt nys vekket han. Og hele prosessen startet på nytt.
Slik var begge nettene. Verken vi eller de andre gjestene fikk noe bra søvn når han slet sånn, så dra dro vi til slutt.

Aldri for sent med smokk. Vår bynte med smokk da han var 1 år. Gull verdt!
Vil bare trøste deg med at det blir bedre

Ikke sikkert at han hadde tatt smokk uansett. Mener å huske at han hadde mulig stramt tungebånd, og da er det ganske typisk at de ikke tar smokk. Jenta mi tok heller ikke smokk, og våkner lett. Slitsomt. Vi har løst det ved at hun sover inne hos oss når hun våkner på natta. Hun sovner riktignok lett igjen, men det varer ikke.

Hvorfor ikke prøve med smokk nå?
Min begynte sent med smokk, over 1 år våknet hyppig frem til barnet begynte med smokk da sov barnet gjennom natt og alt. :)

Har ikke så mange andre råd enn de over.

Men jeg ville bare si at her venta vi med smokk i 2 uker etter fødsel på eldste, men var ikke noe problem å gi han smokk etter det.

Yngste fikk litt tidligere, og ikke noe problem det heller.

Så det er ikke sikkert at det hadde noe å si på at han ikke tok smokk :)

Back
Topp