Hvordan «forsvare» å ikke amme?

Jeg kjenner meg så igjen i situasjonen sin og husker tilbake til hvor utrolig tungt det var! Vår datter kom litt prematurt og var veldig svak og liten, hun tok ikke brystet uten ammeskjold før hun var 6 uker og de 6 ukene var tortur. Det var verdt det å holde ut, men jeg sluttet da hun ble 5 mnd på grunn av melkeproteinallergi og stramt tungebånd som ikke klarte å holde produksjonen i gang. Jeg skulle ønske jeg kunne fortsatt, men jeg absolutt forakter pumping.

Hvis ikke du har prøvd ammeskjold så ville jeg forsøkt det. Ellers burde du sjekke om barnet ditt muligens har stramt tungebånd som noen over nevnte og da ville jeg ha googlet symptomene først og så eventuelt spurt på støttegruppen for stramt tungebånd på facebook fordi helsestasjonene og sykehusene ser kun om lille klarer å ta tunga over gommen og det har seriøst null hensikt. Tungebåndet kan fremdeles være stramt. Vi fikk det ril slutt klippet på Ahus selv etter både fastlege, barnelege på helsestasjon og barnelege på sykehuset sa at det ikke var noe i veien. Kun spesialisten så at det var for stramt.

Jeg vil bare si at du må følge deg selv. Drit i hva andre mener. Orker du ikke mer så orker du ikke mer, du skal ikke måtte forsvare deg, si at sånn ble det bare til dem som spør og at det er din baby, ditt valg. Du er en fantastisk mamma selv om lille få erstatning. Jeg dølte selv at alle sa at det beste er å fortsette å prøve, du burde ikke stoppe og jeg skulle ønske noen sa det er helt greit å slutte, du må tenke på deg selv også, for den beslutningen var enormt tung, men når den først var tatt så ble ting mye enklere.

Jeg håper virkelig det ordner seg for dere og at lille tar brystet snart om det er det du ønsker mest. Masse lykke til :Heartred
 
Kjenner jeg er helt motløs. Hadde en tøff fødsel som endte med hastekeisersnitt og baby på neo. Fikk derfor ikke lagt lille til brystet, og var i dårlig form selv så kom seint i gang med pumping og amming. På barsel fikk vi veldig sprikende råd ang ammingen, og baby reagerte med hyl og skrik og det ble en kamp hver gang vi skulle amme. Derfor var ikke ammingen etablert når vi reiste hjem. Takket være IHERDIG pumping har jeg fått opp melkeproduksjonen og jeg pumper nå ca 1 liter i døgnet på 8-9 pumpinger. I tillegg prøver jeg å legge baby til brystet så ofte som mulig, men jeg gruer meg til hver amming, faktisk så mye at jeg blir kvalm. Alltid ønsket å amme, og har så innmarri lyst, men han vil bare ikke ta brystet. Han er nå 4 uker. Vurderer å bare innse at ammingen ikke fungerer, og kun gå over til å pumpe og gi han på flaske, men synes det er så utrolig tungt å «forsvare» dette valget overfor familie og venner som har sterke meninger om hva man burde gjøre. Føler samtlige mener jeg gir opp for fort. Har kommet til det punktet at jeg får tårer i øynene bare noen spør om amming. Vet alle mener det godt, men jeg føler meg allerede som verdens mest mislykka mamma og orker ikke forklare situasjonen flere ganger til folk som åpenbart ikke forstår hvor hardt jeg prøver. Hva kan man si for å «forsvare» at man evt slutter å amme og går over til kun pumping? Jeg er nok ganske sart og sår på dette temaet, så tåler liksom ikke noe akkurat nå...

Nei slipp det med å forsvare noe som helst og vær fornøyd med at du har MASSE melk å gi på flaske :Heartred
 
Takk ❤️ Nå har baby blitt 3 mnd og vi har funnet et ok system med pumping og flasking som fungerer for oss! Er selvfølgelig litt trist for at ammingen ikke gikk på vanlig måte, men er faktisk ganske stolt over å holde det gående med pumpingen og klare å fullamme babyen min på den måten (det er sykt mye arbeid) :angelic: Prøver å ikke bry meg så mye om hva andre måtte mene :D I ettertid tenker jeg mye på hvor lite/dårlig hjelp vi fikk på barsel og at dét faktisk er helt krise, men også at vi hadde en vanskelig start og et dårlig utgangspunkt pga sondematet baby og at jeg ikke fikk lagt baby til før etter tre døgn pga oksygenslange. Det ble som det ble for oss, og er fornøyd med valget vi har tatt fordi både jeg og baby trives så utrolig mye bedre nå ❤️❤️
 
Takk ❤️ Nå har baby blitt 3 mnd og vi har funnet et ok system med pumping og flasking som fungerer for oss! Er selvfølgelig litt trist for at ammingen ikke gikk på vanlig måte, men er faktisk ganske stolt over å holde det gående med pumpingen og klare å fullamme babyen min på den måten (det er sykt mye arbeid) :angelic: Prøver å ikke bry meg så mye om hva andre måtte mene :D I ettertid tenker jeg mye på hvor lite/dårlig hjelp vi fikk på barsel og at dét faktisk er helt krise, men også at vi hadde en vanskelig start og et dårlig utgangspunkt pga sondematet baby og at jeg ikke fikk lagt baby til før etter tre døgn pga oksygenslange. Det ble som det ble for oss, og er fornøyd med valget vi har tatt fordi både jeg og baby trives så utrolig mye bedre nå ❤️❤️
Så godt å høre! :Heartred
Jeg synes det er veldig imponerende den innsatsen du gjør for at babyen din skal få morsmelk, og de som måtte mene noe negativt om dette kan ta seg en diger bolle (som forhåpentligvis setter seg fast i halsen).
 
Back
Topp