Hvor viktig er folat?

RandomChick

Forelsket i forumet
Jeg er nå 6+0 og har vært skikkelig dårlig når det kommer til folat. Har ikke begynt å ta det. Er det forsent og hvor viktig er det å ta det?

50% større sjanse for at babyen kan få ryggmargsbrokk. Synes det er god nok grunn til å huske å ta det :)

Fra apotek 1 sine sider :Mangel på folat under svangerskapet kan føre til ryggmargsbrokk og mangelfull utvikling av hjernen hos fosteret.

Fare for nevralrørsdefekter

Nevralrøret formes i starten av svangerskapet. Det lukkes allerede 2-3 uker etter uteblitt menstruasjon og utvikler seg videre til hjerne og ryggmarg. Det anbefales derfor folattilskudd fra 1 måneds tid før mulig befruktning og 3 måneder ut i svangerskapet.

Nevralrørsdefekter er alvorlige medfødte misdannelser som skyldes forstyrrelser i lukkingen av nevralrøret. Dersom nevralrøret ikke blir ferdig dannet, kan det føre til manglende utvikling av hjerne og skalle, eller hjernebrokk. Den vanligste skaden som oppstår er ryggmargsbrokk.

Jeg har tatt det lenge, siden vi planla graviditet.

Leste også en artikkel om at det er litt større sjanse å få barn med autisme hvis man ikke tar folat. Google folat autisme så finner dere den sikkert :)

Begynn nå, også tar du det ut 1.trimester som er anbefalt :)

Også tenker jeg at dette kommer til å gå veldig bra, og syns ikke du skal gå rundt og bekymre deg ekstra pga dette. Veldig fint at du starter nå ❤️

Begynn å ta det nå du :)
Som det skrives over her så kan det jo være en risk ift det ene og det andre, men prøv å ikke tenk for mye på akkurat det nå :)

Du bør absolutt ta det for det minsker risikoen for ryggmarksbrokk. Når det er sagt, så tok jo ikke de forrige generasjonene folat og de fikk stort sett friske barn likevel. Det er altså snakk om en liten risiko som du kan gjøre enda mindre ved å ta folat. Det er litt som med bilbelte. De fleste barn brukte ikke bilbelte på 70 og 80-tallet, men siden risikoen for å kræsje er liten, så gikk det stort sett bra. Men ved å bruke bilbelte, så minimerer man risikoen for skader ved bilkjøring, selv om det altså stort sett går bra uansett.

Du kan ta det nå :)

Jeg tok det fra 3+5 i tidligere graviditeter, men pga ekstrem kvalme klarte jeg ikke ta de etter uke 8. Har gått bra for det og sykehuset mente det ikke var noen krise ;)

Sunt og variert kosthold med mye frukt og grønnsaker vil også bidra bra:-) Folat finnes særlig i brokkoli, spinat og andre dypgrønne grønnsaker, sitrusfrukter, tørre bønner og grove kornvarer.

Da har jeg kjøpt folat, tok min første allerede. Takk for påminnelsen, sist graviditet fant jeg ut ganske sent og legen mente det ikke var nødvendig men nå har jeg bare vært lat ser det ut som. Skal holde på til 12 uker :)

Back
Topp