Hvor viktig er det med rhesus minus blodprøven i uke 24?

Monika

Betatt av forumet
Sommerfuglene
Jeg har fått time neste uke, som jeg trodde var uke 24, men ser at jeg regnes som uke 24 nå som jeg er 23+3?
Er det viktig å sjekke blodtypen til babyen akkurat i uke 24? Eller går det bra å vente en uke?
 
Ring legekontoret og spør :)
 
Du er inne i uke 24 23+3. Altså, 23 fullgåtte uker og har begynt på den 24. Så det stemmer nok at du skal ta den da :)
 
Det viktige er at du får tatt den.
Fikk inntrykk av at det ikke var så viktig at jeg kom nøyaktig i uke 24, så tok den et par dager før da jeg var på kontroll.

Hør med legekontoret :)
 
Det er sikkert bare for å ha tid nok til å sende svaret tilbake. Om babyen er rehsus positiv må du på fødeavdelingen å få satt en sprøyte i uke 28.
 
Får man ikke sprøyten etter fødsel? Det gjorde jeg...
Nå får man en i uke 28 (?) i tillegg til den etter fødsel :) jeg fødte i april 2016,da var det kun den etter fødsel, mens i desember 2017 hadde de begynt med det nye :)
 
Nå får man en i uke 28 (?) i tillegg til den etter fødsel :) jeg fødte i april 2016,da var det kun den etter fødsel, mens i desember 2017 hadde de begynt med det nye :)

Aah... jeg fødte i 2010 og 2018.. kun fått etter fødsel med begge. Men sistemann trodde de var rh- helt til de tester fra navlesnoren etter fødsel, så da er det derfor jeg ikke har fått det med meg :)
 
Aah... jeg fødte i 2010 og 2018.. kun fått etter fødsel med begge. Men sistemann trodde de var rh- helt til de tester fra navlesnoren etter fødsel, så da er det derfor jeg ikke har fått det med meg :)
Da er det nok derfor, ja :)
 
Jeg har fått time neste uke, som jeg trodde var uke 24, men ser at jeg regnes som uke 24 nå som jeg er 23+3?
Er det viktig å sjekke blodtypen til babyen akkurat i uke 24? Eller går det bra å vente en uke?
Kan jeg spørre hvorfor du tsr den prøven ?
Har det noe med blod type konflikt mor/ baby ?
Vi hadde den nemlig med jenta mi , så hun fikk mye gulsot ved fødsel og var lagt inn på intensiven.
Har hørt rykter om at jeg kan ta en vaksine, men har aldri vært nevnt av legen , jeg mistenker at han ikke fikk det med seg, at vi hadde blod type konflikt....
 
Nå får man en i uke 28 (?) i tillegg til den etter fødsel :) jeg fødte i april 2016,da var det kun den etter fødsel, mens i desember 2017 hadde de begynt med det nye :)
Hei. Blander meg litt inn her.
Hvordan oppdaget di / legen at du trenger den vaksinen ?
Jeg og dattera mi hadde blodtype konflikt sa di etter fødsel i jan 2016 , er i uke 29 nå og det har ikke vært nevnt av legen at jeg trenger noe vaksine....
 
Hei. Blander meg litt inn her.
Hvordan oppdaget di / legen at du trenger den vaksinen ?
Jeg og dattera mi hadde blodtype konflikt sa di etter fødsel i jan 2016 , er i uke 29 nå og det har ikke vært nevnt av legen at jeg trenger noe vaksine....

Hva et blodtypen din? Dette gjelder hvis du har - blodtype og ikke + som de fleste har.
 
Jeg har +. Så da gjelder det ikke meg. Takk for svar :)

Nei da gjelder det ikke deg :) Vet ikke hva slags blodtype konflikt det var snakk om i ditt tilfelle da. Du kan jo evt spørre på neste kontroll :)
 
Hei. Blander meg litt inn her.
Hvordan oppdaget di / legen at du trenger den vaksinen ?
Jeg og dattera mi hadde blodtype konflikt sa di etter fødsel i jan 2016 , er i uke 29 nå og det har ikke vært nevnt av legen at jeg trenger noe vaksine....
Det ble oppdaget at jeg var rhesus negativ da vi tok de vanlige blodprøvene i uke 12. Dette var i første svangerskap, så tok de prøve av baby for å se (hun var positiv) da hun var født. Dermed fikk jeg sprøyte for å hindre kroppen i å danne antistoffer. Hvis man danner antistoffer, så prøver kroppen å kvitte seg med fosteret hvis det er positivt og en selv negativ. Jeg vil tro at hvis du er negativ på blodtype og de ikke har tatt det opp denne gangen, så er nok baby også negativ :) var det forståelig? :p
 
Det ble oppdaget at jeg var rhesus negativ da vi tok de vanlige blodprøvene i uke 12. Dette var i første svangerskap, så tok de prøve av baby for å se (hun var positiv) da hun var født. Dermed fikk jeg sprøyte for å hindre kroppen i å danne antistoffer. Hvis man danner antistoffer, så prøver kroppen å kvitte seg med fosteret hvis det er positivt og en selv negativ. Jeg vil tro at hvis du er negativ på blodtype og de ikke har tatt det opp denne gangen, så er nok baby også negativ :) var det forståelig? :p
Ja tusen takk for svar :)
Til meg så står det Rh : positiv og Antist. Screening mor: neg, jeg forstår det sånn at har pos rhesus , så da trenger jeg ikke vaksine .
 
Ja tusen takk for svar :)
Til meg så står det Rh : positiv og Antist. Screening mor: neg, jeg forstår det sånn at har pos rhesus , så da trenger jeg ikke vaksine .
Da er du positiv og da er det ingenting å tenke på:happy:
 
Jeg hadde ikke trengt å ta den blodprøven for rhesus i det hele tatt om jeg ikke nylig hadde hatt blodoverføring, fordi blodtypen min visste allerede både lege og sykehus. Så hvis du er helt(helt!) Sikker på at du er rhesus + trenger du strengt tatt ikke stresse med det uansett :p
 
Her ble prøven tatt 2-3 ganger, og rotet bort på sykehuset/legesenter/posten like mange ganger...så fikk ikke tatt den før i uke 32 eller 33. Absolutt ingen krisa at det er akkurat uke 24
 
Back
Topp