hvor viktig er det å ha dåp/ navnefest?

Sleepy

Glad i forumet
Ja, hva synes dere? Er det viktig å ha en markering..? hvorfor/hvorfor ikke? Er det noen her som ikke døper barna eller har navnefest?

vi ønsker hverken å døpe barnet i kirken eller å ha navnefest i regi av human-etisk forbund, men har lurt på om vi skulle ha en fest for småen uten noen formell seremoni, men har ikke bestemt oss ennå. Jeg lurer på om det er vanlig å ikke ha noen markering i det hele tatt? får inntrykk av at mange her døper barna..? Spør bare av nysgjerrighet[:)]

Det gjør du som du vil selv det..[;)] Jeg vil døpe, for vi er døpt begge foreldrene og det er liksom litt sånn tradisjon i familien..Ikke fordi vi er spesielt kristne akkurat, også er det litt for å markere at lillegutten vår er født da..[:D]
Men det går jo å gjøre som du sier å ha en liten fest for å feire a han har kommet til verden..[;)]

Syns dette er noe man må gjøre det man føler er riktig for seg selv.
Er jo koslig med en markering av den nye verdensborgeren da[;)]

Her blir vesla døpt, siden vi ønsker og tror på det.

Noah døpes fordi storesøster er det. Hun ble døpt ut fra forventniger fra familien, mine besteforeldre spesielt. Ja, teit å døpe ut fra disse forutsetningene, hadde vi valgt i dag, hadde vi antakelig valgt annerledes.
Jeg syns dere skal gjøre som dere føler for, ikke la andres forventniger bestemme for dere.

Jeg personlig synes hverken er viktig. Vi kommer ikke til å døpe Irja fordi vi er ikke kristne og for oss blir det helt og holdent feil å stå i kirken og snakke om gud og jesus og å love noe vi overhodet ikke kommer til å holde. (Å oppdra barnet i kristen tro)
At andre velger dette er helt greit, men for oss blir det bare helt feil og hyklerisk.

Så liker jeg nytenking. Navnedagsfest er jo en erstatter for dåp for oss hedninger nesten. (Ikke noe vondt ment om navnedagsfest for de som velger å ha det, men det er heller ikke noe for oss)
Man tropper jo gjerne opp med dåpskjoler og følger litt den kristne tradisjonen, men ikke våg å nevn gud, for her er vi ikke kristne (dette er litt human-etisk sin holdning får jeg inntrykk av)! Det blir også feil for oss.
Selvfølgelig skal vi feire snuppa. Men på vår egen lille måte. [:)] Vi skal ønske henne velkommen til verden.

Så for å egentlig helt enkelt svare på spørsmålet ditt, nei, jeg synes ikke det er så viktig. [;)]

Må også få fram at jeg har ingen intensjoner om å starte en debatt hva dåp og navnefest angår, folk følger de tradisjonene de vil, og feirer som de vil. Jeg sier bare at både dåp og navnedagsfest blir feil i forhold til vårt syn. [:)]

Jeg skal innrømme at jeg ikke hadde tenkt tanken på dåp før farmora hans (før han var født) spurte om familien vår hadde en "familiedåpskjole" vi brukte til barna... Ehh..det tror jeg ikke, svarte jeg da.
Det hadde de, og ville svært gjerne at Daniel brukte den i sin dåp.. Da hadde enda ikke sambo og jeg engang snakket om han skulle døpes eller ikke, men temaet kom opp etter det besøket... Vi valgte å døpe gutten vår selv om vi ikke er veldig kristne personlig. Vi er begge døpte selv, og syns det er en fin seremoni. Presten her er veldig flink, humoristisk og grei, så jeg gleder meg! Tror det  blir veldig bra.
Men, dette bør være opp til hver enkelt, og ikke noe man gjør fordi man føler man må.

Jeg synes det er kjempebra med en markering/fest for den nye babyen, uansett om man er kristen, humanetiker eller noe annet. Jeg mener egentlig at dåp er noe man må bestemme seg for selv i ungdoms/voksen alder, når man har bestemt seg for om man tror på det. Er kristen selv og er vant med barnevelsignelse med selskap til (i stedet for barnedåp, er ikke medlem av statskirka). Men tror vi kommer til å ha barnedåp likevel, på nyåret en gang, siden det er det mannen min er vant med. En fest for babyen må vi uansett ha[:D]

Jeg sitter også med inntrykk at de fleste enten døper barna eller har navnefest. Både mannen og jeg er ikke personlige kristne og heller ikke medlem av

humanetisk forbund, så da blir begge deler feil for oss. Jeg vil ikke velge å gjøre noe bare fordi det er tradisjon eller fordi alle andre gjør det. Vi kunne jo hatt

en fest uten formell sermoni, men synes i grunn det bare blir tøys. Det er ikke viktig for meg å marker at barnet har fått et navn. Det er jo stort nok når

babyen blir født og det markeres jo med besøk og gaver. Jeg synes det holder[:)] Så kan barnet selv velge om det vil døpes eller meldes inn i humanetisk

forbund når det er gammelt nok til å velge/ ta et standpunkt selv[;)]

Vi har hverken hatt dåp eller navnefest, men vi hadde en velkomstfest i stedet. Dåp ville blitt feil for oss, og navnefest synes jeg også ville blitt rart - navn har hun jo hatt lenge før vi var sikre på kjønnet, så heller ikke det synes vi at ville passet. Velkomstfest eller Velkommen-til-verden-fest var derfor det vi landet på, og det ble en veldig fin dag. Vi hadde ca 25 gjester, serverte mat, holdt en tale for jenta vår, og hadde ei venninne som sang et par sanger. Det var veldig hyggelig med en velkomstfest og kan absolutt anbefales dersom du ikke ønsker dåp eller navnefest, men likevel vil ha en samling.

For min egen del kan det være det samme egentlig men her er det sambo som gjerne vill døpe så da gjør vi det[:)]

Spennende å lese om forskjellige syn og forskjellige måter å gjøre det på[:)] Kan vel hende vi lander på Tulips ide og gjør litt ekstra ut av 1-årsdagen, da kanskje han får med seg litt av stasen selv også[:)]

Her er vi ikke helt sikre på hva vi ender med.. Svigerfamilien er kristne, så de ønsker nok at han  skal døpes. Men jeg og sambo er litt usikre ennå!
1 års dagen blir jo en fest i seg selv, 17 Mai!!![:D] hehe!

Her blir det navnefest. Jeg er ikke døpt selv, og mannen min har meldt seg ut av statskirka. Gi giftet oss også i fjor i regi av human-etisk forbund.

ORIGINAL: Hjertemamman

En skal gjøre det en føler er rett. Her døper vi ungene for den kristne tro. (er ikke sånn hyper kristen, men har min barndoms tro[:)])

Så noe annet enn dåp hos oss, er uaktuelt.

Vi skal ha navnefest da dåp er uaktult for oss[:)] Ingen av oss er medlem av human-etisk forbund, men vi syns det virker som en fin og nøytral markering[:)]

Pappan og jeg er konfirmert og døpt i kirken, og vi giftet oss i kirken. Derfor døper vi også Sarah.

Det gjør vi fordi vi ikke har "brutt" med kirken tidligere. Men det ligger ikke mer bak enn det. Har egentlig tenkt et par ganger at det blir feil å love å oppdra i kristen tro og det der, når vi ikke kommer til å gjøre det.

Men vi valgte å døpe fordi vi ikke har noe forhold til Human-Etisk forbund, og fordi vi vet foreldrene våre vil sette pris på det.

Her blir det ikke dåp. Vi har tenkt litt på navnefest, i såfall en helt uformell samling av familie, men vi har ikke bestemt oss enda. Skulle det bli fest, er det uansett mer "velkommen til verden og familien-fest" enn navnefest. Og et påskudd for å samle familiene på begge sider [;)]

Vi skal ha navnfest i regi av humamisk etisk forbund, ingen av oss er spesielt kristne så dåp er ikke noe for oss da, men jeg vil ha en sermoni derfor velger vi å ha navnfest.

ORIGINAL: Sweetbabyblue

For min egen del kan det være det samme egentlig men her er det sambo som gjerne vill døpe så da gjør vi det[:)]

samme her. Sambo er katolikk så da er det vel ingen vei utenom ;p

Back
Topp