Hvor viktig er antall dager i syklusen for å beregne termin?

skapbergenser

Forelsket i forumet
Syklusen min er ustabil kan man mildt sagt si...

Siden september har jeg hatt disse syklusene:
33 dager
29 dager
47 dager
28 dager
1. dag i menstruasonen 09.feb - ble gravid i denne perioden på første forsøk. Testet positivt 15.03. 

For å finne termin med babyverdens kalender tok jeg gjennomsnittet av de 3 korteste da virket tullete å regne 47 dagers syklusen med i gjennomsnittet. På den måten har jeg ca 30 dagers syklus og termin 18. november. (Med den lange syklusen blir termin 20. november.)

Ifølge Naegeles regel: Første dag i siste mens +7 dager - 3 mnd (9.feb + 7 dager = 16.feb - 3 mnd = 16.nov) har jeg termin 16. nov. 

Tar legen hensyn til syklusens lengde når han beregner termin?
Dette er ikke store forskjeller siden man regner med at fødsel 2 uker +/- er normalt, men nå er jeg likevel litt opptatt av det med termin og litt nyskjerrig på hvor mye det har å si. EL har jo åpenbart kommet til ganske normal tid den syklusen jeg ble gravid.  Haddde nok betydd mer om jeg ble gravid i syklusen på 47 dager.  Skal til legen 10.04, er spent på hviken termin jeg får da!

(Beklager for tidenes mest rotete og unyttige innlegg, men det er jammen meg mange rare ting jeg går og lurer på om dagen!)

Syklusen blir ikke tatt hensyn til.. Det man er ikke lenger på vei om man har syklus på 50 dager eller 28 dager, for egget slipper som oftest ca 14 dager FØR mensen.. 

Regner utifra hvor stor babyen er =) Slik at den er ferdig når den skal ut! =)

Legen kommer til å regne 40 uker og 2 dager fra første blødnings dag i siste syklus.

Og på ordinær UL måler de ut ifra str på babyen..

Så da er kanskje min foreløpige termin feil da... (ikke at det betyr så mye, men jeg syns det er kjekt å ha en dato og forholde seg til likevel:) Hvorfor må man fylle ut lengde på syklus på disse terminkalkulatorene da? Det er aaaaalt for lenge til ordinær UL slik at jeg får vite termin og om det er en liten jente eller gutt der inne! Og såklart alt for lenge til jeg kan fortelle det! Vil helst rope det ut nå!

Det er jo en av ulempene med veldig ustabil syklus.. Man kan fort bli satt tilbake 2 uker på ordinær ultralyd.. 

Jeg har vært på ul i uke 11 med begge barna mine og fått en termin da.. Det er samme termin jeg fikk på ordinær.. Uavhengig av sykluslengde.. Men jeg visste når el var da, så fikk omtrent samme termin som jeg hadde selv! =)

Men, du har jo et godt grunnlag til å få undersøkt om muligheter for tidlig ultralyd! =) 
For det er ganske kjedelig å få ordinær ultralyd altfor sent eller for tidlig! =) mtp de viktige målingene de tar! :)

BLÅ2011 skrev:
Legen kommer til å regne 40 uker og 2 dager fra første blødnings dag i siste syklus.

Og på ordinær UL måler de ut ifra str på babyen..

Ja, såklart! =) Jeg tenkte mer på termin utifra ordinær som du sier! =) hehe 

Sent i kveld! ;)

Legen henviser deg utifra menstermin, og tar ikke hensyn til syklus. Men om du har veldig uregelmessige sykluser, så vil da ordinær UL bli tatt på feil tidspunkt og du må kanskje tilbake for en ny. Jeg ville heller ha bedt legen henvise til tidlig UL på grunnlag av usikker termin, så du får fastslått ca riktig dato. Det er jo litt kjekt å følge med "riktig" på hvor langt man er kommet. Er i samme situasjon selv, og ble satt foreløbig over 2 uker tilbake.

Så hvis jeg skjønner rett nå, etter svar her og litt googling, tar Naegeles regel utg.pkt i 40 uker, mens legene i Norge bruker 40 + 2 uavhengig av syklus. Min foreløpige termin blir da fremdeles 18. november om jeg regner 40 +2 fra siste mens dag (hvis jeg regner rett) så da går jeg ut i fra det frem til første legetime 10.april og så igjen ordinær UL. Høres det rimelig ut?

Synes det er så gøy å følge med nemlig! Ifølge babyverden appen så har hjertet begynt å slå denne uken som var og armene begynner å vokse "i dag". Koser meg med disse små oppdateringene. Vi skal fortelle det til foreldre når vi kommer hjem til påske og da er det også gøy å ha ca termin :)

Er fremdeles veldig redd for spontantabort, men ifølge en statistikk jeg fant er det kun 8% risiko i uke 6 i tillegg til at jeg er i 20 årene håper jeg på at dette går bra!

Back
Topp