Hvor varmt får babyen det i vognen sin?

Mini 2.0

Forelsket i forumet
Juligull2021
Siden vi får barn i mai funderer vel alle på hva barnet skal ligge i, i vognen, den første tiden. Nå har kanskje mange av oss begynt å bestemme oss for hva vi gjør?
Dette er kanskje veldig avhengig av geografi: 17. mai i Hammerfest er vel noe helt annet enn 17. mai i Kragerø.

Oslo:
Vi dropper å kjøpe vognpose. Det blir et korthåret lammeskinn i bunnen og en dyne over. Ellers blir jo ungen kledd etter forholdene, i tillegg til Mor Signe-teppet eller lignende. Fra juni av forsvinner nok lagene ganske fort, uansett!

Ingen kan vel spå været, men likevel: hva gjør dere?

Jeg skal sy vognpose. Mest fordi jeg har lyst. Men jeg har også vogndyne, og vanlige tepper, og kan regulere mye. Sommer i Oslo er ikke alltid sommer i Oslo det heller :)

Asker: Lammeskinn i bunn, dyne/teppe over:-) Og selvfølgelig klær etter temperatur:-)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg har både dunpose, dyne, lammeull og diverse tepper til å bruke, så jeg tar det etterhvert tror jeg .. Kan liksågodt ha alt liggende klart. Været her kan skifte fra dag til dag og fra morgen til kveld, så greit å være forberedt både både sommer og vinter ..

Puh. Flere her som dropper posen. Godt å vite!
Har jo fundert en stund på dette, og har liksom gardert meg med lammeskinnet. Det forsvinner vel det også, men som GonnaBee sier: sommer i Oslo.. Man vet jo aldri.
(Håper så inderlig vi får en fin sommer, alle sammen!)

Østfold: aldri i verden om voksiposen blir tatt i bruk nå. Den ligger godt på loftet til høsten.
Her blir det lammeskinn og enten dyne eller teppe. Jeg justerer heller på klesplaggene.

Puh. Flere her som dropper posen. Godt å vite!
Har jo fundert en stund på dette, og har liksom gardert meg med lammeskinnet. Det forsvinner vel det også, men som GonnaBee sier: sommer i Oslo.. Man vet jo aldri.
(Håper så inderlig vi får en fin sommer, alle sammen!)
Lammeskinnet skal regulere varmen. Vesla brukte skinnet i vogna da vi var i varme strøk da hun var baby.

Østlandet: her blir det lammeskinn, dyne og teppe.... Mine har lagt på lammeskinn hele året, da det regulerer varmen. Storebror på 4 år ligger fortsatt med sitt lammeskinn i sengen året rundt! Ikke for varm eller for kald...

Sent from my iPad using BV Forum mobile app

Her blir det enten lammeull i bunnen av vogna og dyne over, eller "sommerposen" fra emmaljunga:) har en gutt fra før som er født i mai mnd, og da brukte jeg sommerpose, lammeull og i tillegg dyne.. Da var det kaldt..

Her har jeg lammeskinn, merinoull posen fra going, dyne og må egentlig bare ta det etter vær og temp. Så er det veldig forskjell på ungene. Den kommende storebroren var og er en varm unge.. Mens naboungen må ha dobbelt så mye på seg som han.. :)

Møre og Romsdal; jeg får mest trolig i midten av april skal jeg tro han kommer for tidlig pga for mye vann å ymse, så daa har jeg bestilt risarosa vognpose, i fjor var her snø 2 mai, og 27 varmegrader siste uken i mai.. Så her kan ALT skje.. :) .. Flere som bor her? Hva gjør dere?

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Møre og Romsdal; jeg får mest trolig i midten av april skal jeg tro han kommer for tidlig pga for mye vann å ymse, så daa har jeg bestilt risarosa vognpose, i fjor var her snø 2 mai, og 27 varmegrader siste uken i mai.. Så her kan ALT skje.. :) .. Flere som bor her? Hva gjør dere?

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Den posen er jo bare nydelig :) her blir det bare vanlig dyne, må nok til innkjøp av ny "innedyne" siden storesøster bruker 80x100 dyna i vogna i barnehagen :) og så ønsker jeg meg voksi city pose til dåpen. Også mr :)

Oppland (midt mellom lillehammer og gjøvik): her er været veldig variert i mai, og skulle jeg føde alt i april så kan vi selvsagt være heldig med været. Men jeg har vasket vognposen i tilfelle også, men det som nå er redd på i vognbaggen er laken på madrassen i vogna, så skinnfellen oppå for så putetrekket til vognsettet tredd over madrassen og skinnfellen. En vogndyne og et teppe til å pakke lille i svøpeform og et til å legge over dynen.:-) bedre med for mange lag i vognen sånn at man kan lette på om det blir for varmt og litt mindre på baby, for det er ikke lett å drive å løfte baby opp fra vognen om det blåser ute for å ta av for mye klær. :-) beste er da å ha body og strømpis, lue og evt en tynn ulldress her nede på den tiden av året sånn at det er lett å kle av og på om været skulle snu.

Oslo: har enn hjemmestrikket ullpose med tovet ullinnlegg inni som jeg kan bruke, også en dunpose som kan benyttes og evt lammeskinn og dyne. Sommeren skal tilbrnges på senj- så derfor så mange alternativer. Har arvet, laget og har etter førstefødte så ikke noe nye innvesteringer da.

Fredrikstad: Er helt blank på slikt, men kommer til å bruke lammeskinn, dyne og pledd over. Får se om det blir nødvendig med ull body eller strømpebukse siden jeg har termin 2.mai det kan være ganske variert vær.

Jeg vurderer å kjøpe skinnfelle til. Har allerede flere tepper, vogn dyne og en vognpose til både sommer og vinter, bytter bare lokk ut i fra årstide eller temperatur ;)

Vi har snakket mye om dette her hjemme. Vi kommer nok til å være forsiktige med bruken av lammeskinn - så om været tilsier det, tar vi det ut. Dessverre.

Det gjenstår selvsagt å se, men oddsen er virkelig ikke på barnets side når det kommer til atopisk eksem. Barnet kommer til å trenge all fuktigheta det kan få - håper derfor på gode og milde dager, så barnet kan være mest mulig kledd i ren bomull, under et fiberteppe. Uten lammeskinn som 'regulerer'.
Astma og allergi ligger dessverre også i kortene her (yay, gode gener..), så greit å ligge på laken som kan vaskes ofte, og ikke på en skinnfell som nok samler støv litt lettere.

Om vi kan hjelpe det med å slippe unna de verste utbruddene og alle plagene det fører med seg, må vi jo legge til rette for det. Krysser likevel fingrene for at det ikke blir så ille - kan jo være barnet slekter mest på meg og slipper unna det verste.

Back
Topp