Hvor vanskelig er det å få litt sykemelding?

FruSolstråle

Blir kjent med forumet
Dette er barn nr 3, jobber til vanlig 100% på en somatisk sykehjemsavdeling med mye tungt stell. til tider vanskelig å få tilrettelegging, særlig nå med mye ekstra arbeid med tanke på corona. Skulle på kontroll i dag men fastlegen var syk så måtte gå til en turnuslege.
Jeg fortalte at kroppen begynner å bli veldig tung og at jeg trenger mye hvile etter jobb. Og at det til tider er vondt å gå på jobb pga travle dager og harde gulv. Hadde tenkt å få gradert sykemelding. Men hun sa sa fint at jeg måtte huske på at graviditet ikke var en sykdom og at når jeg hadde så fine vitale målinger var det best å gå på jobb.!

hvor vanskelig skal det egentlig være å få litt sykemelding?er nå i uke 29. Flere sykepleiere der ute? Nyskjerrig på hvordan dere har det?
 
Ring i morgen og be om time til din lege igjen eller en annen. Denne legen har nok aldri vært gravid :hilarious:
 
Jeg jobber også som sykepleier på sykehjem i 100% stilling. Fikk ganske tidlig innvilget 50% svangerskapspenger (tunge løft og stell, utagering fra pasienter som begrunnelse), jordmor som foreslo denne løsningen. Nå jobber jeg kun 20%, har da 50% svangerskapspenger og gradert sykmeldt. Ikke vært noe problem å få det slik jeg trenger det jeg jobber er også tilrettelagt.
 
Ikke veldig vanskelig. Du har jo noen gode punkter å vise til.
 
Dette høres jo helt hinsides ut! Ikke sykepleier, men jobber i barnehage noe som også er ganske fysisk krevende. Jeg har nå gått ned til 50% stilling frem mot permisjonen om 5 uker, i håp om å holde meg i jobb til da. Det hjelper veldig! Det er jo ingen som er tjent med at du kjører deg helt i grøfta! o_O
 
Det var ikke akkurat veldig vanskelig her. Nå jobber jeg i dagligvare, men med bekken problemer og vansker med å tilrettelegge på jobb pga dette så ble jeg sykemeldt 100% fra midten av oktober til fødsel.
Med første mann ble jeg sykemeldt 50% (legen foreslo 100%, men det ville jeg ikke til å begynne med) pga at det eneste jeg orket var å jobbe, sove, spise middag med mannen og sove - for så å gjøre det om igjen neste dag.
 
Dette er barn nr 3, jobber til vanlig 100% på en somatisk sykehjemsavdeling med mye tungt stell. til tider vanskelig å få tilrettelegging, særlig nå med mye ekstra arbeid med tanke på corona. Skulle på kontroll i dag men fastlegen var syk så måtte gå til en turnuslege.
Jeg fortalte at kroppen begynner å bli veldig tung og at jeg trenger mye hvile etter jobb. Og at det til tider er vondt å gå på jobb pga travle dager og harde gulv. Hadde tenkt å få gradert sykemelding. Men hun sa sa fint at jeg måtte huske på at graviditet ikke var en sykdom og at når jeg hadde så fine vitale målinger var det best å gå på jobb.!

hvor vanskelig skal det egentlig være å få litt sykemelding?er nå i uke 29. Flere sykepleiere der ute? Nyskjerrig på hvordan dere har det?
Typisk ung lege. De har ikke peiling. Min lege sa han hadde forstått med åra at gravide skulle få den sykmeldingen de trengte, og at det var best å høre på den gravide ;)
 
Sniker fra februar!

Jeg er sykepleier, og jobber i hjemmetjenesten i 100% stilling. Har vært sm 50% siden august, og nå 100%.

Høres ikke ut som om denne turnuslegen har særlig erfaring med gravide. Forsøk å få time hos fastlegen, forhåpentligvis får du et mer positivt svarxsmile9
 
Dette er barn nr 3, jobber til vanlig 100% på en somatisk sykehjemsavdeling med mye tungt stell. til tider vanskelig å få tilrettelegging, særlig nå med mye ekstra arbeid med tanke på corona. Skulle på kontroll i dag men fastlegen var syk så måtte gå til en turnuslege.
Jeg fortalte at kroppen begynner å bli veldig tung og at jeg trenger mye hvile etter jobb. Og at det til tider er vondt å gå på jobb pga travle dager og harde gulv. Hadde tenkt å få gradert sykemelding. Men hun sa sa fint at jeg måtte huske på at graviditet ikke var en sykdom og at når jeg hadde så fine vitale målinger var det best å gå på jobb.!

hvor vanskelig skal det egentlig være å få litt sykemelding?er nå i uke 29. Flere sykepleiere der ute? Nyskjerrig på hvordan dere har det?
Dette er barn nr 3, jobber til vanlig 100% på en somatisk sykehjemsavdeling med mye tungt stell. til tider vanskelig å få tilrettelegging, særlig nå med mye ekstra arbeid med tanke på corona. Skulle på kontroll i dag men fastlegen var syk så måtte gå til en turnuslege.
Jeg fortalte at kroppen begynner å bli veldig tung og at jeg trenger mye hvile etter jobb. Og at det til tider er vondt å gå på jobb pga travle dager og harde gulv. Hadde tenkt å få gradert sykemelding. Men hun sa sa fint at jeg måtte huske på at graviditet ikke var en sykdom og at når jeg hadde så fine vitale målinger var det best å gå på jobb.!

hvor vanskelig skal det egentlig være å få litt sykemelding?er nå i uke 29. Flere sykepleiere der ute? Nyskjerrig på hvordan dere har det?
jeg jobber ikke som sykepleier men har likevel et yrke som krever tunge løft og stress til tider. Den turnuslegen der kan ikke ha fått barn selv vel. Jeg har vært sykmldt stort sjett fra dag 1 og ikke kommet meg tilbake i jobb heller pga div plager så har legen min gjort det han mener er best for meg nå fordi jeg skal fungere etter fødsel å. Jeg har bedt om en ny time til en annen lege og krevd å fått en sykmld til det beste for meg og baby’n i magen. Lykke til ❤️
 
Sniker fra mai

Jobber som sykepleier på somatisk sykehjemsavd. Har i begge svangerskap fått den sykemeldingen jeg har avtalt med lederen min at jeg har trengt. Med førstemann begynte jeg med 20% i uke 20 og økte gradvis til 80% et par uker før perm. Denne gang ble jeg sykemeldt 50% fra uke 9-12 pga kvalme, så igjen 50% i uke 17-18, deretter økte vi til 80% fordi 50 ble for lite og har gått i det siden og skal gå det ut svangerskapet. Ingen problem, det er pga. bekkenlåsning.
 
Har du en bedriftsjordmor? De kan være god å rådføre seg med, og hjelper også med kommunikasjon med legen. Lykke til. :Heartred
 
Jeg ble overrasket over hvor «lett» det var å få sykmelding. Jeg går til oppfølging kun hos jordmor i svangerskapet. Valgte dette fordi fastlegen min gikk ut i permisjon helt i starten av mitt svangerskap og det kom inn en vikar. Har kun hatt telefonkontakt med legen angående sykmelding. Synes det er litt rart, men klager ikke. Er vel pga Koronaen at de ønsker å se oss minst mulig på legekontoret.
 
Tusen takk for alle svar :)
Jeg ringte til min fastlege dagen etter og fikk 50%. Så foreløpig godt fornøyd med det :)
Godt å høre! For å sitere fritt min jordmor: du skal fungere etter svangerskapet og fødsel også, det er ingen som er tjent med at den gravide sliter seg helt ut under svangerskapet bare fordi "det ikke er sykdom å være gravid".

Merker jeg ble veldig provosert av det legen sa til deg. Jeg har hatt/har fortsatt mine vondter og søvnløse netter selv her og har fått tilbud om gradert sykemelding og har valgt selv å ikke ta imot av ulike årsaker, men er kontorrotte så kan egentlig ikke begynne å sammenligne engang. Jeg har utrolig stor respekt og sender all ære jeg kan til dere gravide sykepleiere/barnehageansatte/ dere med fysiske jobber generelt(også til dere andre kontorrotter som meg også altså. Jeg mener ikke noe vondt om oss og håper dere skjønner hva jeg mener her :)) Uansett om dere jobber 100% eller er 100% sykemeldt. Om det er en tid å høre på kroppen er det nett i denne rugeperioden!!
Det er ikke en sykdom å være gravid, men det er/kan være utrolig belastende å dyrke frem et menneske samtidig som det er helt fantastisk! Fatter ikke at noen og ikke minst at helsepersonell kan påstå noe annet!

Uansett yrke, først og fremst er vi mammaer mener nå jeg.
 
Jeg ble overrasket over hvor «lett» det var å få sykmelding. Jeg går til oppfølging kun hos jordmor i svangerskapet. Valgte dette fordi fastlegen min gikk ut i permisjon helt i starten av mitt svangerskap og det kom inn en vikar. Har kun hatt telefonkontakt med legen angående sykmelding. Synes det er litt rart, men klager ikke. Er vel pga Koronaen at de ønsker å se oss minst mulig på legekontoret.
Sjukemelding er lett å få. Om ein har plager som gjer at ein ikkje fungerer anten i jobb, eller privat pga at jobben tar det du har å gå på så jah. Då får ein sjukemelding.
Det er pasienten og ikkje eigentleg legen som bestemmer om du treng sjukemelding frå jobb.
For gravide f.eks. Legen kan ikkje vite korleis svangerskapet påvirkar deg, heller ikkje kva det innebærer å vere deg som gravid på jobb. graviditeten er ikkje ein sjukdom nei, men gode G. Det er ikkje manneinnfluensa heller..
 
Sjukemelding er lett å få. Om ein har plager som gjer at ein ikkje fungerer anten i jobb, eller privat pga at jobben tar det du har å gå på så jah. Då får ein sjukemelding.
Det er pasienten og ikkje eigentleg legen som bestemmer om du treng sjukemelding frå jobb.
For gravide f.eks. Legen kan ikkje vite korleis svangerskapet påvirkar deg, heller ikkje kva det innebærer å vere deg som gravid på jobb. graviditeten er ikkje ein sjukdom nei, men gode G. Det er ikkje manneinnfluensa heller..

veldig enig i det du skriver, men det er nå en gang legen som må sykemelde en, og det er stor forskjell på de. Jeg har egentlig behov for 100% sykemelding nå, synes jeg vel egentlig har hatt det en stund, men min lege har ikke vært noe lempelig. Jeg går ut i perm om 3 uker og jobber fortsatt 50% i barnehage. Tunge dager! Legetime i morgen, så er litt spent....
 
Back
Topp