Hvor vanlig er svangerskapsforgiftning??

Qualitas

Forumet er livet
VIP
Jeg lurer på hvor mange av dere som fikk dette ved FØRSTE graviditet?[:)]

Har nemlig litt proteiner i urinen og har begynt å hovne opp her og der.. men vet ikke om jeg trenger å bekymre meg...

Jeg holdt på å dø..

Ingen tegn til det her med førstemann[:)] Håper du slipper unna du også!

alvorlig og akutt her..

ble innlagt 20 des 08, jenta kom med haste ks 26. hadde den morgenen protein poå 15.

Gravid tre ganger uten antydning til svangerskapsforguftning.

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt kontakt med lege...sf er ikke til å spøke med.

Hadde det med førstemann.. Men bare litt liksom.. Hadde forhøya BT og protein i urinen.. Var og plaga med vondt i hodet..
MEN det var rundt 37 uker.. Blei aldri akutt.. Blei sendt til et større sykehus da bt kom opp i 150/100 eller noe.. Men det sank litt igjen, men blei satt i gang i uke 38 likevel pga lite fostervann..

ORIGINAL: EricaJenta

Jeg lurer på hvor mange av dere som fikk dette ved FØRSTE graviditet?[:)]

Har nemlig litt proteiner i urinen og har begynt å hovne opp her og der.. men vet ikke om jeg trenger å bekymre meg...

har du mye i protein da? å hva er bt ditt?

Jeg slapp unna, men mamma holdt på å dø av det i sitt første svangerskap.
Hun måtte ligge på sykehuset i to mnd, fikk ikke lese, se på tv osv. Endte i akutt keisersnitt.
Min søster fikk det også, men mildere. Hun ble innlagt siste uken før termin og ble satt i gang et par dager før.

Jeg hadde det i begge svangerskapene mine.  JEG følte meg ok, men legene sa det var alvorlig.

Med nr 1 ble jeg innlagt i uke 36, lå en uke før de satte fødselen igang. Endte i ks fordi snuppa i magen ikke hadde overlevd en vanlig fødsel,pga uregelmessig hjerterytme.

Med nr 2 (11 mnd senere) ble jeg innlagt i uke 34, og de satte fødselen igang i uke 35+3, men endte i ks i uke 36.  Også denne ganger var det alvorlig, men jeg selv følte meg ok, helt til den morgenen de tok han ut, da var jeg syk, kastet opp og hadde hodepine.

Jeg fikk det mildt i uke 31. Hadde det helt frem til fødsel, men som sagt var det mildt. det hjalp med avslapning for min del. Var lagt inn 5 ganger før fødsel, men fikk være hjemme 2 av gangene, men løfter om ro og hvile! Hadde forhøyet blodtrykk, vondt i hodet, ødem++, proteiner i urinen.

Ja det fikk jeg. I uke 34+3 ble det oppdaga, og da uke 35 begynte hadde vi ikke noe valg enn å sette fødselen i gang.

Jeg var inn og ut av sykehuset de siste 2 månedene med skyhøyt blodtrykk, svekket syn, magesmerter, mage som ikke ble større+ + men de konkluderte alltid med at jeg ikke hadde SF fordi det ikke var protein i urinen. Jeg var alikevel innlagt et par ganger pga blodtrykket. I uke 37 ble jeg igjen sendt på sykehuset pga enorme magesmerter, denne gangen hadde jeg protein i urinen og fødselen ble satt i gang. Småen kom ut som et beinrangel, pustet dårlig var for svak til å spise, og klarte ikke å regulere kroppstemperaturen selv + + + så jeg hadde nok hatt SF i lang tid [:@]

Det slapp eg unna i begge sv.skapa! [:)]

ORIGINAL: Ihne

Ingen i familien her har hatt svangerskapsforgiftning.

Ikke jeg, ikke mamma, ikke tante, ikke mormor, ikke bestemor, ikke min kusine. [:)]
Noen av oss har kun et barn, mens andre har 2-3barn, ingen med svangerskapsforgiftning.[:)]

Det sies jo at det går i arv.

Hos oss så har mamma hatt SF, min søster har hatt, og jeg har hatt. Så kan jo se ut som at dette med arv stemmer.

ORIGINAL: Lillezilje

ORIGINAL: Ihne

Ingen i familien her har hatt svangerskapsforgiftning.

Ikke jeg, ikke mamma, ikke tante, ikke mormor, ikke bestemor, ikke min kusine. [:)]
Noen av oss har kun et barn, mens andre har 2-3barn, ingen med svangerskapsforgiftning.[:)]

Jeg er født prematurt, og legene trodde det kunne være pga forgiftingen til mamma som gjorde det sånn... Og jeg hadde, så kan jo være arvelig! *håper jeg slipper unna neste gang*
Det sies jo at det går i arv.

Hos oss så har mamma hatt SF, min søster har hatt, og jeg har hatt. Så kan jo se ut som at dette med arv stemmer.

Jepp, hadde det g ble skikkelig dårlig..
De tror det er derofr gutten her kom før tida også.

ORIGINAL: heart86

nei, slapp unna det!

Jeg og, men hadde masser vann de 2 siste ukene, helt stiv i beina[:'(] og hadde tettere oppfølging på slutten, for jordmor var redd for sf.. fødte 37+6[:)]

Ville tatt kontakt med jordmor/lege hvis jeg var bekymret, bedre å sjekke det en gang for mye[:)]

Svarte at jeg slapp unna, for det gjorde jeg med første. Men har fått tre til med ny mann og hatt det med alle tre, sykere for hvert svangerskap... Men har sluppet unna hastekeisersnitt...såvidt...

Back
Topp