Hvor vanlig er det med to intervjurunder ved ansettelse av nye folk?

Linselusa

Forumet er livet
VIP
Skal på '2samtale' nå om et par dager.
Hva kan jeg vente meg????

Jeg har til nå vært på et intervju og gjennomført en personlighetstest.

Sist jeg måtte igjennom to intervjuer fikk jeg jobben......

Jeg har vært gjennom 2 runder hver gang jeg...

Først "grov-uttak", før de tar en nøyere gjennomgang av kandidatene.
Sånn gjør vi det på jobb også. Først er det en samtale med søkerene og gjennomgang av cv. Så velger man de eller den man mener passer best til jobben og kaller inn til ny samtale..kan være man er litt usikker på bl.a kjemi ol.

Ganske vanlig. Men det er jo kun de mest aktuelle som får komme på 2 intervjuet.

Følte han gikk grundig igjennom første gangen.
Og så med den omfattende personlighetstesten på nettet.

Jeg vet liksom ikke hva vi skal gå igjennom nå, for jeg føler kjemien var veldig bra.
Men kanskje de er flere som skal sjekke meg ut......

Saken er jo også at jeg må si opp fredag om jeg får jobben.

Har kun vært på ett intervju(tre ganger), men har ikke akkurat vært så mange ganger på intervju da, så vet ikke hva som er vanlig. :p

Det har jeg aldri hørt om men håper du får jobben da :)

Både jeg og min samboer har akkurat fått tilbud om nye jobber og begge har vært gjennom to runder (tre faktisk når jeg tenker meg om).

Men, du er iallefall veldig aktuell når du blir innkalt til andregangsintervju :)

Helt vanlig, og tre intervjuer er heller ikke uvanlig om dagen. Arbeidsledigheten er på vei opp, det er flere søkere til jobbene- ergo de har flere å velge mellom, stiller strengere krav.

Normalt vil 2.gangs intervjuet - siden du har tatt personlighets test som fortelle dem hvem du er- bli brukt til å fritte deg ut om du virkelig mener det- enkelt sagt. De har kartlagt om du passer den profilen de mener kandidaten bør ha- enten passer du best av de som har tatt testen, eller så skal du forsvare at du med din personlighet er en bedre kandidat enn de andre.(ved å svare på spørsmål/caser). Utrolig vanskelig å forklare gjennom å skrive... Men kommer sikkert til å gå bra, er ikke så skummelt som det høres ut som. -Skal jo sies at du ikke ville få ta testen om du under 1.gangs intervjuet viste seg å være milevis fra den personligheten de er ute etter da. -Så blir nok mer sånn- hva vil du gjøre i den og den situasjonen- hvorfor?!

Hos oss opererer vi også med to intervjurunder. Først har jeg og evt. en kollega av meg funnet passende kandidater fra søknadene som kommer inn (ofte flere hundre søknader), og holder såkalte 1.gangsintervjuer. De kandidatene jeg/vi mener passer til jobben blir sendt videre til andregangsintervju hvor sjefen sjøl bestemmer hvem av dem som får jobben. Så jeg funker egentlig bare som et slags filter, men det må vi jo ha når det er snakk om så mange søkere.

Har vært på 3.gangsintervju mange ganger. Gjerne i sammenheng med mange søkere også er det 3 igjen på slutten. Har da også ofte måtte forberede noe, enten en presentasjon, essay spørsmål, etc, (tatt tester, svart på kortere spørsmål skriftlig ved 2.gangs intervjuet). Har også fått beskjed om hva slags person de søker etter ved 2. gangsintervju også ser vi hva vi finner ut av på 3. gangs runden. Har også gang på gang fått beskjed om at de søker en kvinnelig ansatt og at de to andre er gutter for så å ikke få jobben fordi jeg er jente, snart 30, har mann, hus, 1 barn og selv om de ikke sier det rett ut (noen sier det faktisk å) så får jeg ikke jobben selv om jeg er best kvalifisert fordi de regner med at jeg snart vil være gravid. :-(

Back
Topp