Hvor vanlig er det med MA?

Bjørnemor89

Betatt av forumet
Er det noen som vet hvor vanlig det er med missed abortion (hvor fosteret dør/slutter å utvikle seg uten noen symptomer) i forhold til spontanabort hvor man blør og får magesmerter?
Er i ca uke 7. Har de siste 5 dagene hatt en følelse av at jeg ikke lenger er gravid. Har ikke hatt så sterke svangerskapsymptomer fra før, men de siste dagene har jeg ikke følt noen ting, og jeg har virkelig kjent etter.
Jeg har tatt noen strimmeltester, og selv om de er klart positive, innbiller jeg meg at de har blitt litt svakere...
Har ikke hatt noen blødning eller magesmerter, men er livredd for at det kan være en missed abortion. Har prøvd å søke etter hvor vanlig det er med denne typen ufrivillig svangerskapsavbrudd, men har ikke klart å finne noe. Så lurte rettt og slett på om noen kanskje vet dette eller har erfaring med det?

Ringte for å bestille første kontroll hos legen, og fikk allerede neste fredag. I utangspunktet tenkte jeg det var litt tidlig, da jeg bare er +/- 8 uker da, men nå tenker jeg at det er bra jeg får komme såpass tidlig. Det jeg lurer litt på er hva legen gjør for å bekrefte intakt svangerskap? Kan man se det ut i fra en enkel hcg-prøve eller må man ta to for å sammenligne hcg-stigningen? Er det vanlig at man får tidlig UL bare fordi man ikke føler seg gravid og er redd for en missed abortion? Regner med jeg ikke er den første som kommer inn til legen og er hysterisk fordi man ikke føler seg gravid :p

Ble litt langt dette, men håper noen kan svare en urolig sjel :)

Jeg også bekymrer meg veldig om det, men jeg fant noe om at kun 25% av alle aborteringer er missed abortion. Når spontanabort skjer i ca 15% av alle svangerskap er det rundt 4-5% ma. Velger å tro på at det faktisk er så sjeldent! Så håper jeg ingen kommer med noen skrekkelige tall på sannheten :)

Gravid for første gang <3
Termin 08.06.2014

Aner ikke, men tror ikke det er så vanlig. Håper det går fint med deg :-)

Jeg også bekymrer meg veldig om det, men jeg fant noe om at kun 25% av alle aborteringer er missed abortion. Når spontanabort skjer i ca 15% av alle svangerskap er det rundt 4-5% ma. Velger å tro på at det faktisk er så sjeldent! Så håper jeg ingen kommer med noen skrekkelige tall på sannheten :)

Gravid for første gang <3
Termin 08.06.2014
Takk for svar :) Mener også å ha hørt at andelen av missed abortion er en del lavere enn spontanabort med blødning. Håper det bare er jeg som engster meg unødvendig

det du beskriver, at føler at du ikke er gravid ,er nokså vanlig vil jeg tro. har litt sånn opp og ned perioder,
og sjangsen til ma er veldig liten da

det du beskriver, at føler at du ikke er gravid ,er nokså vanlig vil jeg tro. har litt sånn opp og ned perioder,
og sjangsen til ma er veldig liten da
Ja, det er nok det. Man har kanskje lett for å skremme seg selv ved å lese historier om dem som har gjennomgått ma..

Ja, det er nok det. Man har kanskje lett for å skremme seg selv ved å lese historier om dem som har gjennomgått ma..

skal man gå i 9 mnd og være totalt på tuppa og ha gravid tanker hele tiden blir man gal tror jeg.
og så er det at nå i starten så tørr man ikke slippe gleden 100% til, tilfelle rotefelle, så da kan man innbille seg at nei jeg er ikke gravid, bare litt uggen siste tiden, men det går over=)
symptomer kan også komme å gå litt, når kvalmen, ømme bryster og slikt gir seg, ja, den veldige strekkinga i mageregionen også, så kommer det perioder man ikke kjenner stort, men så er det et nytt kapittel da begynner man å kjenne ett bevegelser, og så har sikkert en goood del av hønetuppene vert på ul, og vet at det er noe inni der=)

Da jeg var gravid som 16 åring så hadde jeg ingen symptomer på graviditet bortsett fra kvalme en sjelden gang. Å nå i dag er gutten min 8 år :) man må ikke ha gravidsymptomer for å være gravid ;)

en venninde av meg, oppdaget at hun var i gravid i 7 mnd ved en tilfeldighet, så joda, alt er mulig du=)

Back
Topp