Hvor usunt er egentlig druer?

~StRaToS~

Forumet er livet
Eldstemannen elsker druer og vil gjerne ha med seg druer som frukt på skolen hver dag. Det får han da ikke, men 1-2 ganger hender ja.
Han har og lagt på seg en del i sommer og ser litt lubben ut (ikke direkte feit) og jeg vil gjerne passe på litt. Så...Hvor usunt er egentlig druer? I forhold til vektøkning?

Var ikke klar over at det er usunt jeg? [8|]

Usunt??? Sorry, men det har jeg aldri hørt, heller det motsatte.

tenker på det som frukt jeg da... send med han så får han i seg 1 av de 5 om dagen i hverfall... bedre med sunt sukker en at han lurer i seg noe usunt...

Det er jo mye fruktsukker i det, men jeg ville nok heller gjort andre grep enn å kutte ut frukt. F.eks oppmuntre til mer fysisk aktivitet, grovt brød, mindre saus til middagen, lage maten fra bunnen, det er  mye skjult sukker i posemat (les gryteretter, supper o.l) f.eks.
Vann å drikke, begrenset melkeinntak om han drikker mye av det f.eks.

Jeg tror det er mye man ikke tenker over. 

Druer har faktisk ganske lav glykemisk indeks - så han bør heller få druer enn for eksempel mango eller vannmelon.

Du kan se en liste over et utvalg matvarers glykemiske indeks her:
https://www.tn.no/drivkraft/artikler/glykemisk-indeks-tabell

Men du bør jo i tillegg til dette holde et øye på fettinnholdet og kaloritettheten i resten av maten du gir ham, dersom du virkelig er bekymret for vekta hans.

Druer er ikke usunt.
Sant nok,inneholder endel fruktsukker men har bare middels glykemisk indeks. men jeg synes ikke man skal fokusere på at der ikke er sunt nok i allefall. Et bra frukt alternativ til barna med gjevne mellomrom. Og rik på mineraler som som fosfor, jern og kalsium, noe som er gunstig for kroppen. så frukten har jo noe for seg.

Om du tenker på kcal :
Det er endel kalorier i druer, eller det går fort masse av gangen. En sånn boks er 500g og med 70 kcal pr 100g er det 350kcal.Men til sammenligning er det 350 kcal i bare 65 g sjokolade....

Jeg sender med mini druer med gjevne mellomrom, men prøver å være varieret. Sender ikke med samme hver dag, veksler , og da blir det heller aldri for mye .

ORIGINAL: Inmari

Det er jo mye fruktsukker i det, men jeg ville nok heller gjort andre grep enn å kutte ut frukt. F.eks oppmuntre til mer fysisk aktivitet, grovt brød, mindre saus til middagen, lage maten fra bunnen, det er  mye skjult sukker i posemat (les gryteretter, supper o.l) f.eks.
Vann å drikke, begrenset melkeinntak om han drikker mye av det f.eks.

Jeg tror det er mye man ikke tenker over. 

Har ikke tenkt å kutte ut frukt, men kun druer. Tenker eple er mere sunt.
Men ja, er enig med deg, er mye annet jeg burde følge med.

Druer er ikke noe mere usunt enn annen frukt, dvs. ikke usunn

skal man begynne å kutte ned på druer, skal man vell spise 5 druedunker om dagen, er andre ting man heller burde jekke ned på en druer hvertfall... om det ikke er "kasse på kasse" spising[:D]

Takker for svarene jenter[;)]

mini`n er å litt lubben han, men tror ikke det kommer av akkurat druene:p han spiser bra for å si det sånn, og eeelsker druer! han får nesten hverdag ca5-6stk med brødskiva, og det regner jeg ikke med at det er mye! storebroren er ganske tynn, og han spiser mere druer enn minsten :))

Voksen burde ikke spise mer enn 2 frukt pr dag 20 druer. Om du da også drikker Juice er det en frukt pr glass. Mye sukker i frukt. Grønnsaker kan man spise til man stuper.

ORIGINAL: 2 jenter 1 spire

Voksen burde ikke spise mer enn 2 frukt pr dag 20 druer. Om du da også drikker Juice er det en frukt pr glass. Mye sukker i frukt. Grønnsaker kan man spise til man stuper.

Det var det jeg trodde.

ORIGINAL: Habib Galbiii

mini`n er å litt lubben han, men tror ikke det kommer av akkurat druene:p han spiser bra for å si det sånn, og eeelsker druer! han får nesten hverdag ca5-6stk med brødskiva, og det regner jeg ikke med at det er mye! storebroren er ganske tynn, og han spiser mere druer enn minsten :))

Minien din er så liten enda at det sikkert er litt valpefett igjen[:D]
Minien min er 3 pg ser helt tydelig at det er valpefett på han og..

tror ikke det er noe problem med druer slik sett
legen min sa at jeg skulle spise en neve med druer når jeg kjente søtsug for de det var sunnere med druer en masse annet

ORIGINAL: Dollysmurfen

Druer er ikke d sunneste nei, men jeg har vanskelig for å tro at det er druene alene som gjør at han legger på seg. Det er ikke noe annen mat du tror forårsaker det?? Mye brød er jo f.eks noe veldig mange legger på seg av.

Jeg har jo aldri sagt at det er druene som har gjort han lubben[8|][:)]
Men hvis de er så usunne så burde han ikke få druer med på skolen hver dag.

Back
Topp