Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Forrige gangene ventet jeg til testdato. Tror ikke det var sånne billigtester som nå. For alle forsøkene nå har jeg testet leeenge før testdato. Ble skikkelig testetøs. Selvfølgelig var de bortkastet da det bare var negative. Men for denne graviditeten nå startet jeg å teste 7 dpo. 8/9 dpo om kvelden var det en liten antydning til strek og 10/11 dpo var det sterkere ig sterkere. Symptomene var ømme pupper fra 6/7 dpo. Jeg pleier å ha det før mens men dette Forsvant når vi startet med forsøkene.Har dere startet testingen etter innsett?
Eller venter dere til datoen dere har fått?![]()
Gratulerer så mye med positiv testTestet 10 dager etter innsett (innsett som dag 0), og fikk da positivhadde ikke testdag før 14.mai, men klarte ikke å vente så lenge
masse lykke til!
Hehe, kjenner meg godt igjenJeg begynte å teste på rugedag 8, så mye selvdisiplin har jegHadde testet på forhånd så jeg visste at eggløsningssprøyta var ute av kroppen.
Fikk svak positiv test på rugedag 8 som ble sterkere for hver dag![]()
Det er jo ikke riktig at man ikke er gravid om man får positiv test før IKM. Hcg over 5 er gravid, og da har spiren satt seg fast i livmorveggen, men ikke nødvendigvis så godt (eller noe er galt med embryo eller slimhinne). (Det forutsetter selvfølgelig ordentlig positiv test, ikke en grå skygge man kan se når man vipper testen i riktig lys.) Dersom testene blir negative igjen og man mister så er det bare en tidlig spontanabort, og eneste grunnen til at det heter kjemisk er at svangerskapet i det tidligste stadiet kun kan oppdages kjemisk (måle hcg i blod eller urin), mens senere blir svangerskapet klinisk (kan sees på UL). Jeg har fått utredning for habituell abort og fire ulike medisiner pga habituell abort. Det er mine fire kjemiske graviditeter og én MA som er årsaken til diagnosen habituell abort (og jeg tror det var pga medisiner at jeg kom helt til 12+6 med MA'en min). Det står også i alle mine papirer at jeg har vært gravid 5 ganger. Det er også mye forskning på recurrent implantation failure (RIF) og hva kvinnen kanskje kan gjøre for å forhindre det, og hva som øker risikoen (f.eks. endometriose, god grunn for meg til å mase på fjerning av mer endo). Så for noen av oss er jo dette noe man gjerne vil følge opp med riktig behandling når det skjer hyppig.
Til TS: På Ullevål er TD på rugedag 21??? Det klarer hvert fall ikke jeg, det vet jeg på forhånd.![]()
Regner du med innsett dagen? Eller blir den dag 0?Jeg tok første test på rugedag ti, og den var positiv![]()
Det varierer veldig tydeligvis hva legene kaller kjemisk.. Jeg forholdt meg nå til en definisjon hvor egget streifer livmorveggen uten å feste seg, slik at den " lurer" kroppen til å begynne å produsere hcg selv om det i realiteten aldri festet seg ett egg.
Jeg har også 3 SA bak meg som legen på Fertilitetsklinikken kalte kjemisk (mistet i uke 6 men så ikke tegn til noe på ul) - er ikke slike graviditeter jeg tenkte på.
Men for MIN del så synes jeg det er bedre å få mens enn å vite om det egget som bare streifet og endte i vanlig mens hvis du forstår?
Regnet den med, siden jeg ruget hele den dagen også, fra morgenen avRegner du med innsett dagen? Eller blir den dag 0?
Jeg har full forståelse for at noen vil teste senere og slippe å vite om det.Det var ikke poenget mitt at alle burde teste tidlig.
Poenget mitt var at det betyr ikke at man ikke har vært gravid, dersom testen hadde vært positiv tre dager før mensen kommer. Og det ville jeg bare rette opp. Som jeg sa, det er et felt det forskes mye på, så får noen av oss er det viktig kartlegging dette også. Jeg får positiv test 10 dpo hver gang jeg er gravid, så egget fester seg tidlig hos meg. Dessverre har jeg to tilstander som begge gjør det vanskelig for egget å fortsette å vokse etter implantasjon, og det ser jeg jo også, men veien til all den kunnskapen har vært lang, og jeg er sjeleglad for alt jeg har lært pga min egen kartlegging. Jeg jobber i helsevesenet selv, så jeg leser meg opp på forskningen selv.![]()
Det finnes til og med en blodprøve som kan vise graviditet fra omtrent 5 dpo (tror jeg det var, noen måneder siden jeg leste den artikkelen), så forskerne er fryktelig opptatt av å kartlegge de tidlige abortene - årsakene til disse, og hva man kan gjøre for å hjelpe de parene som rammes av RIF.![]()
Det at egget streifer livmoren er bare en forenkling av et avansert felt innen abort-forskningen. Det er fryktelig mye viktig som skjer i overgangen fra blastocyst på vei til livmoren og embryo godt implantert, så når, hvordan og hvorfor det går galt vet man jo som oftest lite om, (hvis man ikke er med i en av studiene hvor de forsøker å finne ut noe mer), men hcg-produksjon er jo avhengig av implantasjon.