Hvor tidlig tar man kontakt med helsestasjon/jordmor?

KoalaD

Flørter med forumet
Novemberbarna 19
Ja, hva syns dere? Hvor tidlig bør jeg kontakte helsestasjon? :)

Tenker jeg tar kontakt når jeg er 8-10 uker, så får jeg se når jeg får time :)

Første kontroll bruker å være rundt uke 8-12, så det spørs på ditt behov.
Sist gang gikk jeg kun hos jordmor og fordi jeg ville ha TUL så booket jeg første time i uke 8 og fikk TUL i uke 10 :)
Virker alt ok, så kan du fint vente til uke 12 om du vil altså. Her i byen (liten by) så får man time som regel i førstkommende uke etter å ha ringt de, om ikke enda raskere også, så det er ingen grunn til å være så tidlig ute med å kontakte her i hvertfall.

Tenker at jeg ringer fastlegen først, rundt uke 7 trnker jeg. Da får jeg tatt litt blodprøver og sånn. Og så jm etter det engang :)

Jeg var tidlig hos jordmor, fordi jeg ønsket å snakke litt med henne om graviditeten. :) Så vi hadde en fin samtale og fylte ut helsekortet da jeg var i uke 5. Glad for jeg dro så tidlig, for fikk litt innblikk i hvordan veien videre er.

Noen steder er det lang ventetid hos både lege og jordmor så da ville jeg bestilt time nå for litt frem i tid.
Jeg var hos jordmor i dag - kun for samtale da jeg sliter med veldig mye angst og frykt for å miste etter tre tap de siste 2,5 årene.
Godt å prate med noen som har vært med meg hele veien og som kan støtte meg :)
Og skulle det gå hele veien så er sjansen stor for at hun følger i ambulanse hvis jeg ikke kjører selv. :)

Tenkte å kontakte helsestasjon snart for å sette opp en time. Så tar jeg når de mener det passer. Jeg må bare få en ledig stund på jobb til å ringe. :bag:

Jeg har allerede bestilt første time hos jm, men det er pga at kommunen jeg bor i ikke har egen jm, så det kommer en ambulerende jordmor hit en gang i måneden. Og timene fylles ganske raskt opp for å si det slik...

Var hos legen i forrige uke, var ikke meningen at det skulle handle om svangerskapet, men pga kvalme og brekninger, måtte jeg nevne det da for å be om sykemelding. Skal tilbake til legen fredag denne uka også, for å se hvordan det går med kvalmen.

Du kan jo allerede ringe nå, for å få en time. Det er litt forskjellig fra kommune til kommune både når de ønsker at man kommer på første kontroll, men også når jordmor "tilbys", har hørt om dem som ikke tilbyr jm time før uke 15/16..

Back
Topp