Hvor tidlig legetime

Mekanikerfrue

Elsker forumet
Julistrålene 2025 ♡
Himmelbarn
Januarlykke 2020
Hvor tidlig er det normalt å bestille legetime?
Jeg har time i slutte av mai, da ca uke 8-9

Men syns det er så lenge til.
Forrige svangerskap fikk vi tul i uke 8 pga MA svanerskapet før.

Syns det er så lenge til den tul vi får nå

Hvor tidlig er det normalt å bestille legetime?
Jeg har time i slutte av mai, da ca uke 8-9

Men syns det er så lenge til.
Forrige svangerskap fikk vi tul i uke 8 pga MA svanerskapet før.

Syns det er så lenge til den tul vi får nå

Hvis du har medisinsk / god grunn fra lege for TUL så skal dem jo ta deg inn. Fastlegen min var påståelig at jeg får TUL neste svangerskap pga. jeg gjennomgikk EXU.

Ville ha pushet på legen din for TUL

håper du får time før :Heartpink
Eller så kan du jo bestille time hos en privat så kanskje det kan gjøre at du senker skuldrene

Hadde første legetime rundt uke 10. Fikk beskjed av legen min at jeg ikke kom til å få tilbud om TUL selv om sist svangerskap endte i MA, for MA er så vanlig at det var ikke gyldig grunn fikk jeg beskjed om :rolleyes: Så var på privat TUL i uke 9, også fikk jeg offentlig TUL i uke 13.

Hadde første legetime rundt uke 10. Fikk beskjed av legen min at jeg ikke kom til å få tilbud om TUL selv om sist svangerskap endte i MA, for MA er så vanlig at det var ikke gyldig grunn fikk jeg beskjed om :rolleyes: Så var på privat TUL i uke 9, også fikk jeg offentlig TUL i uke 13.

Det er kjedelig beskjed å få. Hadde vært greit om systemet la opp til at dette var noe å prioritere så hadde man ihvertfall fått svar enn å gå rundt å bekymre seg.

Det er kjedelig beskjed å få. Hadde vært greit om systemet la opp til at dette var noe å prioritere så hadde man ihvertfall fått svar enn å gå rundt å bekymre seg.
Absolutt. Men veldig bra de i det hele tatt har startet med TUL i uke 12-13 for alle da :)

Absolutt!

Synes det var rart du ikke får TUL når jeg får dette etter jeg opplevde EXU. Dette kan jo også skje hvem som helst :confused005
EXU er litt mer alvorlig enn en MA da. Så jeg skjønner egentlig den. Men jeg betalte gladelig for en privat TUL i uke 9 da. Også fikk jeg jo offentlig TUL i uke 13. Og nå er jeg 39+2 og fødeklar :happy: Men ja, virker desverre som at det skal noe spesielt til om man skal få tilbud om TUL tidligere enn den offentlige i uke 12. Alternativet blir privat da.

Så trist! Legen min henviste meg, og sykehuset valgte å ta meg inn da jeg var bekymret etter å ha vært gjennom MA forrige svangerskap. Sikkert ulikt fra sykehus til sykehus og lege til lege:( legen min har ultralydapparat også, så endte med privat 6+5, legen 8+0, sykehuset 9+2.. osv:playful: hadde tidlig ultralyd på sykehuset også12+2.

EXU er litt mer alvorlig enn en MA da. Så jeg skjønner egentlig den. Men jeg betalte gladelig for en privat TUL i uke 9 da. Også fikk jeg jo offentlig TUL i uke 13. Og nå er jeg 39+2 og fødeklar :happy: Men ja, virker desverre som at det skal noe spesielt til om man skal få tilbud om TUL tidligere enn den offentlige i uke 12. Alternativet blir privat da.

det jeg mente var det burde prioriteres uavhengig om det er MA eller EXU. Er jo noe man ønsker svar på hva kroppen gjør. Er jo noe mange også vil ha svar med prøver hvorfor det som skjedde nettopp gjorde det.

Men er nok forskjellig praksis fra lege til en annen samme med sykehus.

Herre min så spennende! :Heartpink Masse lykke til

Så trist! Legen min henviste meg, og sykehuset valgte å ta meg inn da jeg var bekymret etter å ha vært gjennom MA forrige svangerskap. Sikkert ulikt fra sykehus til sykehus og lege til lege:( legen min har ultralydapparat også, så endte med privat 6+5, legen 8+0, sykehuset 9+2.. osv:playful: hadde tidlig ultralyd på sykehuset også12+2.
Ja virker som det er veldig ulik praksis rundt om kring. Burde jo vært samme tilbud til alle i grunnen. Men gikk heldigvis bra denne gangen :happy:

det jeg mente var det burde prioriteres uavhengig om det er MA eller EXU. Er jo noe man ønsker svar på hva kroppen gjør. Er jo noe mange også vil ha svar med prøver hvorfor det som skjedde nettopp gjorde det.

Men er nok forskjellig praksis fra lege til en annen samme med sykehus.

Herre min så spennende! :Heartpink Masse lykke til
Ja det er sant. Virker som det er veldig ulik praksis ja, og det er også litt dumt. Alle burde få samme tilbudet. Men kvinnehelse er ikke akkurat i superfokus om dagen...:rolleyes:

Jo takk :happy::Heartred

Jeg fikk samme beskjed som deg fra min lege. Så jeg bestilte privat UL i uke 8.
Det er nok kanskje vanskeligere å få en ekstra TUL nå, siden alle nå får tilbud om TUL i uke 12-14, og de er presset på kapasiteten

Jeg fikk samme beskjed som deg fra min lege. Så jeg bestilte privat UL i uke 8.
Det er nok kanskje vanskeligere å få en ekstra TUL nå, siden alle nå får tilbud om TUL i uke 12-14, og de er presset på kapasiteten
Ja det stemmer nok ganske greit. At de rett og slett ikke har kapasitet til alt som ikke er strengt nødvendig.

Her fikk jeg legetime rundt uke 10, men ble utsatt pga sykdom. Fikk ikke jm time før jeg var 13+2, og da klaget jeg, fordi kommunens nettsider sier at "man bør ha time mellom uke 8-12 hos både JM og lege"..
Ikke at det gjorde meg så mye, jeg bare ble sur pga feilinformasjon, og fordi man skal jo bli henvist til TUL..
Jordmor ringte meg for å tilby tidligere time, og ordnet henvisning per tlf, så det ordnet seg jo.

Men ja. 6-12 er det som er anbefalt hos helsenorge. Om du har behov for henvisning, så ville jeg ringt legekontoret på nytt og si at du ønsker å prate om henvisning snarest, og vil ha legetime så fort som mulig av den grunn.

Hadde legetime i uke 6 grunnet medisiner mot kvalme, legen ville ikke ta blodprøver før jeg var i uke 10. Så skal dit når jeg er 10+4

Ser at Helsedirektoratet anbefaler time allerede første uka etter positiv test!
Så jeg har bestilt det :)

Back
Topp