Hvor tidlig kan man høre hjertelyden?

Anema92

Blir kjent med forumet
Jeg tenkte å bestille første svangerskapskontroll på helsestasjonen og har veldig lyst til å få høre hjertelyden da. Dere som har vært gravide før: Hvor langt var dere på vei første gang dere fikk hørte hjertelyden med doppler hos lege/jordmor? Mener jeg fikk høre den rundt 12 uker på vei sist gang.
 
Last edited:
Jeg tenkte å bestille første svangerskapskontroll på helsestasjonen og har veldig lyst til å få høre hjertelyden da. Dere som har vært gravide før: Hvor langt var dere på vei første gang dere fikk hørte hjertelyden med doppler hos lege/jordmor? Mener jeg fikk høre den rundt 11 uker på vei sist gang.

Det varierer veldig mye hvorvidt de vil høre etter hjertelyd med doppler tidlig i svangerskapet. Fra uke 16 vil du sikkert få høre, men før dette er det ikke sikkert jordmor eller lege vil sjekke nettopp fordi det kan være vanskelig å finne og gjøre deg unødig bekymra. Tidligste jeg har fått tilbud om å høre hjertet er uke 15.

Nå det er sagt har jeg funnet hjertelyden hjemme med doppler fra uke 9 så det er jo mulig før ue 16 ;)
 
Søstra mi fikk høre den veldig tidlig hos jordmor, uke 9 allerde. Da trodde de riktignok ho var 11 uker, men ho vart satt tilbake 14 dager på OUL.
Jeg husker ikke helt hvor langt jeg var på vei, men troooor det var ca uke 12-13. Hadde jordmortime uke 11+3, og da ville ho ikke pga ikke skape unødig uro (som flere skriver over). Men ei ukes tid seinere fikk jeg en del vondt i magen, og pga tidligere gjentatte MA dro jeg til legen og var bekymra. Legen fant hjertelyden med doppler ❤
 
Jeg hørte det ikke før uke 12 med førstemann tror jeg! Var på TUL i uke 8 med førstemann, og fikk vite at hjertet slo, men fikk ikke høre noe.. Denne gangen håper jeg litt på å høre det før! Men skal ikke på noe kontroll igjen før uke 12, så da håper jeg på å høre noe da!
 
Back
Topp