Hvor tidlig første kontroll

Jeg dro til lege i uke 12, også ringte jeg jordmor for time etter det. Fikk time i uke 15.
Om du har ønske om tidlig time, så bare ring og be om det.
Etter uke 12, så skal de vel ta imot deg. Men dra til lege først, så har du startet papirene :)

Man tar blodprøver hos lege, etter uke 12. Egentlig ingen vits i å gå før det, så lenge man har et normalt svangerskap. Jeg skal i uke 8, pga risikosvangerskap.

Uke 7 med nr 1. Tok tul for å beregne termin (var ikke helt planlagt). Med nr 2 og 3 i uke 6 pga risikosvangerskap

Jeg tok kontakt med helsestasjon ganske tidlig, med forventning om at det kanskje kunne ta en stund å få time. Jeg endte opp med å få første svangerskapskontroll når jeg var 6+4, en del tidligere enn jeg hadde tenkt. Jeg drar utelukkende til jordmor, da helsestasjonen uansett tar blodprøver. :)

Eg var hos gyn (privat) uke 8 og fikk henvisning til offentlig TUL uke 12. Skal på ny TUL uke 11 (privat).

Bestiller time hos JM om alt ser bra ut da.
Har vært hos lege for sjukemelding pga svangerskapskvalme.

I tidligere sv.skap har eg vært hos JM hver 4 uke fra uke 6.

Det er strengt tatt ikke noe vits før man kan ta blodprøvene, etter uke 12.

I første svangerskap var jeg til lege for blodprøver i uke 12, og jordmor allerede rundt uke 16, fordi de ville ha alle førstegangsfødende inn for en prat deromkring.

Denne gangen måtte jeg få henvisning til fosterdiagnostikk (er gammel), så da måtte jeg til legen for det rundt uke 7. Men det var jo ikke en kontroll, legen sjekket ikke noe som helst, bare ga meg henvisning. Så første kontroll var fremdeles hos legen i uke 12, for blodprøver. Denne gangen kom jeg ikke til hos jordmor før i uke 28, takket være korona-kaos. Ikke at jeg hadde behov for å komme til før heller, forsåvidt, da :p

Back
Topp