Hvor stort synes du at barnet må bli før du kan ta en langhelg uten barnet?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Kristine
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Kristine

Guest
Drømmer du om en helg alene med kjæresten, mens babyen har barnevakt? Vent!
– Jeg mener barnet bør være minst halvannet år før dere kan ha en helg borte sammen, sier barnepsykolog Elisabeth Gerhardsen.

Hva tenker du? »

Hvor stort synes du at barnet må bli før du kan ta en langhelg uten barnet?

Dette tror jeg er veldig individuelt, alt ettersom når man føler seg klar for det :) Storebror her var 4 mnd da han sov over hos farmoren sin for første gang (én natt)

Det må være opp til enhver familie, kommer an på barnet, hvor barnet er når foreldrene er borte, og hva foreldrene også har behov for. Jenta vår var nok langt over 1 år før vi var borte fra henne om natta, men tenker vi sannynligvis kommer til å være borte fra lillebror mye tidligere for en kortere periode.

Er jammen ikke mye foreldretid igjen dersom man skal leve opp til alt som er best for barnet.

Dette tror jeg er veldig individuelt, alt ettersom når man føler seg klar for det :)

Helt enig her. Det er utrolig mange meninger om det meste, men ikke alt man skal følge slavisk ;)

Nå er jeg veldig hønemor og liker fortsatt ikke og sette ungene bort. De er nå to og fire. Men første gang jeg reiste vekk fra nr en var vesla ca 14 mnd og var hjemme hos pappa mens jeg var en helg i Dk:) det var tidlig nok:) ellers skal de nå på mandag til ons være hos svigers. Første gang jeg er borte fra begge to så lenge:)

Gutten vår sov over hos besteforeldrene sine da han akkurat hadde blitt 1 år- 1 natt.

Tror jeg knuser alle rekorder for jenta mi var på første overnatting når hun var sju uker, hos mormor og morfar mens vi var i bryllup. Nå skal det sies at jeg allerede hadde vært inn og ut av sykehus flere ganger etter fødsel (5 døgn på det meste, første gang når hun var seks dager) så hadde ikke noe valg med å dra fra henne og la andre ta over og kunne ikke amme. Men hun er blitt superknyttet til alle sine besteforeldre og er ofte på overnatting, både en og flere netter. Hun er nå snart tre og elsker å være på overnattingsbesøk.

Veldig inviduelt. Kommer veldig an på den lille også. Men jeg tror også at foreldrene har godt av en barnefri natt før barnet er 1 år. Spedbarnstiden kan være krevende nok for forholdet mellom de voksne også.

Det må være opp til enhver familie, kommer an på barnet, hvor barnet er når foreldrene er borte, og hva foreldrene også har behov for. Jenta vår var nok langt over 1 år før vi var borte fra henne om natta, men tenker vi sannynligvis kommer til å være borte fra lillebror mye tidligere for en kortere periode.

Er jammen ikke mye foreldretid igjen dersom man skal leve opp til alt som er best for barnet.

Amen! Hvis man som foreldre ikke skal kunne dyrke hverandre i fred og ro en natt eller helg uten å måtte leve med at barnet får varige men, kan man ikke si at de å bli foreldre er bra for et forhold. Vi gleder oss til at babyen vår skal gi oss felles glede og lykke, men er veldig bevisste på at vi som par må ha tid til hverandre også av og til.

Back
Topp