Hvor store er de når de kan sitte uten pute/sete?

Eiramjenta

Forelsket i forumet
Er det noen grense på vekt og høyde?

Jentungen på 6år har lyst å sitte uten pute, noe hun ikke får lov til enda. Hun er 125 cm og 24 kilo.

Min 11 åring har nettopp tatt vekk puten og han er 28 kg og 146 cm høy,tror grensen er 135-140 eller noe i den dur:-)

Ok. Da får hun sitte en stund til :-)

Det sier 36kg, eller 135cm, evnt hvis sikringsutstyr i bilen helst til 150cm. Er i hvertfall det som står på tryggtrafik sin side

Bruk beltestol til hun er 36 kg, eller over 1.35 høy. Pute anbefales virkelig ikke.

Er vel vanlig å bytte ca når de er 11-12 år? Og husk at hun ikke må sitte i framsetet hvis det finnes airbag, da må hun være over 1.40. 

Jeg satt uten pute ganske tidlig, men jeg var også 165-170 cm når jeg var 12 år, så :p Tror jeg passerte 150 da jeg var 9.

gutt09jente11 skrev:
Bruk beltestol til hun er 36 kg, eller over 1.35 høy. Pute anbefales virkelig ikke.

Er vel vanlig å bytte ca når de er 11-12 år? Og husk at hun ikke må sitte i framsetet hvis det finnes airbag, da må hun være over 1.40. 

er ikke alltid det går og bruke beltestol så lenge. Jenta mi er 130cm høy, men hun er for lang i ryggen til og kunne bruke beltestol så hun sitter på bare pute.

Er det ikke 12 år, og/eller 140 cm som er grensen?? Mener jeg har lest det ett sted.

Trygg trafikk har alle reglene på siden sin:

http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/

Dette sier loven:

• Det er påbudt å sikre barn i bil. Barn som er under 135 cm høye skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr som er riktig i forhold til barnets vekt.
  • Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom slikt utstyr er tilgjengelig i bilen. Reglene gjelder for barn under 36 kilo, etter dette skal både barn og voksne sikres med bilbeltet.
  • Barn skal ikke transporteres i bakovervendt barnestol i forsete der det er kollisjonspute. Unntaket er hvis kollisjonsputen er deaktivert manuelt eller automatisk.
  • Ved bruk av bilbarnestol er det påbudt å ha den bakovervendt til barnet blir 9 kg.
  • I bil der det ikke er bilbelter (veteranbiler) skal barn under tre år ikke transporteres. Barn over tre år skal ikke transporteres i forsete i biler uten bilbelte.

Les mer om montering og bruk av barnesete

Reglane er:
• Baby skal sitte i babystol til babyen er ca. 12 mnd pluss/minus
• Barn frå ca. 12 mnd til ca. 4 år skal sitte i småbarnstol
• Barn frå 4 år skal sitte i beltestol
• Batn kam tidlegast sitte på bilpute når dei er 22 kg og 125 cm
• Barnet skal sitte i bilstolen/bilputa til dei er 150 cm eller12 år alt etter kva som kjem fyrst
• Barn kan tidlegast sitte framme i passasjersetet når det er 140 cm

Reglane er:
• Barnet skal sitte i bilstolen/bilputa til dei er 150 cm eller12 år alt etter kva som kjem fyrst
Nei. Baby skal sitte i babystol til hen kan sitte med støtte uten å sige sammen. Stol nr2 tas så i bruk fordi det er mye tryggere, og man bør sitte bakover til MINST 4 års alder. Man blir ikke sterk i skjelettet på magisk vis den dagen man blir 4 år, og jo lengre man sitterbakover, jo bedre.

Ingen av mine er snudd når de er 4, det skjer når de er 5,5-6 år gamle og begynner på skolen for vår del. Vi har tiåringen i stol (135 cm lang, 27 kilo) og han på 12,5 har nylig sluttet med stol, 149,5 cm og 37 kilo.

5 åringen får sitte i beltestol med besteforeldre, hun er lang og tung nok for det, men sitter bakovervendt i våre biler i alle fall til sommeren tenker jeg.

Pute har vi ikke. Og reglene er altså sånn at hi sin unge må bli minst 11 cm lenger før det er lov å sitte uten pute. Gjerne ha den lenger

Reglane er:

Og nei, det er ikke 12 års aldergrense på beltestol. Og anbefaling for å sitte forran aktiv airbag, det er derimot 12 år, men loven forbyr ikke ser for en 11 åring heller. Så lenge den enten har pute eller er minst 135 cm.

Ohh, sorry, det la jeg ikke merke til.

Så, drar opp eldgamle tråder for å komme med feil-informasjon. Det var jo også en strategi....

Og jeg som alltid legger merke til sånt.. gikk 5 på :bag:

For å si det sånn, din skulle egentlig ha sutte i bakovervendt stol til nå, så komt over på beltestol. Beltestol eller pute må de stutte på til de er MINST 135cm

Back
Topp