Hvor stor plass trenger dere på ferie?

almara

Forumet er livet
VIP
Vi tenker på å kjøpe en ferieleilighet i Spania (på det feriestedet mannen min er vokst opp med), men vi har bare råd til en med ett soverom, ser det ut til. Da kunne vi evt. lagt jentene på det ene soverommet og sovet i stua selv (hatt en sovesofaløsning).
Hva synes dere om å være på ferie på såpass liten plass? Vil tro de fleste slike leiligheter er på 40-50 kvadratmeter. Men så tenker jeg, når vi drar på ferie ellers, på hotell eller lignende, er det jo luksus å ha såpass med plass. Eller sover dere på leilighetshoteller med to soverom? 

Hva synes dere forresten om å gjøre dette på bekostning av å kjøpe noe større her i Norge? Vi bor 4 personer på 98 kvadratmeter, og jeg synes det er nok, men man vil jo alltids ha mer..;)
 
Dere har mer plass hjemme enn vi har nå og vi har ingen planer om huskjøp med det første :) Et feriehus på 50 kvm høres vanvittig deilig ut! Det meste går, og så lenge Man har ett soverom tenker jeg at det kan gå fint?
 
Jada, det kan nok det.. og det er snakk om en ferieleilighet med tilhørende basseng og like ved stranda. Rett i nærheten av der foreldrene til mannen min har ferieleilighet, noe som er praktisk for alle.. ca. 700 000 kan vi få det for, på et superpopulært feriested blant spanjoler (ikke så mange utenlandske turister der). Det eneste som holder meg litt tilbake, er at jeg tenker at prisene der kan gå ned enda mer om vi har is i magen, for den økonomiske krisen har gått hardt ut over Spania. 

Det hadde uansett vært fantastisk å få et eget sted, for hans foreldres leilighet er for liten til at vi kan være der sammen med dem, denne gangen reiste de fram og tilbake til hjembyen hans som ligger 20 min. unna så vi skulle få bo alene i ferieleiligheten.. veldig snille, men det føles ikke riktig å fortsette sånn, det hadde vært så perfekt å ha vårt eget og kunne besøke dem i deres leiighet så mye vi vil, samtidig som vi har vårt eget sted å sove og spise om vi vil, eller bare være litt alene. 
 
Uansett om dere kjøper nå eller venter, så høres det utrolig herlig ut :)
 
http://www.ikea.com/ms/es_ES/rooms_ideas/small_spaces/index.html   

Høres mer en stort nok ut for meg. Vi dro på ferie i et telt på 10 kvadrat med elendig takhøyde. :P I Spania, ved stranden, ved basseng, og nært besteforeldre høres perfekt ut. Vi trenger ikke mer enn ett soverom på ferie i alle fall. Jeg ville nok satt inn en familiekøye, kanskje med tre senger i høyden alt etter hva det er plass til under taket. Har du sett de helt lave skuffene med madrass, som blir en ekstra seng du få under en vanlig lav seng? Det finnes så masse fine løsninger. En sovesofa på stuen, så kunne jeg stappet halve slekten din inn i ferieleiligheten din, i tilfelle du vil ta i mot besøk. :P 

Vi var nettopp på besøk til tante og absolutt-på-ingen-måte-onkel i Oslo. De bor på ca 30 kvadrat, men vi fikk da fint plass til å være der på ferie sammen med dem, 6 stk i den praktiske lille leiligheten.

Alt etter planløsning kan ikke jeg se at noen egentlig trenger mer enn 98 kvadrat hjemme? Vi bodde på 95 kvadrat da vi bodde i Trondheim, og der kunne jeg fint bodd med 3 barn. I store byer er det vel ingen som maser om at dere må kjøpe større heller vel? Vi har kanskje ca 70 kvadrat her nå, og det synes jeg er 1 soverom for lite for oss på sikt. I tillegg er dette en småby, og besteforeldrene er fornærmende nøye med å fortelle alle de møter at vi skal bygge hus. :S 
 
Genialt, Sukkertopp! Jeg hadde ikke en gang tenkt på at vi kunne ha to sett køyesenger på det ene soverommet:)
 
Jeg er helt sikker på at jeg nettopp har sett familiekøye med to overkøyer et sted, men ikke på ikea. Altså en slik der den nederste køyen er 120 eller 150 cm, og så 2 x 80cm køyer i høyden over. En vanlig familiekøye med 150 + 80, og så en skuffeseng under ville jo også tatt en hel familie. Så har jeg sett for mye James Bond o.l. også, og ser for meg 101 måter å pakke bort senger på på dagtid. :P Og ikke minst slike reportasjer fra japanske hotell som dagbladet hadde flere av tidligere. :P 
 
Hehe, må le litt nå, for det er veldig mange som spør oss nå Om vi skal flytte fordi vi får barn nummer to! Til tross for 90 kvm på to etasjer, tre soverom, loft til lagring, utebod og eget vaskerom/ bad nr to!
 
Høres jo veldig bra ut det :) man tåler å bo litt trangere på ferie da.

Kan jo være lurt å sjekke ut innredning for liten plass, så får dere mer ut av leiligheten...

Ang. boligen i Norge så føler dere jo selv om dere har plass nok til dere og oppbevaring.
 
Nå har vi gitt uttrykk for vår interesse for en leilighet i 10. etg med veldig bra sjøutsikt, og kjempefint basseng og lekeområde for barn. Den er liten, med bare ett soverom, men vi har tenkt å innglassere balkongen så leiligheten blir større. Får bare håpe vi får den til den prisen vi ønsker:)
 
Da ser det ut til at det virkelig blir ferieleilighet på oss. Fått lånepapirene fra banken nå, og når lånet er utbetalt, blir pengene satt over til mannens konto i Spania, som igjen skriver ut en sjekk til kontaktsmøtet. ting foregår litt annerledes i Spania enn her, så det er bra søsteren hans er advokat og ordner mye for oss. Selgeren ville oppgi en lavere pris på kontrakten og at vi skulle betale resten under bordet, det ville ikke jeg, og kjøpet holdt på å gå i stå. Så godtok han riktig pris likevel, og nå ser det ut til å gå ordentlig for seg, alt sammen. Men slike topris-systemer er visst HELT vanlig i Spania, og jeg er den litt sære kona som ikke går med på det...Mannen min ville heller ikke likt det, men det er visstnok supervanlig. 
 
Så utrolig herlig med egen leilighet =) 
Gratulere så mye!!!
 
Så fint at det ser ut som det ordner seg, blir sikkert godt med noe eget :) Gratulerer :)
 
Gratulerer med ny ferieleilighet!  Høres helt fantastisk ut. :)

Sært system, jeg ville nok heller ikke gått med på å betale slik. Kan ikke være morsomt hvis det blir noe i ettertid, og du ikke har kontrakt med hele beløpet... 
 
Back
Topp