Hvor stor aldersforskjell er det mellom 1 og 2?

Ikke i bruk1

Betatt av forumet
Påskekyllingene 2020
Vi har et barn på snart 11 måneder og har i det siste begynt å leke med tanken på en til, men vi er veldig usikre på hvor stor aldersforskjell vi vil ha mellom de.
Hvor stor aldersforskjell har dere mellom nr 1 og 2? Og hva er bra/ikke så bra med akkurat den forskjellen?
 
Vi har ett år og ni mnd mellom våre. Utfordringen var nok at jeg var veldig sliten etter svangerskap nr to. Slet med ekstrem kvalme, og var mye alene med eldste. Da mannen min ikke fikk ferie helt når han håpet var jeg også alene på dagtid i to uker med ett spedbarn med kolikk og ett barn på under to år. Eldste reagerte også på å bli storebror, og klarte ikke å sove alene på flere måneder. Han sover fremdeles ikke natten gjennom.

Fordelen ser vi mer og mer til. De leker godt sammen allerede (yngste er 1,5 år). De liker de samme aktivitetene, leker godt med andre barn sammen, er lette å ta med på ting, liker sammen bøker, puslespill og filmer (eldste hjelper lillebror med puslespill og ingen har ro til å se en hel film uansett).
 
3 1/2. Veldig fornøyd med aldersforskjellen. Hun ble 3 år da jeg var 3 måneder på vei, og forsto ganske mye av hva som skulle skje, og var godt forberedt og gledet seg.

Hun er en stolt, omsorgsfull og ansvarlig storesøster, men har aldri vist noe sjalusi. Hun kan «passe på» lillesøster når jeg er på do for eksempel. Hun er flink med henne og er forsiktig.

Og det aller mest herlige er båndet mellom dem. Lillesøster ler og ler av storesøster, og storesøster vil alltid gi nattakos og hadekos til lillesøster.

❤️

Praktisk å være så godt som ferdige med bleier før vi fikk en til også mtp. størrelsen på restavfallsdunken vår :p

Og en fordel at storesøstera hadde sovet godt natta gjennom i noen år, og at hun hadde sovet fornøyd på eget rom i flere måneder før lillesøster kom.

Ser egentlig bare fordeler med aldersforskjellen for vår del :D
 
Termin om 13 dager, blir ca 2 år og 3 mnd mellom våre.. Aner ikke hvordan det blir, men tipper på travelt :p
 
Mellom 1 og 2 her er det 22 mnd :happy:
Jeg ville ikke fått for to såpass tette igjen.. syns den største måtte bli stor så fort og følte ikke jeg helt fikk nyte babytiden med nr 2 siden jeg fortsatt hadde en såpass liten 1..:) Minstemann hadde kolikk og hang i puppen i 9 mnd.. det var jo utfordrende med en aktiv 2 åring :hilarious:
Etterhvert som de ble eldre har de nok hatt litt av pseudo-tvilling utfordringer med mye krangling.. De er begge gutter og det var myyyye krangling i mange år.. :hungover:
Nå er de snart 12 og 14.. kranglingen har sluttet (vi er ihvertfall på et normalt nivå) og de har mer glede av hverandre mtp interesser, selv om de er veldig forskjellige :)

Mellom 2 og 3 gikk det 3 år, da ei jente.. for meg var det bedre med 3 års aldersforskjell enn under 2 år :)
 
2,5 år mellom de to første, så 10 år før nr 3 kom, og han blir 2,5 før lillesøster blir født. Synes 2,5 er en fin aldersforskjell, ikke for stort gap, men eldstemann har da sovet på eget rom lenge og startet med dotrening. Han ble tørr på natta 2 år gammel.
 
15 mnd mellom de to første, så gikk det nesten 3 år før tredje ble født. Den yngste er 6 når sistemann kommer i mai 2019. Fordeler og ulemper med alle varianter, synes jeg.
 
1 år 11 mnd og 2 uker mellom mine. Helt perfekt. Eneste jeg har å utsette på det er at det kun er 2 uker mellom bursdagene dems
 
15 mnd. Helt perfekt for oss. De er supre lekekamerater og er interessert av de samme noe som gjør det enklere ift leker, aktiviteter osv.
 
3 år og 6 uker mellom våre.

Veldig grei aldersforskjell når de var små. Men merker jo nå at det er 3 år, og det er ikke like interesser. Men det kan jo også komme av at det er jente og gutt.
 
22 mnd. i mellom gutta her. Helt perfekt for oss! ❤️ Aldri vært noen form for sjalusi, og de har vært bestevenner fra dag 1.
 
2 år og 10 mnd.

Det var helt perfekt for oss. Eldste var ferdig med bleier, dagdupp og kunne kle seg selv. Jeg kunne løpe i andreetasje å fikse noe med baby, uten å måtte ha eldste med overalt. Hun kunne vente inne mens jeg trillet baby i søvn på terrassen. Det gjorde alt veldig lettvint. Det var heller ingen sjalusi, bare stolt storesøster.

Likevel er de nære nok i alder til at de leker sammen nå (2,5år og 5,5år gamle). De har et tett bånd og er gode venner og er mye sammen i barnehagen og hjemme.

Vi har valgt å gå for omtrent samme aldersforskjell ned til tredjemann også nå:)
 
Akkuratt to år mellom dem her og det har vært perfekt :) Ingen sjalusi, tvert i mot er de verdens beste venner (Stort sett).
 
Vi prøver på nr 2..gjort i 7år. Hun vi har fra før er snart 8.
 
Back
Topp