Hvor starter man ivf?

Sola19911

Elsker forumet
Julibarna2024☀️
Hei flotte damer.
Jeg har prøvd å få barn med tidligere parter i 2,5 år, og neste steg var rett på ivf. Ingen medisiner eller noe siden alt er normalt med meg og mannen.

Jeg følte meg lite hørt hos både lege og gynekolog, følte jeg fikk lite informasjon om hvem jeg skulle henvende meg til.
Jeg satt med gråten i halsen og tårene lett og gynekologen og fortalte at jeg syntes dette var fryktelig tungt og forvirrende. Ble bedt om å legge meg ned og ta en sjekk. Etter sjekk fikk jeg igjen beskjed om alt ser normalt ut.

Denne gang med ny mann (som er frisk) er det snart igang med prøving. Jeg vet det ikke vil gå naturlig, hvertfall ikke med form av medisiner. Da jeg har gått 12 år uten prevensjon og aldri vært gravid, har prøvd i en god stund uten å være «prøver» hvis det gir mening.
Ja, alt om meg… Det var ikke hensikten med posten, men tenkte like greit å skrive så slipper noen å bruke tid på å si kanskje det går med ny parter osv osv.

Det er noe feil med meg, som ikke går å få på «papiret»

Jeg bare lirer på hvor jeg skal begynne? Bør jeg finne en fast gynekolog? Hvilke spørsmål må jeg stille? Har dere noen råd?

Jeg skal til en henvist gynekolog 29 september og «utredes» for endometeriose.
Noen med endometeriose som fikk hjelp før det hadde gått 1 år?
Jeg har 1000 spørsmål :bored: :Heartred
Takk for at du leste, hilsen en forvirret dame som så sårt ønsker å bli mamma.

Det er ikke alltid man finner noe galt.. Uspesifisert infertilitet. Tilsynelatende ikke noe galt men man blir ikke gravid og trenger hjelp.
Gynekologen du skal til kan søke dere inn på offentlig ivf klinikk hvis dere ønsker. Det er ofte litt ventetid, så jo før jo bedre.
Lykke til !

Det er ikke alltid man finner noe galt.. Uspesifisert infertilitet. Tilsynelatende ikke noe galt men man blir ikke gravid og trenger hjelp.
Gynekologen du skal til kan søke dere inn på offentlig ivf klinikk hvis dere ønsker. Det er ofte litt ventetid, så jo før jo bedre.
Lykke til !
Ja. Det jeg tenker også. Tusen takk

Bor dere i nærheten av privat klinikk er det mulig å bestille time direkte for fertilitetstest av dere begge.

Jeg og partner hadde prøvd i flere år uten å bli gravid. Bestilte fertilitetssjekk hos en privat Klinikk. Fant ingen feil på meg eller samboer. Uforklarlige barnløse. Startet opp med IVF, ble ikke gravid. Ble gravid syklus etter IVF, mistet, ble gravid igjen to år etterpå på egenhånd, mistet. Satte inn et fryseembryo, ble gravid, mistet. Nå skal vi igang med vårt andre IVF forsøk.

Jeg skjønner tankegangen din med at du føler at noe er «feil». Samme følelsen har jeg sitti med.

Ofte finner man ingen feil, dessverre. Noe som kan virke veldig tøft, for hadde man visst hva som var feil, hadde det vært enklere å gjøre noe med tenker jeg. Men likevel, så sier dem at det ikke skal være noe feil med oss som tilsier at vi ikke skal bli foreldre. Rett og slett uflaks til tider. Nå vet ikke jeg hvor gamle der er, men jeg er 35 og det begynner å haste for min del.

Ønsker dere lykke til, og jeg anbefaler å ta en hel fertilitetssjekk av dere begge❤️

Back
Topp