hvor starter jeg- utdanning

hjertebarnmama

Glad i forumet
jeg tenker på å få meg en utdannelse. og tenker da sykepleier.
men jeg har ikke mer enn ungdomsskolen.
da jeg starta og jobbe i stedenfor og fordi jeg ikke ante hva jeg ville bli den gang vi skulle velge hvilke linjer vi skulle søke på.

men hvor starter jeg?
er 25 år

håper å kunne få en så detaljert beskrivelse som mulig...

på forhånd takk :)

Du må i hvertfall ha en studiekompetanse for å komme inn på sykepleierutdanningen... Jeg er sykepleier og gikk ferdig videregående (utdannet helsesekretær derfra), men jeg fikk ikke studiekompetanse siden jeg tok en fagutdannelse og måtte derfor gå et år på allmenfaglig påbygging for å få det.
Jeg er usikker på om man kan hoppe rett på et år påbygg uten å ha noe utdannelse/VGS fra før?? Kanskje det holder med noen år arbeidserfaring... Hadde vært greit å slippe 3 år på allmenfag før man får tatt sykepleiern hvertfall [&:]. Men det er en fantastisk utdannelse!! Lykke til [:D]

Håper noen har bedre svar enn meg!!

Jeg var ferdig utdannet sykepleier sommeren 2010[:)]

Gikk 3 år på videregående og gikk allmennfag for og få generell studiekompetanse. Generell studiekompetanse er et opptakskrav for og komme inn på sykepleiestudiet. Ihvertfall sånn det er her.
Etter 3 år på høgskolen ble jeg sykepleier[:)]

Sykepleier er absolutt og anbefale[:D] Det er fantasisk flott og kunne hjelpe andre mennesker. Og tenk alle mulighetene man har innenfor yrket. Alle mulige videreutdanninger og veier og gå[:)]
Studiene er absolutt verdt det. Selv om vgs var et sliiit, så blir høgskolen noe helt annet. Det er noe man VIL lære om og er interessert i. Det er jo ikke alt i allmennfag som er like spennende[8D]