hvor starter jeg- utdanning

hjertebarnmama

Glad i forumet
jeg tenker på å få meg en utdannelse. og tenker da sykepleier.
men jeg har ikke mer enn ungdomsskolen.
da jeg starta og jobbe i stedenfor og fordi jeg ikke ante hva jeg ville bli den gang vi skulle velge hvilke linjer vi skulle søke på.

men hvor starter jeg?
er 25 år

håper å kunne få en så detaljert beskrivelse som mulig...

på forhånd takk :)

Du må i hvertfall ha en studiekompetanse for å komme inn på sykepleierutdanningen... Jeg er sykepleier og gikk ferdig videregående (utdannet helsesekretær derfra), men jeg fikk ikke studiekompetanse siden jeg tok en fagutdannelse og måtte derfor gå et år på allmenfaglig påbygging for å få det.
Jeg er usikker på om man kan hoppe rett på et år påbygg uten å ha noe utdannelse/VGS fra før?? Kanskje det holder med noen år arbeidserfaring... Hadde vært greit å slippe 3 år på allmenfag før man får tatt sykepleiern hvertfall [&:]. Men det er en fantastisk utdannelse!! Lykke til [:D]

Håper noen har bedre svar enn meg!!

Jeg var ferdig utdannet sykepleier sommeren 2010[:)]

Gikk 3 år på videregående og gikk allmennfag for og få generell studiekompetanse. Generell studiekompetanse er et opptakskrav for og komme inn på sykepleiestudiet. Ihvertfall sånn det er her.
Etter 3 år på høgskolen ble jeg sykepleier[:)]

Sykepleier er absolutt og anbefale[:D] Det er fantasisk flott og kunne hjelpe andre mennesker. Og tenk alle mulighetene man har innenfor yrket. Alle mulige videreutdanninger og veier og gå[:)]
Studiene er absolutt verdt det. Selv om vgs var et sliiit, så blir høgskolen noe helt annet. Det er noe man VIL lære om og er interessert i. Det er jo ikke alt i allmennfag som er like spennende[8D]

Kan jo legge til at ei venninne av meg gikk en annen vei for og bli sykepleier. Hun er like gammel som meg, men er ikke ferdig med utdanningen før til sommeren. Altså 1 år etter meg. Hun gikk 3 år på helse og sosial på vgs og så tok hun 1 år allmenn påbyggning på vgs for så og gå videre 3 år på høgskolen.
Klart hun får litt mer erfaring enn meg, men jeg var skolelei og orket ikke tanken på 1 år påbygg da det er ganske slitsomt. Man skal jo tross alt ta det andre har over 3 år, på 1 år. Jeg føler ikke at jeg er noe dårligere stilt enn henne nå uansett og det man trenger og lære seg, lærer man seg fint på høgskolen uten helse og sosial først. Bare man er flink til og følge med og lese pensum selv[:)]

Ta kontakt med skolene/vOksenopplæringen der du bor og hør [:)]

takker for fine svar.

ei venninne ringte meg nå nettopp og sa jeg burde ringe rådgivern på greaker vgs skole så hjelper han meg videre. og at han var veldig hyggelig. [:)]

ja jeg vet at dette yrket vil passe meg meget godt. og jeg har allerde mye kunnskap om hjertet.. siden jeg har Karoline og hun har den hjertefeilen har jeg jo satt meg inn i veldig mye mer å..
jeg lærte faktisk mange av sykepleierne på sykehuset en del om hjerte og ulike begreper. da de ikke kunne noe om det.. :)

Jeg gikk 3 år på Idrettsfag på videregående,men fikk ikke studiekompetanse fordi jeg manglet en eksamen,men jeg behøvde ikke ta opp noen fag når jeg skulle begynne på høyskole fordi det er noe som heter 23/5 regelen(?litt usikker på om det er helt korrekt navn på den)men det er sånn at hvis du har jobba de siste 5 åra og er over 23 så kan man begynne uten å ta opp igjen fag..

Men ta og hør om det er sånn der du bor og,kan jo hende du må ha gått på videregående for å gå under denne regelen...også veit jeg jo heller ikke om mammaperm er godkjent grunn for å ikke ha jobba sammenhengende de siste 5 åra,selv om det absolutt burde være det!!

Masse lykke til!!

ORIGINAL: Siljemor88

Gikk 3 år på videregående og gikk allmennfag for og få generell studiekompetanse. Generell studiekompetanse er et opptakskrav for og komme inn på sykepleiestudiet. Ihvertfall sånn det er her.

Sykepleier er absolutt og anbefale[:D] Det er fantasisk flott og kunne hjelpe andre mennesker. Og tenk alle mulighetene man har innenfor yrket. Alle mulige videreutdanninger og veier og gå[:)]
Studiene er absolutt verdt det. Selv om vgs var et sliiit, så blir høgskolen noe helt annet. Det er noe man VIL lære om og er interessert i. Det er jo ikke alt i allmennfag som er like spennende[8D]

Kan jo legge til at ei venninne av meg gikk en annen vei for og bli sykepleier. Hun er like gammel som meg, men er ikke ferdig med utdanningen før til sommeren. Altså 1 år etter meg. Hun gikk 3 år på helse og sosial på vgs og så tok hun 1 år allmenn påbyggning på vgs for så og gå videre 3 år på høgskolen.
Klart hun får litt mer erfaring enn meg, men jeg var skolelei og orket ikke tanken på 1 år påbygg da det er ganske slitsomt. Man skal jo tross alt ta det andre har over 3 år, på 1 år. Jeg føler ikke at jeg er noe dårligere stilt enn henne nå uansett og det man trenger og lære seg, lærer man seg fint på høgskolen uten helse og sosial først. Bare man er flink til og følge med og lese pensum selv[:)]

Er slik som er det vanligste og gjøre. Bortsett fra at det nå er 2 år på helse og sosial, så 1 år på allmenn. Så sykepleien [:)]

Jeg skal begynne akkurat samme veien som deg faktisk! [:)] Tenker å begynne fra høsten 2012. Skal snakke litt med rådgiver på vgs angående det å få allmen delen i boks først. Har nemlig hørt at når man er over en viss alder (tror det er 25[:)]) kan man gå allmen på 1 år, på AMO voksenopplæring [:)] Og dermed korte inn veien til målet med 2 år! Og så derertter søke seg inn på sykepleier studiene. Og så er det vel 3 år der? Og så bærer veien videre for meg et år praksis før jeg fortsetter på jordmor studiene som er mitt mål! [:D]
Jeg er 26 [:)] ÅÅå som jeg gleder meg til å komme i gang med skole igjen! Og ikke minst nå målet å være utdannet! [:D]
En spennende tid vi går i møte! [:D]

ORIGINAL: Ijea

ORIGINAL: Siljemor88

Er slik som er det vanligste og gjøre. Bortsett fra at det nå er 2 år på helse og sosial, så 1 år på allmenn. Så sykepleien [:)]

Åja[:)] Venninna mi som tar studiet nå måtte ha 3 år + påbygg. Men det forandres jo støtt.

Jeg valgte den andre veien fordi jeg ønsket og ha allmenn i ryggen, slik at det ville bli enklere om jeg skulle bytte yrke senere i livet

Hei jenter!

Har jobbet på opptakskontor på høgskolen jeg..så dette burde jeg ha kontroll på..hehe.. (Håper jeg ihvertfall)

23/5 regelen (Som høres ut som det er det mest aktuelle for deg nå) betyr at du må ha fylt 23 år og kunne dokumentere 5 års praksis/utdanning. I tilleg må du ha fullført studiekompetansefagene (Norsk, Engelsk, Matte, Naturfag, Samf.fag og historie) + eventuelle tillegsfag som kreves for den utdanningen. På sykepleien er det såvidt jeg vet ikke krav om tilleggsfag.

Det finnes også noe som heter realkompetanse, søkeren må da har fylt 25. Og søkerens spesifikke arbeidserfaring blir da vurdert opp mot en utdanning. Det kreves da gjerne arbeidserfaring som retter seg spesielt mot utdanningen, F.eks en som hart jobbet som assistent i barnehage i mange år kan søke seg på førskolelærerutd. på bakgrunn av realkompetanse.

Så... lang historie. MEN..start på studiekompetansefagene :)

Back
Topp