Hvor sjeldent er FOR sjeldent?

Kiiwi

Glad i forumet
August 2018
Septemberhjertene 2018
Finnes masse info om hvor normalt det er at de små ammes ofte, men ikke så mye om hvor sjeldent som er FOR sjeldent.

Lille E på 2 mnd har plutselig gått fra å spise hver 3.time til å spise hver 4-5. time. Og sover 7-8 timer om natten. Er det bare til å nyte så lenge han er blid, tisser og legger på seg, eller bør de vekkes for å spise på dagtid når de er så små? 5 timer er jo ganske lenge uten mat...
 
Finnes masse info om hvor normalt det er at de små ammes ofte, men ikke så mye om hvor sjeldent som er FOR sjeldent.

Lille E på 2 mnd har plutselig gått fra å spise hver 3.time til å spise hver 4-5. time. Og sover 7-8 timer om natten. Er det bare til å nyte så lenge han er blid, tisser og legger på seg, eller bør de vekkes for å spise på dagtid når de er så små? 5 timer er jo ganske lenge uten mat...

Så lenge det er nok tissebleier og vekten går oppover er det bare å nyte, det går jo i perioder gjerne hvor hyppig de spiser :)
 
Min helsesøster sa maks 3 timer mellom amming på dagtid og maks 4 timer på natten da min var 3-4 uker. Men min hadde ikke lagt på seg kjempemye (men innenfor normalen) på forrige kontroll så kan ha vært derfor, eller at helsesøster bare er litt gammeldags (eldre dame). Tenkte å høre igjen på neste kontroll, for det er trist å vekke sovende baby!
 
Så lenge babyen er fornøyd, har våte bleier og legger på seg, så skal det ikke være nødvendig å vekke den lille. De går gjennom mange perioder og ting forandrer seg som de vokser, men hvis du er usikker så kontakt helsestasjonen :)
 
Finnes masse info om hvor normalt det er at de små ammes ofte, men ikke så mye om hvor sjeldent som er FOR sjeldent.

Lille E på 2 mnd har plutselig gått fra å spise hver 3.time til å spise hver 4-5. time. Og sover 7-8 timer om natten. Er det bare til å nyte så lenge han er blid, tisser og legger på seg, eller bør de vekkes for å spise på dagtid når de er så små? 5 timer er jo ganske lenge uten mat...
Så lenge han legger på seg nok og tisser, er frisk og blid, nok går det helt fint :)

Kan være greit å være obs på produksjonen din. Noen kan slite med melkespreng og tette melkeganger om nedtrapping plutselig blir veldig brå. Noen kan også slite med at produksjonen synker litt for mye dersom det går veldig fort. Det skal justere seg og tilpasse seg, men vær litt obs i en overgangsfase. Kanskje du trenger å pumpe en gang innimellom.

Min yngste sov plutselig 6 timer i strekk på natta. Det varte bare 2-3 mnd, så nyt det mens du kan :)
 
Som de andre sier, nyt det! Du er heldig!
Men pass på produksjon og evt kansje pump litt?
 
Min jente var også sånn frem til hun ble 3 mnd, og la fint på seg :) sov faktisk 11 timer om natta på det meste! Nå er hun 5,5 mnd og spiser gjerne 12 ganger i døgnet og sover maks 5 timer om natta! Hehe! Så nyt det i tilfelle det ikke varer ;)
 
Back
Topp