Hvor sikker er termindato?

Trultersen

Blir kjent med forumet
Hei! Jeg har ingen første-dag-i-siste-mens dato å forholde meg til, så termindatoen vi har fått baserer seg på de tidlige ultralydene vi tok offentlig privat. Hvor sikker er denne?

Lille i magen har vokst godt og er ca "2 uker lengre fremme" dersom man kun ser på vekstkontrollene. Pga BMI er jeg på kontroll en gang pr mnd.

Hvor sikker er termindato tenker dere?

Har ikke noe svar men dette er noe jeg også har lurt på. Vi har blitt gravide igjennom ICSI (ivf) så jeg trodde egentlig termindato var ganske enkelt å beregne da de vet befruktningsdato men de var litt usikre uansett. Føles ut som de fleste føder utenom termindato... i dont know. :nailbiting:

Den ultralyden tatt rundt uke 12, vil være mest sikker i alle fall. Før dette, kan det være avvik på +÷ 5 dager pga rykk og napp utvikling, og etter uke 13 begynner de å vokse litt mer individuelt. (Men selv i uke 18 vil man få ganske greit estimat, da.. men uke 11-13 er mest nøyaktig).

Jeg har hatt IVF, og baby har ligget foran med fire dager i uke 7, og to dager i uke 19. Men på TUL uke 13, stemte det akkurat.
Samme erfaring hadde jeg med 2017-babyen, hvor jeg var 100% sikker på befruktning.

Men selv om termindatoen er satt helt nøyaktig etter befruktning, så har man jo et slingringsmonn på 5 uker ish hvor man kan føde. Du er fullgått mellom 37-42 uker, liksom. (Mest typisk 39-41). Så ville ikke hengt meg veldig opp i selve datoen. Det er mer relevant når det kommer til evt igangsetting pga overtidig svangerskap. Hvis du har stort barn og høy bmi, så er det ikke sikkert du får "lov" til å gå særlig lengre enn til termin uansett. :)

Back
Topp