Hvor sent kan man ta UL for å sjekke trisomi?

Haffani

Elsker forumet
Julegavene 2019
Jeg er 38, og tar KUB-test. Har tatt blodprøve og er nå kalt inn på UL i uke 13+1. Jordmoren jeg var i samtale hos, var veldig nøye på at det ikke burde skje for sent (eller for tidlig), vet noen her om dette egentlig er i seneste laget eller om det er ok? Må jo regne med at de har kontroll på slikt på sykehuset, men syntes bare det hørtes litt sent ut?

Jeg er 38, og tar KUB-test. Har tatt blodprøve og er nå kalt inn på UL i uke 13+1. Jordmoren jeg var i samtale hos, var veldig nøye på at det ikke burde skje for sent (eller for tidlig), vet noen her om dette egentlig er i seneste laget eller om det er ok? Må jo regne med at de har kontroll på slikt på sykehuset, men syntes bare det hørtes litt sent ut?

Sniker
Rundt uke 12-13 er et bra tidspunkt for å ta ultralyd i dette tilfellet, har gjort det samme selv 13+2. Sykehuset har god kontroll på det, og det er som sagt et godt tidspunkt for å fullføre KUB-testen. :) lykke til

Mener jordmor sa til meg at det må gjøres før 13+6. Fra uke 14 blir nakkefolden mindre igjen og man vil ikke kunne se etter det man vil på ultralyden.

Her vettu, fra rikshospitalet sine nettsider om denne testen :) da kan du være trygg på at du har fått et godt tidspunkt for ul.

• Tidlig ultralyd med nakketranslusensmåling: utføres mellom uke 11 og 14 i svangerskapet. Alle fostre har da en liten væskebrem under huden i nakken som kalles for nakketranslusens ("nuchal translucency"). Er hevelsen i nakken økt, er det økt risiko for kromosomsykdom hos fosteret, for eks Downs syndrom (trisomi 21). Økt hevelse kan også ses ved andre tilstander som for eksempel hjertefeil, men fosteret kan også være helt friskt.
  • Blodprøver av mor: Blodprøve der man ser etter spesielle markører i blodet for å gi en risikovurdering av om fosteret kan ha koromosomsykdom. Testen utføres vanligvis i svangerskapsuke 8-13.

https://oslo-universitetssykehus.no...#metoder-uten-inngrep-(ikke-invasive-metoder)

Last edited:
Er et eller annet med nesebein også, at foster med Downs syndrom ikke har dette før uke 15 eller noe. Men hos friske fostere så ser man nesebein tidligere. Så mellom uke 11-14 er fornuftig vil jeg tru..

Jeg var hos fostergenetiker på Riksen på mandag og spurte om 13+1 var greit, for faktisk da jeg har fått innkalling også. Hun sa det var helt perfekt.:)

Det er vel fra 11+3-13+6 den ul gjøres

Skal ta UL sammen med nip test og det ble bestilt til når jeg er i uke 12. Har tatt UL i uke 13 i Norge siden jeg ble satt fram og fikk beskjed om at det var greit å ta mtp nakkefold osv da også.

Får man ta NIPT test? Jeg skal på tidlig UL 17.6, og fikk beskjed om at de ikke tok NIPT test før det eventuelt var indikasjoner på avvik på UL eller KUB test..

Får man ta NIPT test? Jeg skal på tidlig UL 17.6, og fikk beskjed om at de ikke tok NIPT test før det eventuelt var indikasjoner på avvik på UL eller KUB test..
Det fikk jeg også beskjed om: Hvis KUB (blodprøve + UL) viser sannsynlighet for avvik så kunne jeg velge mellom NIPT eller fostervannsprøve visstnok. Hvis jeg tolket dem riktig. Ikke rett på NIPT.

Back
Topp