Hvor raskt er det forventet at barn under 6 mnd skal spise fra flaske?

RamGuy

Andre møte med forumet
Heisann.

Jeg og kona fikk vårt første barn 06. februar. Han kom 5 uker før termin så det kom noe badust på oss begge og det har blitt litt stakato med voldsomt til oppfølgning på sykehuset og helsestasjon. Opplevelsen på barsel var litt så-som-så, virker som de var temmelig underbemmanet der så kona fikk temmelig begrenset med oppfølgning rundt amming, og i og med at han var lett prematur så var de veldig på at han måtte få så mye av råmelken som mulig så det ble mye håndpumping og mating via kopp/beger. De var ikke helt fornøyd med mengden råmelk så det ble gitt NAN1 erstatning i tillegg. Dette fikk vi via flaske.

Her var det i det hele tatt mye armer og bein. På dag tre så fikk jeg introduksjon i hvor vi kunne hente flasker, erstatning osv selv. Noe jeg satt pris på, så jeg kunne føle meg noe mer nyttig og sånn sett så ble jordmødrene litt avlasta da vi klarte oss mer på egenhånd. Her ble jeg noe frustrert da jeg så at flasketutene som var tilgjengelig var alt fra Medela Slow-Flow, Medela størrelse 1 og størrelse 2. Jeg var påpasselig på at jeg alltid fant frem Slow-Flow etter at jeg begynte å hente på egenhånd, men det vi hadde fått tidligere når de hentet til oss varierte i alt fra Slow-Flow til størrelse 2. Veldig spesielt å komme med størrelse 2 før amming er etablert, synes nå jeg.

På dag 4 så ble vi flyttet over til nyfødt intensiven da det ble for mye oppfølgning for barsel, så alle så det som hensiktmessig at vi ble flyttet til nyfødt intensiven for bedre oppfølgning. Og der var det jo et helt annet nivå. Kona fikk fremdeles ikke til amming, men de ville ikke ha noe erstatning til et lett prematurt barn i det hele tatt så hun fikk god oppfølgning rundt pumping så vi fikk gitt utelukkende morsmelk. Her stilte de da også opp med flasker som var slow-flow og ekstra brede for å minne mest mulig om brystet.


Vi var bare på nyfødt intensiven i et døgn før vi fikk dra hjem. De første to ukene så forsøkte kona på amming, men det virker som kombinasjonen av at ungen er født med liten/smal munn og det faktum at kona har temmelig brede og stutte brystknopper ikke er helt ideelt. Ammeskjold/brystskjold ser ut til å hjelpe, men det gjør at melka flyter enda tregere så han bare sovner ved brystet lenge før han har fått i seg nok mat. Ettersom han ikke gikk opp i vekt, men lå stabilt på samme vekten de første to ukene så fikk vi beskjed om å heller pumpe og gi fra flaske. Her gikk vil til anskaffelse av Medela Calma flasker for å maksimere sjansen for at han kanskje kunne ta brystet etterhvert. Og etter overgang til pumping + flaske så har han gått opp ca 400-500 g i uka.

Nå som han har vokst en del og lagt på seg 1,5 kg så tenkte vi å benytte påsken til å forsøke å reintrodusere brystet. Det ville vært veldig fordelaktig for kona å få til ammingen ettersom det er veldig tidsbesparende sammenlignet med å pumpe hver 3-4 time, for deretter vaske og sterilisere alt utstyret. Samtidig som man skal følge opp barnet og gi han flaske kombinert med alt som er innvolvert med selve pumpinga. Men når hun forsøkte seg litt nå forrige fredag så virker det ikke som problemstillingen har forandret seg nevneverdig.

I et forsøk på å øke sannsynligheten for å få til amming i påsken så har vi nå byttet flaske. Vi har byttet fra Medela Calma til Comotomo 1/Slow-Flow. Mistanken min er at han rett og slett har blitt for effektiv med Calma flasken. Det fine med Calma er at den krever at ungen skaper vakuum, som på brystet for å få ut melk. Det å skape vakuum er ikke noe problem, det er han faktisk en racer på nå. Utfordringen med Calma er at den ikke har noen åpenbar begrensning på hvor mye melk han kan få ut. Leser jeg på nett så måles Calma til typ 24-25 ml per minutt om du har en unge som er effektiv på å skape vakuum. Min erfaring er at vår unge drikker opp 100-110 ml flaske på ca 5 minutter, som jo tilsvarer 24-25 ml per minutt. Matingen er som oftest ikke over på 5 min, for ting går såpass radig at han trenger pause for å puste og rape underveis å vi bruker totalt kanskje 10 min på mate 100 ml.

Dette er ikke noe vi har tenkt så mye over før nå. Comotomo 1/Slow-Flow er forventet å ligge på rundt 9-11 ml per minutt. Og når vi mater med denne flaska så holder vi på i nærmere 30 min for å få i han 100-110 ml. Det er jo en temmelig vanvittig kontrast sammenlignet med 5-10 min. Ofte så vil han halvsove før han i det hele tatt blir ferdig så i gjennomsnitt så spiser han nå 80 ml per mating, istedenfor 100-110 ml som før. Men han spiser nok minst ett måltid mer per dag så det hele går jo opp sånn sett.

Håpet vårt her er at 1-2 uker med treg flaske forhåpentligvis gjør han noe mer tålmodig ved brystet. For en av problemstillingene med amming ser ut til å være effektiviteten. Spesielt ved bruk av ammeskjold/brystskjold hvor ammingen faktisk fungerer så sovner han lenge før han har spist nok. Og brystet har vel ikke nubbesjans til å få ut 100 ml på 5 min. Når kona pumper så får hun gjerne ut 140-180 ml på 30 min, men det er da pumping av begge brystene samtidig.


Men overgangen til treg flaske er ikke utelukkende positiv. Det merkes jo godt når matingen nå tar 4-5 så lang tid, spesielt når det skal kombineres med endeløst med pumping. Nettene blir jo også verre for hvor ungen normalt kunne sove i 4-5 timer i strekk på natta, så sover han nå maks 2,5-3 timer, som jo er logisk ettersom han generelt spiser mindre per måltid og ergo blir sulten oftere.

Når vi kombinerer langt mindre effektiv mating, med mating oftere så har man jo oppskriften på mer frustrasjon og mindre søvn. Så spørsmålet her som vi ikke klarer å få noe godt svar på er hva som er det beste for ungen? Totalmengden mat per døgn virker å være omtrentlig den samme. Men hvor raskt burde egentlig en baby på under 6 mnd spise? Noe vi merker etter vi bytta flaske er at han bæsjer mindre. Så til tross for noenlunde samme menge melk i døgnet, så blir det mindre avføring. Vi er litt usikre på hvordan vi skal tolke akkurat det. Her er det jo selvsagt stor sannsynlighet for en god dose med tilfeldigheter. Og hvor realistisk er det at dette vil ha noen innvirkning på hvorvidt han vil ta brystet i påsken eller ikke?


For kona sin del så foretrekker jo hun selvsagt at matingen er ferdig på 5-10 min og at ungen har et måltid færre i døgnet.
 
Tja, 5-10 min er ganske raskt. Da vil kanskje ikke baby rekke å merke at den er mett fordi all melken er i magen før signalene om metthet rekker å nå hjernen.

Ved langsom flaskemating er vel standarden 10-20 min per måltid. :)

Vi har hatt en som spiser treigt, 30-60 min på en flaske lå vi på veldig lenge (philips avent, str 2). Nå ligger vi på 10-20 minutter per flaske (8 mnd).


Kanskje denne kan hjelpe:
 
Kan hjelpebryst være noe å prøve? Da stimulerer baby brystet samtidig som det kommer litt mer melk enn om det bare var vanlig amming.
 
Hmm, hjelpebryst kunne jo sikkert verdt noe å prøve. Merkelig at verken sykehuset eller helsestasjonen har nevnt det med et ord. Tenker vi burde ha et hjelpebryst klart til påsken hvertfall, så om ungen blir helt krapilsk ved brystet så kan vi prøve med det.
 
Hvis dere ikke allerede har vært innom ammehjelpen, så anbefaler jeg sterkt å sjekke nettsiden deres. Man kan også ta kontakt med dem for råd og veiledning. Det offentlige tilbudet på amming er nok dessverre ofte labert, og ammehjelpen som egentlig skulle være i tillegg til offentlig oppfølging, er det gjerne eneste tilbudet man har ang dette (.. på helsestasjon og barsel er hjelpen ofte så som så, selv om  noen har bedre kunnskap og rutiner enn andre)

Ser du allerede har fått tips om langsom flaskemating og hjelpebryst.

Ang pumping og sterilisering av flasker, så holder det strengt tatt å vaske ved hvert bruk og sterilisering en gang i døgnet ved pumping.
Det kan spare dere litt tid, også.
(Obs: Ved MME må det steriliseres etter hvert bruk dog, pga bakteriene som kan være i pulveret.)

Når det er sagt, så vil jeg likevel bare nevne at det er ingenting galt med å gå over til mme dersom ammingen ikke funker for dere. Din kone bør ikke føle at det er noe press på at hun MÅ til enhver pris (av erfaring vet jeg det kan føre til depresjoner..). Men ammehjelpen er i alle fall en god hjelp om dere trenger tips og veiledning..! :)
 
vil absolutt anbefale hjelpebryst! Helsestasjon og sykehus er ikke nødvendigvis de mest ammefremmende eller har kanskje begrenset kunnskap om amming.

Vil legge til et poeng med langsom flaskemating: ved brystet kommer melken i «porsjoner». Under utdrivingen strømmer melken raskere, men etterpå må baby jobbe litt mer. Etter 5 - 10 - 15 min (varierer fra person til person) kommer utdrivingsrefleksen på nytt og melka strømmer raskere. Disse pausene mellom utdriving gjør det lettere for barnet å kjenne etter om det er mett og koble seg av. Spesielt nyfødte vil gjerne bare svelge unna om maten kommer i jevnt tempo inn i munnen, selv om de er mette.

Ta gjerne kontakt med ammehjelper for å få råd!

Har dere sjekket barnet for stramt tungebånd? Det er begrenset kunnskap på helsestasjon/de fleste sykehus, men støttegruppe for stramt tungebånd på Facebook har linker til kunnskapsrike behandlere rundt om i landet.

Hvis barnet har problemer med å gape høyt, kan det hende at det har låsninger som kan behandles av fysioterapeut/kiropraktor. Det kan også hjelpe å legge til barnet i nesten sittende stilling, slik at tyngdekraften drar ned bakhodet og hjelper å få stort gap. https://m.facebook.com/kathrynstagg...invent-a-better-name-rugby-f/374131607086970/

Nipple flip/«flipple» kan også brukes for å få mer bryst inn i munnen til baby. https://m.youtube.com/watch?v=gvvhMih8ThM

Legger ved en link om å starte på nytt med ammingen fra ammehjelpen: https://ammehjelpen.no/restart/
 
Hvis dere ikke allerede har vært innom ammehjelpen, så anbefaler jeg sterkt å sjekke nettsiden deres. Man kan også ta kontakt med dem for råd og veiledning. Det offentlige tilbudet på amming er nok dessverre ofte labert, og ammehjelpen som egentlig skulle være i tillegg til offentlig oppfølging, er det gjerne eneste tilbudet man har ang dette (.. på helsestasjon og barsel er hjelpen ofte så som så, selv om  noen har bedre kunnskap og rutiner enn andre)

Ser du allerede har fått tips om langsom flaskemating og hjelpebryst.

Ang pumping og sterilisering av flasker, så holder det strengt tatt å vaske ved hvert bruk og sterilisering en gang i døgnet ved pumping.
Det kan spare dere litt tid, også.
(Obs: Ved MME må det steriliseres etter hvert bruk dog, pga bakteriene som kan være i pulveret.)

Når det er sagt, så vil jeg likevel bare nevne at det er ingenting galt med å gå over til mme dersom ammingen ikke funker for dere. Din kone bør ikke føle at det er noe press på at hun MÅ til enhver pris (av erfaring vet jeg det kan føre til depresjoner..). Men ammehjelpen er i alle fall en god hjelp om dere trenger tips og veiledning..! :)


Takker for tips. Vi steriliserer hver gang. Det er mest fordi steriliseringen er egentlig det enkleste med hele opplegget. Der putter vi bare i en sånn Philips Avent holder, heller på litt vann og putter i mikro i 6-8 min. Det blir fort litt surr om vi skal følge opp hvorvidt noe er brukt en, eller flere ganger osv. Ting skal jo helst tørke før vi tar det i bruk igjen, så alt ligger jo på et kopphåndkle hvor det står å lufttørker så blir fort litt styr om man skal ha kontroll på hva som er sterilisert når. Så enklere å bare sterilisere alt mellom hver gang når selve jobben med sterilisering er såpass enkel.

Det er mest prosessen med å ha en svær balje med varm såpevann hvor alt puttes etter bruk, og hvor man må drive å skrubbe alt sammen som er mest jobb. For kona sin del som jo plages mest med dette, spesielt i forbindelse med pumping på natta som jo er den kjipeste perioden i løpet av døgnet så vil hun fremdeles måtte demontere pumpeutstyret, skylle, skrubbe, skylle, sette til tørk. Så eneste praktisk forskjellen er at hun hopper over det å sette det holderen og putte den i mikro og la den stå der i 6-8 min. Klart noe å hente er det jo, så hun kunne jo potensielt hoppet over selve steriliseringen igjennom natta f.eks. for å lette litt på det i den verste perioden.

Nå vi mater fra flaske så har vi 2-3 flasker per dag hvor det tilføres 5 gram med PreNAN HMF85 beriking. Det er vel ikke helt det samme som ved erstatning hvor det brukes langt mer pulver per flaske, PreNAN HMF85 doseres jo også via egne poser som er 1g per pose for at det skal holdes sterilt da det blandes direkte i morsmelka så kravene til at det skal være sterilt er høyere sammenlignet med MME da morsmelka ikke varmes til 70 grader som man er anbefalt å gjøre med vannet i forbindelse med MME. Så jeg vet ikke helt hvordan dette eventuelt stiller seg med anbefalingen om hvor ofte disse flaskene eventuelt skal steriliseres og ikke.
 
vil absolutt anbefale hjelpebryst! Helsestasjon og sykehus er ikke nødvendigvis de mest ammefremmende eller har kanskje begrenset kunnskap om amming.

Vil legge til et poeng med langsom flaskemating: ved brystet kommer melken i «porsjoner». Under utdrivingen strømmer melken raskere, men etterpå må baby jobbe litt mer. Etter 5 - 10 - 15 min (varierer fra person til person) kommer utdrivingsrefleksen på nytt og melka strømmer raskere. Disse pausene mellom utdriving gjør det lettere for barnet å kjenne etter om det er mett og koble seg av. Spesielt nyfødte vil gjerne bare svelge unna om maten kommer i jevnt tempo inn i munnen, selv om de er mette.

Ta gjerne kontakt med ammehjelper for å få råd!

Har dere sjekket barnet for stramt tungebånd? Det er begrenset kunnskap på helsestasjon/de fleste sykehus, men støttegruppe for stramt tungebånd på Facebook har linker til kunnskapsrike behandlere rundt om i landet.

Hvis barnet har problemer med å gape høyt, kan det hende at det har låsninger som kan behandles av fysioterapeut/kiropraktor. Det kan også hjelpe å legge til barnet i nesten sittende stilling, slik at tyngdekraften drar ned bakhodet og hjelper å få stort gap. https://m.facebook.com/kathrynstagg...invent-a-better-name-rugby-f/374131607086970/

Nipple flip/«flipple» kan også brukes for å få mer bryst inn i munnen til baby. https://m.youtube.com/watch?v=gvvhMih8ThM

Legger ved en link om å starte på nytt med ammingen fra ammehjelpen: https://ammehjelpen.no/restart/


Jeg må ærlig innrømme at jeg synes oppfølging rundt amming hos helsetjenesten har stått til stryk. Nå vi begge temmelig inadvente og konfliktskye så vi har jo ikke pushet så hardt som andre kanskje ville gjort, men uansett. Men vi har jo tatt opp problemstilling på barsel, på nyfødt intensiven (her var vi jo bare i typ 28 timer og fokuset var på helseoppfølging så de er litt unnskyldt) og på helsestasjonen.

Nå er vi temmelig systematiske og problemløsende mennesker, så vi har jo forsøkt så og si alt vi kan for å maksimere for suksess under vei. Men dette har blitt en såpass stor psykisk belastning for kona at vi har egentlig lagt amming helt ifra oss.

Vi gjorde et siste forsøk i forbindelse med påsken. Vi hadde en uke med sakte mating via Comotomo flaske, her tok 100 ml typ 30-40 min, fremfor 5-15 min fra Medela Calma så ungen ble temmelig vant til at ting ikke gikk særlig raskt. Vi hadde hjelpebryst, kona brukte Medela brystskjold for innadvente brystknopper (hun har ikke innadvente, men hun har relativt store og butte brystknopper så disse brystskjoldene fungerer litt som om du går rundt med cottermanns grep i timesvis for å forme brystknoppen best mulig.

Men det var relativt åpenbart at dette ikke ville gå veien, og det ble såpass psykisk for kona at det ikke var verdt å gå videre med det. Hvorvidt det skyldes problematikk med tungebånd eller hva det måtte være er jo fryktelig vanskelig å si. All hjelpen man får fra helsetjenesten er jo bare noen ord om at det kan hende det går etterhvert, du må ikke gi opp, ikke alle får til å amme osv. Det er jo null oppfølgning av verken bryst eller ungen for å faktisk så noe kjøtt på beinet rundt problemstillingen.

Jeg tror det rett og slett skyldes en dårlig match mellom brystknopp og barn. Vår unge er lett prematur (født fem uker for tidlig) og han er oppført med unormalt liten munn, øyespalter og ører. Ikke at det er problematisert på noe vis, vi får ekstra oppfølgning rundt øyespaltene da de muligens må opereres om det ikke går seg til av seg selv, mens dette med munn og ører blir sjekket for genetikk for å se om det kan være noe genetisk, men det er ikke forventet at det skal være noe komplikasjoner rundt det.

Men det er klart at noe du har en lett prematur unge med liten munn, og du har en mor som har relativt store og butte brystknopper så er ikke det nødvendigvis verdens beste kombinasjon. Men at det er null oppfølging rundt det finner jeg litt spesielt. All ære til kona som pumper over en lav sko og sørger for at vi har en unge som fóres på utelukkende morsmelk. Men når vi alt har en unge som får oppfølgning av det ene og det andre, og det er litt ekstra anbefalt med morsmelk fremfor MME så er det jo spesielt at ingen følger opp selve ammingen på en bedre måte.


Hadde nok vært bedre for kona rent psykisk også om noen i helsetjenesten hadde bekreftet at det faktisk er fysiske forutsetninger som gjør dette ekstra vanskelig, sånn at hun slipper å føle på at det kanskje er henne som bare ikke får det til og gjør det feil.
 
Jeg må ærlig innrømme at jeg synes oppfølging rundt amming hos helsetjenesten har stått til stryk. Nå vi begge temmelig inadvente og konfliktskye så vi har jo ikke pushet så hardt som andre kanskje ville gjort, men uansett. Men vi har jo tatt opp problemstilling på barsel, på nyfødt intensiven (her var vi jo bare i typ 28 timer og fokuset var på helseoppfølging så de er litt unnskyldt) og på helsestasjonen.
Mulig det ikke er relevant nå, men nevner det hvis dere vil prøve å gi amminga et nytt forsøk. Her (Bergen) har sykehuset en ammepoliklinikk, har dere sjekket om det finnes på deres sykehus?
 
Her i Drammen så har vi noe som heter "Barselpoliklinikk", nærmeste form for "Ammepoliklinikk" blir eventuelt på Bærum sykehus. Nå visste jeg forsåvidt på forhånd ut ifra erfaringer jeg kunne lese meg frem til at flere velger å føde i Bærum fremfor Drammen, dette var noe fastlegen vår nevnte også da Bærum har garantert familierom og at de generelt sett har rykte på seg for å ha bedre barseloppfølging.

For kona ble det aldri noe tema og hun slo det umiddelbart ned når jeg tok opp om vi skulle sjekke ut Bærum. Vi bor i Drammen sentrum, vi har ikke sertifikat og vi gikk faktisk til sykehuset i forbindelse med fødsel og gikk også hjem igjen. Drammen hadde også fordelen av at de har nyfødt intensiv, noe kona følte at veide mye høyere enn noe annet da tanken på at barnet skulle bli hastefraktet fra Bærum til Drammen om det sto ille nok til når vi tross alt bor 20 min i gangavstand fra Drammen sykehus hadde føltes veldig rart om vi først skulle sitte i den situasjonen.

Nå endte vi forsåvidt opp på nyfødt intensiven også, men det var mest fordi det ble litt for mye oppfølging som barselavdelingen rett og slett ikke maktet å holde styr på så de sendte oss til nyfødt intensiven så vi kunne få bedre oppfølging. Så det var jo en luksus vi fikk, selv om det vel strengtatt ikke var nødvendig og vi er jo takknemlige for det, for det var jo tusenganger bedre oppfølging på nyfødt intensiven og det gav automatisk fordeler som at vi slapp å betale for familierommet vi hadde brukt på barsel i fire dager, samt at vi begge fikk avskrevet første uken som pleiedager istedenfor permisjon. Vi var dog der såpass kort tid at dette med amming ble liksom aldri et tema. Hadde vi vært der lenger så hadde vi sikkert fått langt bedre oppfølging rundt enn hva vi fikk på barsel.

Barsel var fryktelig rotete. Der virker det som de er en smule underbemannet så det går litt fort i svingene. Vi fikk jo flaske i hånda på dag to for å gi ungen ferdigblandet NAN1 MME da de ville at ungen skulle spise best mulig, så håndpumpa råmelk var ikke nok. Det var jo forsåvidt greit, men de gav oss det rett på Medela flaske med M-flow smokk og mye rart som jeg stusser veldig på nå i etterkant.

De på nyfødt intensiven stusset på at vi skulle gi fra flaske, men gikk aldri innom temaet amming i seg selv, men fant frem pumpeutstyr og hadde forskjellige flasker og anbefalinger for hva som var best å gå for om vi ønsket å få til amming etterhvert. Når vi etterspurte MME så så de egentlig bare rart på oss i og med at kona hadde såpass til produksjon så skulle vi da ikke gi noe MME, og skulle det være noe MME så blir det eventuelt PreNAN og ikke NAN1.


Aner ikke hva som går innunder "Barselpoliklinikk", når jeg søker opp det på Drammen sykehus så virker det som det er snakk om samme barselavdeling som vi lå på i fire dager. Kunne alltids ha forespurt meg hos "Ammepoliklinikk" på Bærum sykehus. Men nå tror jeg kona er litt der at hun er såpass mentalt ferdig når det kommer til amming at om jeg bare nevner ordet "Ammepoliklinikk" så tror jeg fort hun bryter litt sammen.
 
Men nå tror jeg kona er litt der at hun er såpass mentalt ferdig når det kommer til amming at om jeg bare nevner ordet "Ammepoliklinikk" så tror jeg fort hun bryter litt sammen.
Skjønner det! Er jo ikke sånn at man bør amme for en hver pris. Men hvis hun skulle ønske noe veiledning kan dere ta kontakt med barselpoliklinikken på sykehuset hun fødte på og høre der.
 
Back
Topp