Hvor ofte?

Lillejuni

Blir kjent med forumet
Hvor ofte bruker dere doppleren? Vil jo ikke bruke den så ofte men kjenner jo at det klør litt etter å bruke den:p

Egentlig så hadde jeg tenkt å bare bruke den for å finne lyden for første gang (gjorde det sist svangerskap). Men i dette svangerskapet er jeg plaget med nokså store gjentatte blødninger, så jeg trenger på en måte en bekreftelse på at det fremdeles er liv i magen<3 Jeg vet akkurat hvor knøttet ligger da, så jeg finner hjertelyden nesten med en gang jeg legger doppleren til magen, så skrur jeg av...
Har brukt den 3 ganger nå siden onsdag, og har egentlig dårlig samvittighet for det :/

Gynekologen jeg var hos ville ikke ta ultralyd en gang til engang, pga at det ikke er bra for babyen... Har hørt leger sammenligne doppler med ekkolodd, som stresser babyen... Veldig ulike syn på dette hos ekspertene også, men jeg er ingen ekspert, så jeg skal ikke si at det er ufarlig...

jøss. aldri hørt om at ultralyd og dopplere er farlige for fosteret jeg.

jeg var på ul en gang i uka nesten med eldste bærta. å var aldri sagt noe om at det kunne skade hun.

Jeg tror ikke det er farlig, jeg blir jo sendt på ul jevnlig pga tvillinger. Gyn og lege har aldri sagt noe om dette hvertfall :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg har ikke prøvd min enda, men det er nok fordi den ikke er hos meg. Men jeg er ikke så bekymret som sist. Jeg blør ikke, og har ikke sterke smerter. Så alt tyder jo på at den enda lever, så jeg trøster meg med det.
Men håper på å få hørt den på kontroll hos jordmor nå på torsdag :D

Det som er essensen i advarslene er at man fraråder unødig bruk av ultralyd og doppler. Dersom man får ekstra oppfølging av diverse grunner, så er det jo ofte av medisinske grunner, eller tungtveiende grunner som på en måte "veier opp". Så vidt jeg har lest, er det ikke dokumentasjon på at det er skader, eller at det i det hele tatt er farlig, men de fraråder unødvendig bruk (type for morros skyld), da noen eksperter uttaler at de ikke vet 100% sikkert at det er ufarlig.

Igjen, maaange ulike syn på dette...
Jeg tenker måtehold jeg :) Er man stresset, så er det kanskje værre å faktisk gå å være stresset, enn å sjekke etter hjertelyden?

Jeg var hos legen på fredag å da sa han til meg at det ikke er farlig i det hele tatt. At det på en måte blir som en mikrofon, så det skulle jeg ikke tenke på. Men at det eneste som kan være var at man kunne blir veldig stressa å urolig hvis man ikke fant den.:) men hvor finner dere den? Trudde jeg hadde finni den, men var visst min egen

Bruker den ca 2 minutter hver dag eller annenhver dag :-)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Jeg var hos legen på fredag å da sa han til meg at det ikke er farlig i det hele tatt. At det på en måte blir som en mikrofon, så det skulle jeg ikke tenke på. Men at det eneste som kan være var at man kunne blir veldig stressa å urolig hvis man ikke fant den.:) men hvor finner dere den? Trudde jeg hadde finni den, men var visst min egen

Jeg finner den alltid like til høyre for midten på magen :) Ikke så langt fra der hvor jeg hører min egen nokså godt... I forhold til høyde så kommer det sikkert an på hvor langt man er på vei også :) Da jeg fant den første gang(10+6), var den like over skambeinet, mens nå har den trukket seg mer opp, til der linningen på bukser går liksom :)

Jeg finner den alltid like til høyre for midten på magen :) Ikke så langt fra der hvor jeg hører min egen nokså godt... I forhold til høyde så kommer det sikkert an på hvor langt man er på vei også :) Da jeg fant den første gang(10+6), var den like over skambeinet, mens nå har den trukket seg mer opp, til der linningen på bukser går liksom :)
Okei:) er 11+1 idag, men tørr liksom ikke prøve når jeg bare finner min egen:p hehe får prøve litt ikveld, tusen takk for svar!:)

Back
Topp