Hvor ofte til jordmor i 3 trimester?

Linkar

Flørter med forumet
Marsboere 2020
Jeg er nå i uke 39. Var hos JM i uke 38 og skal ikke til JM før i uke 40. Leser noen steder at en fra uke 36 er hos jordmor hver uke.

Hvordan blir dette praktisert i deres kommune? Har dere de siste ukene fått tilbud om time hver uke eller hver andre uke?
 
https://helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller
anbefalingene på generelt grunnlag sier kontroll ved 38, 40 og 41 uker.
Man skal ha hyppigere om det er behov for det. Kan godt hende noen steder har hver uke som rutine på det stadiet, men da er nok det eksempel på at kapasitet og tilbud varierer
 
Jeg bor i Oslo og hadde kontroll uke 38 og satt opp til kontroll på termindato, i tilfelle ikke født før.
Virket på meg som JM bare setter opp time til annenhver uke om alt virker fint og man er der man skal være i henhold til termin, baby størrelse, posisjon og gravidplager. JM spurte meg om det var greit og jeg var enig. Og hun sa er det noe spes i mellom skal man ringe føden uansett
 
Ikke vært hos jordmor, men hadde time til lege 39+3 og har time 40+3 og jeg hadde vell time 38+0. Kan være jeg fikk litt kortere imellom pga økende blodtrykk
 
Okei, har time om akkurat én uke og har nå begynt å få litt noia.. Jo nærmere termin jo mer redd er jeg for at noe skal gå galt..

Hjelper ikke at jeg hadde litt proteiner i urinen sist jeg var på kontroll, selv om alt annet var OK (og det ikke trenger å bety noe) så blir jeg nervøs.. Men jeg får vel bare holde ut til neste kontroll :)
 
Jeg er nå i uke 39. Var hos JM i uke 38 og skal ikke til JM før i uke 40. Leser noen steder at en fra uke 36 er hos jordmor hver uke.

Hvordan blir dette praktisert i deres kommune? Har dere de siste ukene fått tilbud om time hver uke eller hver andre uke?

Jeg var sist hos jm 36+4, og har ikke neste time før 39+6.. dette skyldes riktignok også at jeg måtte avbestille en time, men hun mente ikke det trengtes å sette opp ekstra time da jeg ikke har hatt noe avvik på målingene mine hittil. Synes selv det var rart med så lite oppfølging nå på slutten..:rolleyes:
 
Fra uke 37 var jeg en gang i uka, men det var mest fordi vi har 2 timer å kjøre til nærmeste sykehus og jeg fødte relativt raskt forrige gang. :)
 
Jeg var hos jm i uke 38, så er neste time i morgen, da er jeg 40+0. Men jeg er anhver uke på ultralyd og kontroll på sykehuset så har ikke tenkt særlig over lite/mye kontroller hos jordmor egentlig
 
Hadde annenhver:) en ekstra pga høyt blodtrykk m
 
Back
Topp