Hvor ofte svangerskapskontroll??

Flaks02

Blir kjent med forumet
Jeg har vært på første svangerskapskontroll i dag 10+3. Alt gikk greit :-)
Fikk ikke hørt hjertelyden da, men det er vel litt i det tidligste laget ennå. Var på UL i uke 8 og så et bankende hjerte, så tar ting med ro :-)
(Dette er mitt andre barn om det skulle hatt noe å si)

Jeg fikk satt opp neste svangerskapskontroll 14.august 2012! Jeg fikk helt sjokk når han sa det!! Er ikke det altfor sjeldent eller veeldig lenge til?!
 Har en vikarlege denne gangen, siden fastlegen min har fått jobb i Helsedirektoratet og jobber kun som fastlege 1 dag i uka. Når jeg gikk gravid første gang for 2 år siden og hadde den gode gamle fastlegen min fikk jeg kontroll 1 gang i måneden. Det er vel det som er vanlig??

Ble litt bråbekymra når jeg må vente til etter fellesferien med ny svangerskapskontroll!
Jeg kan jo gå til jordmor såklart, men kan virkelig fastlegen sette opp kontroll så sjeldent?

Syns det hørtes rart ut.. skal man ikke på kontroll "en gang i mnd" liksom? Jeg fikk i alle fall time en måned etter første kontroll... Tror jeg hadde ringt legen og sagt jeg ville hatt en time tidligere... Det skal dem klare for en gravid :P

Jeg fikk et hefte hvor det stod når man burde på kontroll. Det stod at man burde bestille time hos lege/jordmor mellom uke 8-12 og 13-16, før "normal" ultralyd i 18-19..

Jeg reagerte på samme måte da legen fortalte jeg ikke sku komme tilbake før i slutten av juli. Jeg har et barn fra før å syntes jo å huske jeg gikk ofte til legen da. Jeg sjekket opp litt rundt dette. Det er vanlig å være på kontroll ca uke 8 -12, deretter ultralyd i uke ca 17. Så lege /jordmor uke 24. Etter uke 24 så er det kontroll hver måned.

Jeg har svangerskapsboken 2012-2013. Den er forresten kjempe fin.
den skal dere få hos legen deres.

Her står følgende:
1. kontroll mellom uke 8-12 
2. Ultralydkontroll uke 17-19
3. Kontroll uke 24
4. kontroll uke 28
5. kontroll uke 32
6. kontroll uke 36
7. kontroll uke 38
8. Kontroll uke 40

Med førstemann hadde jeg kontroll 1gang i måneden, denne gangen ar jeg kontroll 2 ganger i måneden. Vet ikke hva som er normalt egentlig.

Hvis du bare er 10 + 3 nå og neste blir i uke 24 så er jo det normalt det han har satt opp ? :) 
Men du kan jo høre med jordmor eller noe om du får en kontroll hos henne rundt ul. Det har jeg tenkt å gjøre:) Og så er det de med risikosvangerskap, de blir jo fulgt opp mer. Jeg må f.eks gå til legen en gang i mnd pga stoffskiftet mitt..

tyren88 skrev:
Hvis du bare er 10 + 3 nå og neste blir i uke 24 så er jo det normalt det han har satt opp ? :) 
Men du kan jo høre med jordmor eller noe om du får en kontroll hos henne rundt ul. Det har jeg tenkt å gjøre:) Og så er det de med risikosvangerskap, de blir jo fulgt opp mer. Jeg må f.eks gå til legen en gang i mnd pga stoffskiftet mitt..

Blir jo ordinær ul i uke 17-20 også da. Det er jo kontroll det også.

Okei :) Jeg spurte om det tidligere her en plass men var ingen som svarte meg:) Men det jeg ville ha frem var at det stemmer jo ut i fra de datoene i den svangerskapsboka:) Altså at neste ktr. med lege blir i august om ho er i uke 10+3 nå :)

Jeg hadde første time i  går 10 +5 og skal tilbake igjen om ca 5 uker (tror det var 11.juni) før jeg skal på ordinær ul.

Hei igjen!

Ja, da var kanskje ikke svangerskapskontrollen så ille gæli likevel da! Ble litt letta når jeg så det var vanlig ifølge svangerskapsboka, men synes det var litt merkelig siden jeg fikk time hver 4.uke med førstemann :-)

Back
Topp