Hvor ofte og hvor lenge skal babyen spise?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Sølvi
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Sølvi

Guest
Vanlige spørsmål jeg som ammehjelper får, er "Hvor ofte skal egentlig babyen spise?" og "Hvor lang tid bør babyen bruke på et måltid?" Svaret er enkelt, men kan være vanskelig å forholde seg til.
Les ammehjelperbloggen her

Hvor ofte og hvor lenge skal babyen spise?

Gjorde som du skriver, la henne til når hun var sulten :) det medførte selvfølgelig at ungen hang på puppen store deler av tiden :p

Jeg tror faktisk det går an å amme for mye, vesla vår var trillrund da hun var baby, og hang i puppen hele tiden. Jeg klarte ikke å roe henne uten å amme, og hun spiste mens hun sov også. Mye ble selvsagt gulpet opp igjen, men da var det plass til mer. Hun har vel ikke tatt så mye skade av det, nå er vekta helt normal og for det meste skulle vi ønske at hun spiste litt mer, men jeg tror da ikke det er mer sunt for babyer enn for andre å være trillrund, og det var ikke trivelig for meg heller å ha noen hengende fast i kroppen min hele døgnet...

Så ofte hun vil og så lenge hun vil. Ungen vet mye bedre enn meg (og jordmor/hs) når hun er sulten og når hun er mett. Barnelegen på nyfødten sa det så fint; "hadde du likt hvis noen tok fra deg maten før du var mett? Eller nektet deg mat når du var sulten?" :p

Sykehuset skremte meg der. Fikk beskjed om at hun måtte ammes i tyve min på hvert bryst hver tredje Time. (Normal Og frisk baby) ganske stressa mor i flere uker pga baby som aldri(!!!!) Spiste mer enn i maks fem minutter hver tredje time. Men med god sugeteknikk var det alt hun trengte. Tror også babyer regulerer seg selv veldig.

Sykehuset skremte meg der. Fikk beskjed om at hun måtte ammes i tyve min på hvert bryst hver tredje Time. (Normal Og frisk baby) ganske stressa mor i flere uker pga baby som aldri(!!!!) Spiste mer enn i maks fem minutter hver tredje time. Men med god sugeteknikk var det alt hun trengte. Tror også babyer regulerer seg selv veldig.
Ja det er utrolig stor forskjell på barn så det kan være skummelt å si noe eksakt - hvertfall til førstegangsfødende for man hører fort på alt som blir fortalt :o

Min første sønn ammet èn time hver gang han spiste i litt over 3mnd.. Men lillebror spiser på toppen 5min!!

Kjempe stor forskjell :p storebroren var ike fornøyd om jeg tok han vekk tidligere, så han måtte bare få ligge der så lenge.. HS sa det var alt for lenge, men han hylte om han ikke fikk nok :o

Mine styrer det selv, begge var gode og runde, men storesøster gikk det av seg når hun begynte å bli mer mobil. Tenker ikke på tid eller antall ganger. Lillesøster får spise når hun er sulten, enten det er hver 1,5t eller hver 3.time ;)

Back
Topp