Hvor ofte kontroller og et spørsmål ang. morkaka..

Mamma23 & Jentene

Andre møte med forumet
Heisann!

Det ene jeg lurer på er hvor ofte dere som er fleregangsfødenede går til kontroll? Jeg er nå gravid med min nr.2 og må si at det er myyye sjeldnere kontroll nå, enn det var med min datter på 2 år. Med henne gikk jeg hver 3. uke, og denne gangen har jeg kun vært på 3 månders kontrollen + ultralyd i uke 20 (på mandag). Skal ikke på neste kontroll før 8.mars jeg nå! Hvordan er det med dere ? Vanlig med så få kontroller ?

Det andre jeg lurer på er hvor sansynelig det er at morkaken min flytter seg oppover ? På ul`en sa legen at morkaka lå så langt nede og forran mormunnen at vi måtte ta en ny ul i uke 32 for og se om den har flyttet på seg. Hvor vanlig er dette ?

Jeg vet at det har vært en "reform" innen svangerskapskontrollene, og det betyr at vi får sjeldnere kontroller enn du sikkert gjorde med din datter for to år siden. Jeg er førstegangs-gravid, og har vært til samtale med jordmor. skal til legen min om tre uker og så skulle det ikke vært noe før ul i uke 18 igjen (men jordmoren min satte meg opp til en time i uke 15 så jeg får høre hjertelyd).

Åh, godt og høre! Vil så gjerne føde normalt denne gangen også.  Da satser vi på at morkaka flytter seg etterhvert! ;o)

j har vært på kontroll hver mnd j, og nå skal j litt oftere på slutten... å d er ik for d er noe spes tilfelle med meg... her er alt bare bra,... men er sikkert forskjellig fra sted til sted.. dette er min første, men skulle jo ik tro d hadde noe å si

Det gjorde min morkake også, lå for langt nede. Jordmoren som tok ultralyden sa at i ca. 90% av tilfellene vil morkaka flytte seg oppover. Og jeg var en av de heldige.

jeg har vært på kontroll en gang i mnd, men nå som jeg nesten er ferdig med svangerskapet er d blidd færre.. var på kontroll i uke 30.. også er jeg sotte opp på en kontroll i uke 35 å en i uke 39.. selv syns jeg at d er veldig lite.. men legen sier at siden alt har vært bra hitill så er d ikke nødvendig med flere. (går ikke til jordmor, kun til fastlegen).. 

Går til Jordmor hver måned.

Fikk mitt 3 barn i januar og har vært til kontroll en gang i måneden. Var på UL i uke 19 som er ganske standard. Morkaken min lå også langt nede, men den flyttet seg sakte men sikkert oppover rundt uke 17- 18 og var på plass da jeg hadde UL. Kan hende din gjør det også, men hvis den ikke hadde flyttet seg på mandag burde du fått nøye oppfølging og ny time igjen ganske fort. Hadde nok ikke godtatt å vente så lenge hvis jeg hadde hatt forliggende eller foranliggende morkake. Førstnevnte er jo mest risikofylt. Ønsker deg lykke til og håper alt ordner seg[:)]

Det med morkaken kan ikke jeg svare på dessverre. Men når det gjelder kontrollene gikk jeg en gang i måneden frem til 8. mnd deretter hver 14. dag og nå har jeg gått hver uke. Det var like ofte med første mann. Legen min ville ikke følge de nye reglene.

ORIGINAL: skytte76

Fikk mitt 3 barn i januar og har vært til kontroll en gang i måneden. Var på UL i uke 19 som er ganske standard. Morkaken min lå også langt nede, men den flyttet seg sakte men sikkert oppover rundt uke 17- 18 og var på plass da jeg hadde UL. Kan hende din gjør det også, men hvis den ikke hadde flyttet seg på mandag burde du fått nøye oppfølging og ny time igjen ganske fort. Hadde nok ikke godtatt å vente så lenge hvis jeg hadde hatt forliggende eller foranliggende morkake. Førstnevnte er jo mest risikofylt. Ønsker deg lykke til og håper alt ordner seg[:)]

Jeg var på ultralyd for en uke siden (u 19) og fikk stadfestet forliggende morkake. Jeg ble satt opp igjen på ny ultralyd i uke 30 for å følge opp. Jeg har forstått det slik at oppfølging i uke 30-32 er akkurat som det skal være. Dersom morkaken (mot formodning) fortsatt sperrer utgangen i uke 30-32 vil man få tettere oppfølging deretter.
Foreløpig har jeg ingen bekymringer rundt diagnosen. Blir det keisersnitt, så blir det keisersnitt... Håper på naturlig fødsel, men får ta det som det kommer.
Jeg har lest endel om forliggende morkake på nettet og har forstått det slik at risikoen for at noe kan gå galt øker i siste del av svangerskapet. Man vurderes derfor i forhold til sykemelding etc hvis man fortsatt har forliggende morkake ved oppfølging i u 32.
Du kan forresten finne masse info ved å søke på placenta praevia eller placenta previa på nettet.
Vær også obs på at forliggende morkake ikke er det samme som foranliggende morkake.

Tusen tusen takk alle sammen!!! 

Da skal jeg høre litt nrmere med jordmora mi på neste kontroll, be henne forklare litt og fortelle hva som eventuelt vil skje om den blir lligende forran. :o)

Back
Topp