Hvor ofte hos fastlegen?

Høsteple

Elsker forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Hei!

Jeg spør jeg, fordi jeg er redd for å bli oppfattet som en... ja, en hypokonder kanskje?

Hvor ofte er dere hos fastlegen?

Kort om meg: mange aborter, etter å ha sett hjerteslag. Har slitt psykisk pga dette og bedt tydelig om hjelp. I tillegg er det jo det rent praktiske med div henvisninger. Føler legen sukker av meg, og jeg husker spesielt en lei hendelse der han nesten falt av stolen da han skjønte at jeg ikke levde som gravid gjennom all prøvingen (som om jeg kunne levd som gravid gjennom 4 års prøving, hallo liksom, det er ikke sunt).

Så. Jeg føler meg som en plage hver gang jeg er innom. Er det fordi jeg er for ofte innom? :bag: Hvor ofte er du hos fastlegen? Jeg er, kanskje 4-5 ggr i året (men mer kontakt via portal for å be om fks blodprøver).

Skulle gjerne bytte, men ja, fastlegekrise og alt det :anyone

Hei!

Jeg spør jeg, fordi jeg er redd for å bli oppfattet som en... ja, en hypokonder kanskje?

Kort om meg: mange aborter, etter å ha sett hjerteslag. Har slitt psykisk pga dette og bedt tydelig om hjelp. I tillegg er det jo det rent praktiske med div henvisninger. Føler legen sukker av meg, og jeg husker spesielt en lei hendelse der han nesten falt av stolen da han skjønte at jeg ikke levde som gravid gjennom all prøvingen (som om jeg kunne levd som gravid gjennom 4 års prøving, hallo liksom, det er ikke sunt).

Så. Jeg føler meg som en plage hver gang jeg er innom. Er det fordi jeg er for ofte innom? :bag: Hvor ofte er du hos fastlegen? Jeg er, kanskje 4-5 ggr i året (men mer kontakt via portal for å be om fks blodprøver).

Jeg hadde utallige aborter i mange mange år, ble ikke tatt seriøst pga at jeg er overvektig.....

Mitt råd er - ikke gi deg! Jeg ble gravd ned i mugget og trodde selv det var pga overvekt. Lang historie kort, jeg gjorde alt for å gå ned i vekt, uten hell.
Til slutt ble jeg hastesendt til sykehus med helikopter kl 3 om natten med styrtblødning i uke 11. Der var en fantastisk mann som tok imot meg. Han fikk hakeslepp og slo nevene i bordet fordi han var så sint over at ingen ville hjelpe meg.
Han valgte å gjøre en utskrapning dagen etter og der fant han en hjerteformet livmor med en bred, stor skillevegg. Der var mitt problem! Så enkelt, men ingen syntes vell jeg var verdt å undersøke fordi jeg er overvektig? Ikke vet jeg. Men, under utskrapningen brant han bort denne skilleveggen og første graviditet etter dette var vellykket! Fikk min sønn november 2020 :Heartblue

Ikke gi deg, bytt fastlege til du finner en lege som tar deg på alvor! :Heartpink

Jeg får så vondt inni meg når jeg leser om fastleger som får pasienter til å føle at de er til bry! Jeg er ikke ofte hos fastlegen, kanskje 1-2 ganger i året, i tillegg til e-konsultasjoner for mindre ting.

Har du mulighet til å sette deg på venteliste hos ny fastlege? Da får du jo beholde din nåværende i mellomtiden.

Jeg var hos fastlegen i høst for første gang etter jeg flyttet til nytt sted, og var veldig nervøs for hvordan han kom til å være med tanke på ivf. Han var heldigvis utrolig støttende og fin å prate med. Han oppfordret meg til og med til å sette opp en ny time noen uker senere, bare for å ta en prat. Veldig lettet over at han ikke fikk meg til å føle meg til bry.

Jeg tror man bare må klare å prelle bort det at man føler at man er i veien. Du ER jo ikke det, og 4-5 ganger i året er absolutt ikke mye. Dessuten er det jobben hans. Han skal hjelpe deg - og du er bare nødt til å stå på kravene dine!

Jeg er ofte til legen,1- 2 ganger i halv året, men oftere nå når jeg har Holdt på med prøving på nr 2. Så det vil si det siste 2 årene har jeg kanskje vært 3 ganger i halvåret. Mest pga psykisk.

Hei!

Jeg har vært ofte hos fastlegen gjennom disse årene med IVF. MINST 6 ganger i året. Har hatt behov for sykemeldinger i forbindelse med stort sett alle forsøk, samt flere HCG målinger i forbindelse med graviditet, som har endt opp i spontanabort og da gjerne behov for en samtale i forbindelse med det. Så en senabort hvor jeg hadde behov for flere sykemeldinger og samtaler, så jeg har frekventert det kontoret MYE. :joyful:
Jeg synes det er trist hvis legen din får deg til å føle deg til bry. Det er jo nettopp derfor vedkommende har den jobben! For å hjelpe deg og meg ved behov uansett hvor ofte og av hvilke årsaker behovet måtte melde seg!
Jeg er selv utrolig heldig med fastlege, som tydelig signaliserer at døren hennes er vidåpen også for bare ta en samtale når jeg har det vanskelig. Hvis du har mulighet til å sette deg på liste hos en annen ville jeg ha gjort det altså. Du fortjener en lege som bryr seg ❤️

Hei!

Kjære deg ❤️ Det er trist å lese at du føler det sånn. En fastlege skal jo hjelpe deg i de medisinske situasjonene du står i, uten å dømme. Hans jobb er å hjelpe deg å bli frisk, enten det er fysisk eller psykisk.

Jeg er minst like ofte hos min lege som det du er. Alt dette rundt ivf har jo selvfølgelig økt frekvensen endel, men før det var jeg nok minst tre ganger i året.

Min fastlege (som jeg er veldig fornøyd med) sier at det er bedre å komme en gang for mye enn en gang for lite. Og hvis jeg sitter hjemme og lurer på noe og er usikker, så er det bedre å komme og få ting sjekket, enn å gruble.

Du fortjener en god fastlege. Og inntil du får det, så skal du bruke han du har nøyaktig så mye som du trenger ❤️❤️

Herregud, takk for alle fine svar altså! Noen kvelder kan man bare bli helt oppslukt i slike småting! Jeg er jo egentlig mye mer resilient enn at en fastlege skal plage tankene en onsdag kveld :angelic: uansett, greit å få sjekka loddinga hos dere, takk!

Herregud, takk for alle fine svar altså! Noen kvelder kan man bare bli helt oppslukt i slike småting! Jeg er jo egentlig mye mer resilient enn at en fastlege skal plage tankene en onsdag kveld :angelic: uansett, greit å få sjekka loddinga hos dere, takk!

Hvis du har mulighet så har jeg ville benyttet bedriftshelsetjenesten din, jeg bruker de 1 gang i måneden der jeg snakker med henne, siden det er så vanskelig å få psykolog. Å er veldig godt å prate med noen andre enn kjente og legen. Føler jeg er til bry av å til når jeg er der. Men det er bare pga de har det så travelt. Så har snakket mye å bruk mye tid hos spesial sykepleiern på bedriftshelsetjenesten vår på jobb de kan også henvise videre.

Jeg er mye oftere innom enn deg, har heldigvis en fin lege. Vært mye (!) hos legen siste 7 årene pga IVF (sykemeldinger, OHSS, blodprøver osv), som gravid (bekkenløsning og hyperemesis fra uke 5) og etter fødsel (fortatt bekkenløsning, prolaps ++++ med langvarige sykemeldinger).

Aldri følt meg til bry pga legen, mer at jeg kanskje kvier meg fordi jeg er "alltid" syk. Dårlig immunforsvar er gøy :)

Høres ut som en lege som ikke helt vet å behandle pasientene sine som h*n bør tenker jeg! Hvis det hjelper får vi som så godt som aldri går til legen også litt krasse tilbakemeldinger derfra av og til. Jeg er så og si aldri syk, og har vært til min fastlege 3 ganger de siste 5 årene. Har to av tre ganger følt jeg ikke ble tatt alvorlig/var til bry (hadde lungebetennelse begge gangene), og fikk nå forrige uke nesten kjeft fordi jeg ikke har kommet inn dit tidligere i svangerskapet (var der for glukosebelastningstest i uke 25, har tatt all annen oppfølging privat og hos jordmor). Så noen leger/legekontor blir nok aldri helt fornøyde…

Senk skuldrene helt du, du er ikke til bry for å be om hjelp og oppfølging i den situasjonen du står i, og det vil koste samfunnet mye mer enn et par legetime om du om du går skikkelig i veggen og blir ordentlig syk! Den legen kan ta seg en bolle!

Hei!

Er innom alt for ofte, vi er nå på fornavn og snakk om hverdagslige ting begge veier. Med kronisk migrene og ivfrunde nr 3 i år har jeg vært der litt. 2 ganger i mnd ish..

Back
Topp