Hvor ofte er det normalt å få feber hos barn?

Vinterstorm

Gift med forumet
Mailykke <3
Min her har vært en del syk siden han begynte i bhg i januar. Noen har sagt at de mener han var ofte syk før det også, men jeg føler ikke det har vært utover normalen (men jeg er heller ikke ekspert da). På den siste halvannen mnd har han hatt 4 feberrunder. Dvs feber i to dager, og deretter fin. Det vil si feber det hvertfall annenhver uke. Siste gang var forrige søndag med 39 i feber, men feberfri neste morgen. Noen ganger er han fin form, andre ganger i dårlig form. Er dette normalt? Går det slik i perioder på barn? Sønnen min er snart 2 år:)

Chris hadde også en langperiode med frisk, syk osv i den aldern. Men da han endelig ble frisk så har imunforsvaret hans blitt veldig sterkt.

Sånn var guten vår og. Hadde gjerne 2-3 rundar med feber pr månad frå han var knapt året til rundt 2-3 år. Type feber to dagar, frisk ei veke, feber ein kveld, frisk tre dagar, feber tre dagar, frisk halvanna veke, osv, osv. Var til lege mange gongar og fekk målt crp og titta i øyrene og lytta på han, men det var aldri noko gale. Tok urinprøve ein gong for å utelukke uvi, då det kan ligge i kroppen utan mykje ubehag, og gje langvarig, lav feber visstnok. Prøven var og fin, og vi måtte berre slå oss til ro med at det nok "bare er et virus". Enkelte barn får lett feber, sånn er det berre.

Av og til var guten dårleg, han har vore ein del plaga med falsk krupp, men andre gongar var han i fin form. Då han begynte i barnehage fekk vi ein avtale om at vi kunne levere han neste dag dersom han berre hadde hatt litt feber kvelden før, fordi det var såpass ofte, og han var i heilt fin form.

No har han vokst det av seg. Har feber akkurat no, men det er vel andre gong i løpet av 2011, så eg skal på ingen måte klage på det.

Normalt og normalt fru Blom. I vårt tilfelle fann dei i alle fall ikkje noko gale. Men det er jo verd å ta det opp med fastlegen om barnet fortsetter å ha feber veldig ofte.

Slik var største mi også da hun var 1,5 -2 år. Var og fikk henne undersøkt, fant ikke ut noe, men legen sa at det kunne være kroppens måte å gjøre imunforsvaret bedre på... Slo oss til ro med det, og etter en tid ble det mindre og mindre feberdager. Nå i dag, snart 7 år gammel, er hun så og si aldri syk...
Men det er jo alltids greit å sjekke ut at det ikke er noe mer alvorlig som ligger bak ;)

Cutie Funny Bubbles skrev:
Jeg vet om ei som har feber en gang i mnd. Og da er det ikke snakk om feber en dag og fin andre dagen. Da er det i 3-5 dager hver gang.

Og dette var vist en "sykdom" husker bare ikke hva den heter nå.

Trur du tenker på periodisk febersyndrom. Eg leste om det då guten vår gjekk med feber "heile tida", men han var ikkje regelmessig nok verken i hyppighet, varighet eller allmenntilstand til at det stemte med symptoma på dette. Men kan kanskje vere interessant for ts å lese?

"Hvordan arter sykdommen seg?

Regelmessige feberepisoder over lengre tid er det mest karakteristiske trekket. For de fleste barna med periodisk feber-syndrom kommer feberepisodene med intervaller på 21-36 dager, mest typisk er 28 dager, og hvert barn har ofte et svært regelmessig mønster. Feberen kommer oftest plutselig, er høy (39-41°C), og det er vanlig med frysninger og påvirket allmenntilstand. Feberen varer i 3-4 dager."

http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/periodisk-feber-syndrom-hos-barn-25829.html
Det står meir her:

Back
Topp