Hvor ofte bytter dere smokker?

Malvinka

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Julibarna 2019
Leste her at smokkene egentlig skal bytter ut hver 4 uke:
http://www.klikk.no/foreldre/baby/baby-smokk-1432480.ece

Dette er nytt for meg og ikke noe vi har gjort. Nå har jo frøkna rullert på godt over 10 stk så da er det ikke så ille (første måneden hadde hun de minste 0-2m smokkene som er kastet). Siden det var salg på barnas hus så kjøpte jeg inn 6 nye smokker som er 6-18 måneder, men jeg syns de ser så store ut ennå så kommer til å vente minst en måned før de gamle ryker.

Noen som har opplevd at smokker går i stykker eller blir dårlige nå de første månedene?

Vi bruker latex og de skal skiftes en gang i måneden :)
Har (derfor) ikke opplevd at noen har blitt ødelagt. Sjekker de hver dag.
Har bare to smokker da, en til dag og en til natt.

Last edited:
Jepp, guttenes latex smokker gikk i stykker - heldigvis da jeg drog i de! Var brukt mer enn en mnd. men er en god vane å dra i de for å sjekke slitasjen :) Her rulleres det på X antall mam-tutter nå, så går de ut av rulleringen når jeg føler de er slitt.

Har byttet de ut hver 4 -6 uke:) kjøper ikke så mange om gangen, da roter jeg de bare bort:p har 2-4 stykker, sånn at jeg husker hvem som er sjekka og bytta sist:)

Last edited:
Nei, jeg bytter ikke så ofte. Det er både lite miljøvennlig og unødvendig dersom man sjekker smokkene før bruk.

Produsenten selv sier jo 3 måneder. Men vi har hatt de eldste smokkene nå i 4 måneder og de er like fine. Nå har vi jo sikkert 15 smokker, har ikke nøyaktig antall. Og de brukes ikke mye av gangen eller hver dag. Så de blir ikke mye slitt.

Om man kun bruker en smokk døgnet rundt så skjønner jeg hvorfor man skal bytte de ut hver 4.uke.

Har aldri opplevd at en silikonsmokk har blitt ødelagt. Men lateks ja, da de morkner. Men drar alltid i en ren smokk før jeg gir den til lillebror. :)

Edit: ser nå at det gjelder lateks som bør byttes så ofte.

Bytter sjelden, men vi har en drøss med smokker. Kjøper ofte nye da fordi noen blir borte.... sjekker de ofte og det er ikke veldig mye hun bruker smokk egentlig.

Storebror hadde masse smokker og vi sjekket de daglig og kastet de etterhvert som de ble slitt. De varte i flere mnd men det var jo da silikon.

Lillesøster bruker ikke smokk.

Back
Topp