Hvor ofte bader dere de små?

~lille nr 2~

Glad i forumet
Hun er så tørr i huden. Ser ut som hun skifter hud på hele kroppen,
så er litt usikker på hvor ofte jeg skal bade henne.
Smører henne ofte inn i babyolje, og har en god olje som jeg bader henne i.
 Kunne tenkt meg til å bade henne litt oftere.
Hun er 9 dager i dag, å jeg har badet henne 3 ganger.

Lillemor bader annenhver dag, og når det var så varmt forrige uke badet hun hver kveld. Det har jeg gjort med mine to eldste også, og de har aldri vært tørre i huden.

Babyer har gjerne litt tørr hud helt i starten. Lillemor hadde også det, men det forsvant etter 2-3 uker.

Jeg mener å huske at man pga det beskyttende laget de har rundt kroppen, helst skal bade de så lite som mulig den første tiden (i hvertfall de første 6 dagene).
Men så er det jo de som gulper seg ned, og som får noen alvorlige bæsjebleier og da har man jo ingen valg. ;-)
Jeg mener jeg badet de sånn ca 1 gang i uka, også etter hver gang noen med parfyme hadde holdt de, fikset ikke at det luktet andres parfyme av mine barn! ;-)
Jeg er ikke så sikker på om det rette å gjøre mot tørr hud er å bade oftere, da tror jeg heller det er bedre å bare smøre henne inn med olje.
Ellers har jeg veldig god erfaring med A-Krem.

vi bader 2-3 ganger i uken. de flasser en del i starten, det er normalt og går over. du kan ev. massere med litt olje?

Angående flassingen: jeg fikk beskjed på føden om ikke å smøre med noe, det ville gå over av seg selv, noe det også gjorde.

Har bada gutten min tre ganger i uka siden han var nyfødt. Når han er tørr ihuden har jeg noen dråper babyolje i badevannet og da går det over etter noen dager :)

Fitness skrev:
Angående flassingen: jeg fikk beskjed på føden om ikke å smøre med noe, det ville gå over av seg selv, noe det også gjorde.

Det er rart så mange forskjellige beskjeder man kan få.
 Jordmor sa til meg at jeg skulle smøre henne inn med babyolje der hun var tørr.
Får håpe hun ikke blir verre da.
Men det virker som huden hennes er kjempefin der hun har flasset av.
Sikkert bare fordi hun har ligget i fostervann så lenge at huden blir slik.

Jeg badet ikke mini mer enn nødvendig. Dvs pga skittbleier og gulping osv. Innen han var 9 dager tror jeg bare han hadde badet en gang. Og kun med litt olje i vannet. Så lenge de ikke blir plaget med den tørre huden (klør og svir) så burde en ikke smøre noe på heller. Hudens barriere må få sjangs å bygge seg opp på egenhånd. Såpe og vann fjerner hudens naturlige fettlag, og da må huden bygge den opp igjen på nytt. Vann tørker ut og gir ikke noe fukt til huden. Det er det heller ikke alle oljer eller kremer som gjør. De aller fleste har for store molekyler til å trekke inn i cellene..

1-2 ganger uken og ellers så bare vasker jeg hun lett med klut. hun bader i olje. 

dette gjorde vi med nathaniel også :)

Hestejenta skrev:
Jeg mener å huske at man pga det beskyttende laget de har rundt kroppen, helst skal bade de så lite som mulig den første tiden (i hvertfall de første 6 dagene).
Men så er det jo de som gulper seg ned, og som får noen alvorlige bæsjebleier og da har man jo ingen valg. ;-)
Jeg mener jeg badet de sånn ca 1 gang i uka, også etter hver gang noen med parfyme hadde holdt de, fikset ikke at det luktet andres parfyme av mine barn! ;-)
Jeg er ikke så sikker på om det rette å gjøre mot tørr hud er å bade oftere, da tror jeg heller det er bedre å bare smøre henne inn med olje.

den brukte vi også, men mener å ha lest at det er en av fy fy kremmene?! altså en krem med mye hormonforstyrrende stoffer i??! 

1-2 ganger i uka med litt olje i vannet. Hun flasset en del, men ikke nå lenger etter 4 uker. Tror alle babyer flasser uansett hvor ofte de bader og smøres med kremer.

LadyOnHeels skrev:

Hestejenta skrev:

den brukte vi også, men mener å ha lest at det er en av fy fy kremmene?! altså en krem med mye hormonforstyrrende stoffer i??! 

ja den har stått på nei-listen...

muffinsdronningen skrev:

LadyOnHeels skrev:

Hestejenta skrev:

ja den har stått på nei-listen...

Det har jeg aldri hørt/lest noe om, så nå ble jeg litt overrasket her.
Det var den som ble anbefalt av alt og alle da jeg fikk mine første barn, med andremann ble jeg til og med anbefalt den på barneavdelingen på Ullevål.
Jeg sjekket innholdet i den nå og der står det at den inneholder metylparaben.
Det er parabener som skal virke hormonforstyrrende, men her står det imidlertid at metylparaben ikke er av disse:
Dette er avhengig av hva slags paraben det er snakk om. Det finnes fire typer parabener: Etyl, Propyl (som er fettløselig), Butyl og Metyl (som er vannløselig).
A-Creme inneholder Metylparabener, som er det "snilleste" parabenet. Dette parabenet er ufarlig og benyttes i mange matvarer som f. eks ost, fiskeboller og pølser. Det er meget liten sannsynelighet for at man utvikler allergi grunnet dette parabenet. (bekreftet av Dr. Pontus Herdenstam i en 3 års systematiske studie utført ved Karolinska Sykehus i Stockholm. Methylparaben er utvunnet fra bær, sopp og krydder og er et naturlig konserveringsmiddel. Uttalese fra Vitenskapelig Komitee for Mattrygghet ved Professor dr. med. Jan Alexander (Avd.dir. ved avdeling for Næringsmiddeltoksiologi Divisjon for miljømedisin Nasjonalt folkehelseinstitutt) bekrefter at, lovelig bruk av Methylparaben i kosmetikk, ikke har noen hormonforstyrrende effekt. A-Creme er pakket i brunt glass, noe som gjør av vi kan bruke minimalt av Methylparaben. Derfor er innholdet av Methylparaben i A-Creme langt under de verdiene som anvendes i matvarer.
Her er det mer fakta om A-Krem, for de som måtte være interesserte

Så etter å ha lest dette så er nok ikke A-Krem en av disse hormonforstyrrende kremene (som jeg absolutt IKKE vil bruke) og jeg kan heldigvis fortsette å bruke den, for det har vært en suveren krem for oss. :-)
Et tips er å kjøpe denne når man er på "harrytur" i Sverige, mye billigere der! ;-)

Back
Topp