Hvor ofte bør man gå tur med en hund?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Jeg er hundebarnevakt i helgen :) og det er jo kjempestas, men jeg er litt usikker på hvor ofte jeg bør ut å gå tur med henne. Og hvordan merker jeg at hun må på do liksom??

Nei jeg er virkelig ikke noe hundemenneske.. Men dette er jo mamma sin hund så jeg kjenner henne jo, og hun er trygg på meg og slikt, men jeg har aldri passet henne eller hatt ansvaret for henne før. :) Kjenner jeg faktisk blir litt nervøs for å gjøre noe galt slik at hun ikke har det bra :P

Morgen, midt på dagen/tidlig ettermiddag og kveld bør du hvertfall ta en rusletur med henne :)
Med litt kos og lek i tillegg så har du nok en venn for livet i den hunden ;)

Morgen, midt på dagen/tidlig ettermiddag og kveld bør du hvertfall ta en rusletur med henne :)
Med litt kos og lek i tillegg så har du nok en venn for livet i den hunden ;)
Hehe, ja hun er veldig leken. Har med seg både bamser og leker :) Mamma går fast lang tur med henne kl 19 hver kveld. Men jeg glemte å spørre om hun går en tur til seinere på kvelden før det er natta...
Hmm.. Tar henne med ut en liten tur jeg sånn i tilfelle.

Bare to? Er ikke det litt lite? Og må dem ikke på do mer enn to ganger i løpet av en dag? Nå er jeg bare vant til katter da, og dem flyr jo på do støtt og stadig..

Spørs hva dem er vant med, vil jeg tro. Kan du ikke kontakte moren din og spørre?

En kort tur på morgenen, en kort tur når men kommer hjem fra jobb og en lang tur (helst over en time) i 19-21 tiden.
Muligens en tur utenfor døren for å tisse dersom man blir sittende oppe lenge

Spørs hva hunden er vant med, men for å gå på do så ut minst tre ganger om dagen. Det bør ikke nødvendigvis være være en tur. Men de bør ha minst en god tur i løpet av dagen, når vi ikke får til det så tar vi ett pølsesøk i Hagen, eller har noen hjernetrim oppgaver hjemme :)

Vår hadde nok klart seg med en skikkelig dorunde om dagen :p de er jo forskjellige og vår sier iallefall fra om hun må ut - sitter ved døra, om vi ikke merker det skraper hun litt i døra. Vi går 10-15 min morgen også får hun springe ute etter jobb (vi bor på gård og på landet), også får hun en times tid etter middag.

Jeg er hundebarnevakt i helgen :) og det er jo kjempestas, men jeg er litt usikker på hvor ofte jeg bør ut å gå tur med henne. Og hvordan merker jeg at hun må på do liksom??

Nei jeg er virkelig ikke noe hundemenneske.. Men dette er jo mamma sin hund så jeg kjenner henne jo, og hun er trygg på meg og slikt, men jeg har aldri passet henne eller hatt ansvaret for henne før. :) Kjenner jeg faktisk blir litt nervøs for å gjøre noe galt slik at hun ikke har det bra :P

Har hatt hund i forskjellige str hele livet, og vi luftet alltid før jobb og lang tur etter jobb. En kort luft etter middag og en siste før kvelds. Så 4 turer. Hva er hun vant til fra før?
Lykke til :) kos da!

Last edited:
Det holder med en trimtur, men litt flere tissepauser. Vi har alltid hatt plass til enten løpestreng eller hundegård, men hvis den luftes morgen middag og kveld i tillegg til trim så har den alt den trenger. Med mindre den er veldig gammel og inkontinent :p

Mamma sin hund får 3 turer hver dag. Er aldri ute alene i løpestreng/hundegård, så de 3 turene er alt hun er ute i løpet av dagen.
Da får hun en kort tur (15 min) rundt kl 9, så en lengre tur (1 time + -) rundt 16-17 og en kort tur (20 min) rundt 21.30 :)
Men hør litt med mamma'n din om hva hunden hennes er vandt til, så kan du jo prøve å følge den rytmen du også hvis du får det til :)

Vi har en medium/stor hund som er ganske aktiv. Hun får fast 15min morgentur. 1-1,5times langtur ca midt på dagen, og 15-20min kveldstur før natten. Utover dette står hun i langt bånd i hagen og får tisset der. Noen dager er vi oppe i 4turer, men da gjerne hvis langturen må utsettes litt

Vår er ute mange ganger i løpet av en dag. Men han kan bare slippes i hagen på en del av turene. Ellers får han 3turer om dagen. Også sier han ifra om han blir nøden! Det gjør også tispa vi passer ;) gjerne med å pipe og"mase", altså kommer å dytter borti oss.

Våre er ute 4-5 ganger dagen, men.. Bare 1-2 av disse er turer da. Tisserunder på 1 min ellers. De sier også godt i fra om de trenger ut.
Vil tro 4 ganger med lufting holder for de fleste, men det spørs jo mye på hunden.
Du merker det gjerne hvis det begynner bli nøden for hunden da.

Lykke til som hundepasser :)
Går sikkert bare godt.

Det kommer an på hva hunden er vant til, men minimum 3 ganger om dagen.

Hun er vant til to korte og en lang tur hver dag :) Det jeg er redd for er om hun må på do og jeg ikke skjønner tegnene hennes.. Gikk en kort tur med henne rundt 23 tiden, og nå ligger hun i sofaen å sover :) Så utrolig søt!! :D

Hun er vant til to korte og en lang tur hver dag :) Det jeg er redd for er om hun må på do og jeg ikke skjønner tegnene hennes.. Gikk en kort tur med henne rundt 23 tiden, og nå ligger hun i sofaen å sover :) Så utrolig søt!! :D
Begynner hun å stresse veldig, gå mot døra og vil ha oppmerksomhet bruker det å være et tegn på at de vil tas ut.

Hunder skal forresten ha minimum tre luftetur i følge mattilsynet for de som måtte lure. Kan være greit å gå pittelitt lengre enn rett utfor døra selv på "kort" turene. Mange hunder krever noen minutter med gange for å få ì gang tarmen.

Det spørs på vanen, men de fleste sier greit ifra ved å gå mot døra, pipe eller på annet vis få din oppmerksomhet.

Vår synes å mene at en gang for dagen sånn midt på dagen holder, regner det kan hun finne på å holde seg over et døgn om hun får lov.

Normalt når vi er i jobb luftes hun før vi drar, når vi kommer hjem og på kvelden. Nå som jeg er hjemme luftes hun ikke før mannen drar men blir med på trilletur, og synes da ikke at det er nødvendig for hennes del noe mer. I alle fall ikke om det regner.
Hund med selskapsblære, som ikke liker regn, bor på Sunnmøre og er lat på sine gamle dager.

(men tas gjerne ut i hagen for å ha hatt tilbudet. Tilbys i alle fall det)

Back
Topp