Hvor ofte bør jeg amme?

Romle

Gift med forumet
VIP
Junibarna 2015
Hei!

Jeg har ei datter på sju og en halv måned, og hun spiser godt av både grøt og grønnsaker og middag. Jeg ammer før frokost morgen, etter lunsj, etter middag og etter kveldsmat. Noen ganger dropper jeg å amme enten etter lunsj eller middag, og noen ganger ammer jeg til mellommåltid mellom middag og kveldsmat i stedet for å gi frukt, men altså i gjennomsnitt fire ganger i døgnet. Er dette for mye eller for lite i forhold til alderen hennes? Og bør jeg egentlig amme før mat istedet for etter?Det er viktig for meg at hun får det hun trenger, men samtidig er det godt å få kroppen min litt for meg selv igjen, og det blir liksom mindre fokus på puppen hvis hun får mat først.

Jeg merker at jeg har mindre melk enn før, men det virker som om det er nok likevel. Hvor ofte må jeg amme for å opprettholde melkeproduksjonen?

-Romle.
 
Hei!
Jeg anbefaler amming før måltider med fast føde frem til 1 år fordi retningslinjene for spedbarnsernæring er at barnet skal ha morsmelk som hovednæring første leveår. Men det er selvsagt mye bedre med litt morsmelk enn at mor sliter seg ut og slutter helt så jeg tenker at du må kjenne på hva som er riktig for akkurat dere. Det er ikke enten-eller når det gjelder amming, selv bittelitt morsmelk vil gi helsefordeler for både barnet og deg :) Morsmelken vil være som en liten vaksine hver dag, og det kan jo være praktisk i forhold til den årstiden vi går inn i hvor man oftere får div. småinfeksjoner..

Det er veldig individuelt hvor mye man må amme for å opprettholde produksjonen, noen er veldig sensitive i forhold til særlig nattamming og får et kraftig fall i produksjon så snart de slutter med nattamming, mens andre sliter med å trappe ned produksjonen sin. Det er umulig for meg å si hvor mye akkurat du må amme for å opprettholde produksjonen, du må nesten prøve deg litt frem og se om du finner en balansegang mellom hva som kjennes greit ut for deg og hvor mye som må til for å opprettholde produksjonen. Skulle du oppleve at produksjonen går for mye ned så kan du legge inn noen økedager så vil den ta seg opp igjen :)

Lykke til!!

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg :)
 
Back
Topp