Hvor ofte ammer du?

Lilleulven

Forumet er livet
VIP
Himmelbarn
Januarlykke 2016
❤ Juliskattene 2018 ❤
Har en på 15mnd, og vi ammer morgen, leggetid og rundt 23. Har fått hint av helsesøster og lege at det ikke er nødvendig, men syns da hun koser seg sånn ved puppen, så har egentlig ikke noen plan om å kutte ned ennå :)

Har ei på snart 15mnd, vi ammer også morgen. Kjempe kos, kan gjerne ligge i en time :) Ammer noe på dagen hvis hun ønsker det, det er nokk ikke nødvendig men det skader ikke. Min er ikke klar for å slutte:)

Har en på 15mnd, og vi ammer morgen, leggetid og rundt 23. Har fått hint av helsesøster og lege at det ikke er nødvendig, men syns da hun koser seg sånn ved puppen, så har egentlig ikke noen plan om å kutte ned ennå :)

Melk er sunt og en viktig del av barns kosthold. Det vet alle. Morsmelk er tilpasset menneskebarn og er mye bedre for kroppen enn kumelk som er unaturlig å drikke fordi det er fra en annen rase.

Vet ikke hva som menes med "nødvendig". Ungen overlever uten, så da er der vel ikke helt nødvendig. Men handler mat kun om å overleve? Det er da vanlig å tenke at det er bra å ha et sunt kosthold?

Morsmelk er jo såååå bra! Både næringsstoffene (sammenlignet med næring fra all annen mat barnet får), imunforsvarstoffene og kosen. Pupp er mer enn bare mat/drikke, det er nærhet, kroppskontakt, samspill, relasjonsbyggende, trygghetsgivende, beroligende og stressdempende. Om du går noen sånne hint så be de tenke nøye igjennom hva de som fagperson bør si, evt skaffe seg mer kunnskap før de uttaler seg.

Så til spørsmålet ditt:
Yngste ammet jeg hver tredje time nesten døgnet rundt når hun var 15 mnd gammel. Bortsett fra ett eller to måltider om dagen om hun spiste seg mett på mat.
Eldste ammer jeg dessverre ikke lengre enn til 12 mnd. Han var mye syk, utviklet allergi og gikk ned i melk fra 13 mnd. :(

En på 15 måneder her og, og han ammer ofte. Mister fort tellingen i løpet av dagen.
Jeg har sluttet å høre på helsesøstrene, alle barn er forskjellig og noen trenger mer kos enn andre. Min har mye behov for den nærheten og det er god trøst og lindring ved sykdom og tannfrembrudd.

Lille er 14 måneder og vi ammer når hun legger seg, 1 gang på natt (med mindre refluksen er ille), og på morgen. Deretter ammer vi stort sett før en dupp også :)

Helsesøster her heier på ammingen, og synes det er så flott at vi enda ammer. Selv den ene gangen på natt :)

Back
Topp