Hvor normalt er det at en på snart 12mnd ikke setter seg oppreist selv??

MammaI2008

Andre møte med forumet
Guttungen her i huset er 1år om en uke, og han kan ikke sette seg oppreist selv, men kan sitte en del hvis vi setter han opp.. Han reiser seg heller ikke opp, eller har begynt å gå ennå.. Bare lurer på hvor normalt dette er i forhold til alderen??

Eldste jenta vår på 4år, begynte å reise seg opp når ho var 10mnd, og gikk før ho var 1år..  Selvfølgelig veit jeg at ingen barn er like, men likevel føler jeg at guttungen vår er litt lengre tilbake enn andre på hans alder...

Som du skriver selv så er barn så forskjellige, og hva som er "normalt" er vanskelig å si. Og det er klart du sammenlikner med førstemann. Hvis du lurer på om noe er galt ville jeg tatt kontakt med helsestasjonen. Jeg vet om barn som har gått når de er 9 måneder, og noen som begynte først når de var 1,5år.
Bare vent, han finner nok ut av det :)

Det er ikke kjempenormalt, men ikke veldig unormalt. De pleier å pushe på ved 9mnd alder til å trene litt på å sitte. Men venninna mi har ei jente som fyller ett år nå denne uka som kommer og hun satt seg opp selv uka som var. HS var litt stressa, mora var ikkes tressa. Jenta er veldig bedagelig av seg.. aldri sett på makan hehe. 

Men man kan ikke alltid pushe for resultat heller.. ho har satt jenta si rett opp og ned i mange måneder men satt seg altså ikke opp selv før nå. Jeg har ikke satt opp noe som helst med mine barn og begge satt seg opp rundt 6 og 7mnd. Så, så lenge det ikke tyder på noen fysiske problemer og hindringer (låsninger fra kiss/kidd osv) må man vel bare smøre seg med tålmodighet så lenge ikke hs eller fysio sier noe spesiellt.

Tusen takk for svar :) Skal på HS til onsdag, så tenkte jeg skulle høre der da.. Blir jo selvfølgelig litt bekymret også da, men samtidig er jeg litt rolig.. Så får bare høre hva HS sier.. Han sier ingen ord heller.. Han bare babler.. Kanskje det er bar jeg som er overbekymret..

min blir 1 år neste veke og han begynte å sette seg opp forrige veke.
Han virkar til å være seinare ute med det meste denne karen her.

Storebroren var mykje meir frampå enn lillebroren. Lillebror har verdens beste tid og  er innmari bedagelig anlagt.

Da har jeg vært hos HS, og hun ville at vi skulle til en fysioterapaut, for hun syns at han skulle ha satt seg opp selv.. Hun merket at han ikke vr interessert i det overhodet, så hun ville vi skulle sjekke det opp. Vi var også hos legen på HS, da han oppdaget at han har muligens øyenproblember (at han kanskje ser dobbelt), fordi han rister på hodet hele tiden, og er fryktelig sutrete 24/7.. Så han skulle legge inn en haste innkallelse til øyenlegen og ortoped.. :) Stakkars gutten min:( Håper dette går fort over, og at fysioen og øyelegen finner ut hva de kan gjøre :O)

Back
Topp