Hvor nøye med mat?

Okergul

Flørter med forumet
Lurer på hvor nøye dere er på mat-rådene? Er det slik at dere unner dere en skive nyåpnet røkt laks/ørret eller unngår dere helst det?

Hva med annen mat? Følges det slavisk eller bruker man litt skjønn?
 
Jeg holder meg unna spekemat og «rått» kjøtt. Men nyåpnet laks, sild osv spiser jeg med god samvittighet :)

Prøver og være nøye med koffein, ellers lever jeg stort sett normalt :)
 
Jeg holder meg unna spekemat, understekt kjøtt salami, rå fisk - men er fisken behandlet rinti skal det jo gå fint. Ellers spiser jeg det jeg klarer å få i meg nå når jeg er dårlig.

Eneste magen jeg følge jeg har lyst på er sushi og knekkebrød med salami agurk og majones :dead: :arghh: Vet jeg kan spise stekt sushi, men har ikke det lett tilgjengelig, tør ikke prøve meg på butikksushien :rolleyes:
 
Jeg holder meg unna spekemat, understekt kjøtt salami, rå fisk - men er fisken behandlet rinti skal det jo gå fint. Ellers spiser jeg det jeg klarer å få i meg nå når jeg er dårlig.

Eneste magen jeg følge jeg har lyst på er sushi og knekkebrød med salami agurk og majones :dead: :arghh: Vet jeg kan spise stekt sushi, men har ikke det lett tilgjengelig, tør ikke prøve meg på butikksushien :rolleyes:

Vi kan spise fersk sushi med f.eks. laks som etter min mening er best
Les mer her:
https://www.leroyseafood.com/no/smakfull-sjomat/helse/trygg-sjomat-for-deg-som-er-gravid/
 
Jeg spiser ikke spekemat, og begrenser kaffe til to kopper om dagen. Blåskjell og innmaten i krabbeskjell holder jeg meg også unna.
MEN så oppdaget jeg dette her igår!! Har ikke funnet den enda, men det ryktes at de vertfall har den på meny!!:gen014:happy093
 

Vedlegg

  • B4A034BF-DE20-48B4-87B6-D3E297BA6262.png
    B4A034BF-DE20-48B4-87B6-D3E297BA6262.png
    151,5 KB · Visninger: 55
Holder meg unna spekemat, noe jeg egentlig elsker! Kaffe liker jeg ikke, heller ikke sushi, så det er ikke noe offer for meg :)
Ellers skal jeg forsøke å spise litt sunnere og fornuftig denne gangen, sist mesket jeg meg til de grader de siste mnd, vistes på vekta for å si det sånn :eek: :hilarious:
 
Har holdt meg unna spekemat, ellers er jeg ganske så kresen på mat, så er nok ikke så vanskelig å ikke ete d en ikke bør. Men røyker laks har jeg spist :)
 
Spiser ikke deli mat(oppkuttet kjøttpålegg) pga listeria.
Kun en kopp med koffein drikke dagen.
Ellers lever vi på rå melk, spekemat, etc.
Følger litt annerledes råd enn helsedirektoratet da :)
 
Lurer på hvor nøye dere er på mat-rådene? Er det slik at dere unner dere en skive nyåpnet røkt laks/ørret eller unngår dere helst det?

Hva med annen mat? Følges det slavisk eller bruker man litt skjønn?

Det som er på nei-lista følger man slavisk, eller jeg hvertfall da :)
Men for eksempel lakris og kaffe - det er på liste over begrense. Da trenger man ikke unngå, og det er oppgitt anbefalte mengder per dag. Og røkelaks, der står det fra nyåpnet pakke. Så da trenger man ikke la være å spise om man vet at den er innenfor holdbarhetsdato og er nyåpnet :)
Så jeg holder meg helt unna det som er nei og følger ellers matportalen sine råd.

Om man Googler, finner man så mange motstridende råd at det er til å bli kokko av, så jeg forholder meg bare til de offisielle anbefalingene fra matportalen/helsedirektoratet :)

Det jeg derimot i likhet med Totti over her skal passe bedre på denne gangen, er å spise sunnere og mindre sukker/søtsaker. Begynner allerede på for mye vekt og vil ikke gå opp like mye som sist merker jeg :p
 
Jeg prøver å spise "riktig".
Jeg har samtidig fått avsmak for utrolig mye, så veien må bli til mens jeg går på den.
Samtidig nyter jeg hver dag jeg kan drikke kaffe, men behovet (eller ønsket) for å drikke det har redusert seg en del av seg selv.
Forrige graviditet så gikk jeg opp 30 kilo, håper på å unngå det denne gangen. Vist ikke så får jeg trøste meg med at jeg gikk dem ned i løpet av 6 måneder sist, uten at jeg gikk inn for det.
 
Jeg prøver å spise "riktig".
Jeg har samtidig fått avsmak for utrolig mye, så veien må bli til mens jeg går på den.
Samtidig nyter jeg hver dag jeg kan drikke kaffe, men behovet (eller ønsket) for å drikke det har redusert seg en del av seg selv.
Forrige graviditet så gikk jeg opp 30 kilo, håper på å unngå det denne gangen. Vist ikke så får jeg trøste meg med at jeg gikk dem ned i løpet av 6 måneder sist, uten at jeg gikk inn for det.

Hvor langt er du i dag?
Husker jeg hadde avsmak for merkelige ting sist, og lurer på om det blir de samme tingene denne gangen. Sist var det kjøtt, særlig kylling det spiste jeg slettes ikke og laks. Helst lett mat og mye grønnsaker. Likte smaken av kaffe, men ble kvalm etter hver kopp så måtte bare stoppe med det.
 
Hvor langt er du i dag?
Husker jeg hadde avsmak for merkelige ting sist, og lurer på om det blir de samme tingene denne gangen. Sist var det kjøtt, særlig kylling det spiste jeg slettes ikke og laks. Helst lett mat og mye grønnsaker. Likte smaken av kaffe, men ble kvalm etter hver kopp så måtte bare stoppe med det.

I dag er jeg 5+2, hos meg så er det så variabelt. Jeg klarer ikke melk, sjokolademelk, søtt pålegg (Syltetøy, sjokade), hardkokt egg eller speileegg (eggerøre og blautkokt egg går fint) mye rent kjøttpålegg smaker æsj, baconost går så vidt, men skinkeost er bedre.
Heldigvis så har middag gått fint til nå, men jeg har ikke spist så veldig variert pga ferie :angelic:
Fisk spiser jeg ikke i fra før av, eller... Jeg liker ikke rød fisk. Den hvite går ann, helst som fiskekake eller noe sånt.
 
Holder meg også til helsedirektoratets anbefalinger :) Ser flere av dere nevner sushi, men hvis jeg kjøper det på restaurant så går det vel fint? Jeg hadde ihvertfall ikke planer om å kutte det ut :p

Holder meg ellers til 1 kopp kaffe til dagen (maks 2 dersom jeg skal på besøk/selskap), og klarer ikke holde meg unna lakris... Jeg har så lyst på salt lakris hele tiden, så det blir noe lakris av og til, men prøver å holde meg i skinnet.

Har ellers spist way too much godteri, men jeg har jo hatt ferie. Når den er over så er det over og ut med snopet hver dag. Er heldigvis flink til å spise frukt og grønt da. Og har et sunt og variert kosthold foruten godteriet.
 
Holder meg selvfølgelig unna det som er på nei listen, men så er det så mange mye at det er vanskelig å holde følge. Har kikket litt på matportalen og den synes jeg er fin. Redd for å bli uglesett dersom jeg tar meg en skive laks.

Har en venninne som ikke spiser majones for det inneholder rått egg, det er slik jeg ikke klarer holde følge med, hadde aldri tenkt over det selv. Kaffe feks klarer jeg ikke nå, merker veldig godt hvor smakssansene har endret seg.
 
Følger helsedirektoratets anbefalinger jeg og. Kutter ned på kaffen, holder meg unna upasteurisert ost, spekemat og rødt kjøtt. Men spiser sushi fra sushi-restaurant da. Det gjorde jeg sist graviditet også :)
 
Det virker på meg som at det er mange som unngår mye mer enn det det er grunn til. Jeg forholder meg til rådene til Helsedirektoratet, verken mer eller mindre. Spiste røkelaks (nyåpnet) til frokost og koser meg med saltsild nå i kveld. :)
 
Back
Topp