Hvor nøye forventer du at din 7 åring er?

Agnete

Forumet er livet
Min 7 åring har ansvaret for å holde sitt rom ryddig, men det går ikke..
Hver gang det er ryddig blir alt stappet i en stor haug, skyve under senga osv.
Vi har egentlig faste kasser til biler, bilbaner, Lego osv men det blir ikke lagt i de riktige beholderne..
Så nå tenker jeg at kanskje jeg har for store forventinger til å rydde?
Hvordan er det hos dere?
 
Mi på snart 13 kan fortsatt rydde rommet sitt på den måten, men nå er det fordi hun er lat ;) Prøver å venne 1 og 3 åringene om at ting har fast plass, og det går sånn passe greit. På rommet har de kun 1 lekekasse, så alt unntatt bøker havner der.
 
Min 7 åring har ansvaret for å holde sitt rom ryddig, men det går ikke..
Hver gang det er ryddig blir alt stappet i en stor haug, skyve under senga osv.
Vi har egentlig faste kasser til biler, bilbaner, Lego osv men det blir ikke lagt i de riktige beholderne..
Så nå tenker jeg at kanskje jeg har for store forventinger til å rydde?
Hvordan er det hos dere?

Absolutt ikke! Her har barna lært seg at togbanen bor i "den" kassen, og legoen i "den", fra de er store nok til å være med å rydde 2-3). Begynte selvsagt å rydde sammen med dem og gjøre det litt til en lek, og etterhvert forsto de hvor de ulike lekene hørte hjemme. Forventet ikke av 3 åringen at det ble ryddet automatisk altså :p men bare ga de kjennskap til de ulike kassene :) min 7 åring rydder på plass. Ingen grunn til at en gjennomsnittlig 7 åring ikke skal klare å rydde biler i bilkassen og bøker i bokkassen eksempelvis. Ville bare snakket med han, repetert og gjort det sammen med han så løsner det nok :)
 
Et annet tips kan være navn ("Lego" "tegnesaker") eller bilde på kasser hvis det gjør det enklere :)
 
Min som blir åtte kan også, men det er ikke alltid han mener han har tid til å rydde ordentlig :p
 
Absolutt ikke! Her har barna lært seg at togbanen bor i "den" kassen, og legoen i "den", fra de er store nok til å være med å rydde 2-3). Begynte selvsagt å rydde sammen med dem og gjøre det litt til en lek, og etterhvert forsto de hvor de ulike lekene hørte hjemme. Forventet ikke av 3 åringen at det ble ryddet automatisk altså :p men bare ga de kjennskap til de ulike kassene :) min 7 åring rydder på plass. Ingen grunn til at en gjennomsnittlig 7 åring ikke skal klare å rydde biler i bilkassen og bøker i bokkassen eksempelvis. Ville bare snakket med han, repetert og gjort det sammen med han så løsner det nok :)

Har vært med å vist han og lekt leker på plass fra første stund. Jeg vet at han klarer det, men står vel mye på viljen kanskje? Kanskje det blir mer morsomt med lapper på beholderne ja!! Det skal prøves :D
 
Mi på 6 år må rydde rommet selv, og det går egentlig veldig fint. Hvis det har blitt skikkelig bomba, f eks hvis hun har hatt besøk og de ikke hjalp å rydde før dem dro, så trenger hun kanskje litt hjelp. Men alle barn må LÆRE å rydde før man forventer det av dem, så jeg ville kanskje satt meg ned sammen med barnet og sett hvor stor forståelse hun har for å rydde tingene på plass. Merking på kassene er supert.
 
Har det samme problemet (blir 8 i høst). Til og med skapdøra til klesskapet klarer han ikke skyve igjen etter å ha vært der, han sier bare "jeg prøver å huske det". Slenger fra seg klær og leker der han står og går. Klarer ikke å tenke at han skal ta med seg brukte klær etter han har tatt på nye.

En ting er rommet hans, men skolesekken. Eselører og krøller på samtlige bøker. Tror vi bytter ut fargeblyantene tre ganger ila året og kjøper 10 nye viskelær fordi han roter de bort, enda jeg ber han legge de i penalet så fort han er ferdig å bruke noe. Og så stapper han bare halvveis nedi og ikke lukker igjen når jeg ber han rydde etter leksene. Og må be han rydde og så glemmer han det fem ganger før han får somlet seg til det. Kan rydde vekk penalet og så er han opptatt med noe annet i hodet sitt og lar resten ligge. Kan si "og alt det andre" så tar han beskjedmappa og putter den i sekken, mens boka fremdeles ligger på bordet. Til slutt må jeg minne han på at alt skal ordentlig nedi sekken og inn i skapet. Da har han satt seg til med ipad/hentet seg en yoghurt/begynt å leke el mellom hver gang.

Han er så virrehue. Men han bryr seg heller ikke. Vet ikke hvilke av disse to som er mest årsaken. Spurte pappaen om han var sånn når han var liten, men nei. Jeg husker jeg hadde fast plass til alt på rommet mitt, fast plass til alle fargeblyantene mine i penalet, satte bøkene fint ved siden av hverandre nedi etter størrelse osv.

Jeg er jo så ordensmenneske som går an så har lært han og han har alltid måtte hjelpe til og forklart hvordan og hvorfor osv. Vet ikke helt hva mer jeg kan gjøre... Han var flink fram til 4-5 års alderen, så vet jeg ikke helt hva som skjedde...
 
Mi på 8,5 har det akkurat likt med kasser til de forskjellige tingene men langt ifra alltid hu gidder. Nå er hun på 3 dagen med å rydde rommet sitte kun fordi hu har rota så sinnsykt og ryddingen går det smått med. Selv om hun har kasser til alle tingene sine og klær skal i skapet samt bamser i senga. Jeg hadde nok brukt maks 20 min på det :p
 
Har det samme problemet (blir 8 i høst). Til og med skapdøra til klesskapet klarer han ikke skyve igjen etter å ha vært der, han sier bare "jeg prøver å huske det". Slenger fra seg klær og leker der han står og går. Klarer ikke å tenke at han skal ta med seg brukte klær etter han har tatt på nye.

En ting er rommet hans, men skolesekken. Eselører og krøller på samtlige bøker. Tror vi bytter ut fargeblyantene tre ganger ila året og kjøper 10 nye viskelær fordi han roter de bort, enda jeg ber han legge de i penalet så fort han er ferdig å bruke noe. Og så stapper han bare halvveis nedi og ikke lukker igjen når jeg ber han rydde etter leksene. Og må be han rydde og så glemmer han det fem ganger før han får somlet seg til det. Kan rydde vekk penalet og så er han opptatt med noe annet i hodet sitt og lar resten ligge. Kan si "og alt det andre" så tar han beskjedmappa og putter den i sekken, mens boka fremdeles ligger på bordet. Til slutt må jeg minne han på at alt skal ordentlig nedi sekken og inn i skapet. Da har han satt seg til med ipad/hentet seg en yoghurt/begynt å leke el mellom hver gang.

Han er så virrehue. Men han bryr seg heller ikke. Vet ikke hvilke av disse to som er mest årsaken. Spurte pappaen om han var sånn når han var liten, men nei. Jeg husker jeg hadde fast plass til alt på rommet mitt, fast plass til alle fargeblyantene mine i penalet, satte bøkene fint ved siden av hverandre nedi etter størrelse osv.

Jeg er jo så ordensmenneske som går an så har lært han og han har alltid måtte hjelpe til og forklart hvordan og hvorfor osv. Vet ikke helt hva mer jeg kan gjøre... Han var flink fram til 4-5 års alderen, så vet jeg ikke helt hva som skjedde...

Har vi samme gutt? Du beskriver nemlig min her :D Hihi
Helt lik, alt står åpent etter han. Klær ligger strødd, skuffer åpne om han har vært i skapet sitt.
Jeg har virkelig gjort en innsats for å lære han, når han var 3/4 år så var han mye flinkere. :p
Kjenner jeg blir litt frustrert over kaoset for om jeg rydder er det like rotete igjen etter kort tid.
Det er kaos i skolebøker og flasker som ligger å lekker i sekken, matbokser som ikke lukkes igjen osv.
Her har ingen av oss hvert slik, far er veldig ordensmenneske, mens jeg er tåler nok litt mer overflate rot :p Hihi
Virker som han faktisk er et skikkelig rotehode, og ikke set at han gjør dette..
 
Her ble det værre når jeg var gravid og hadde hypermeisis, samtidig som han begynte på skolen. Da sklei alt litt ut. Om det er årsaken vet jeg ikke...
 
Min 7 åring har ansvaret for å holde sitt rom ryddig, men det går ikke..
Hver gang det er ryddig blir alt stappet i en stor haug, skyve under senga osv.
Vi har egentlig faste kasser til biler, bilbaner, Lego osv men det blir ikke lagt i de riktige beholderne..
Så nå tenker jeg at kanskje jeg har for store forventinger til å rydde?
Hvordan er det hos dere?

Min på 6,5 år gjør også litt sånn. Så vi må gå over, og be henne gjøre d på nytt.
Minne henne på hvor alt skal, for hun sier ofte "jeg visste ikke". Osv.

Hun blir veldig stolt når hun endelig er ferdig da :)
 
Mi på 8.5 blir så utrolig lett distrahert, så å legge klær i skapet kan plutselig ta opp mot en time. Så når det er gjort og hun skal begynne på resten, er hun veldig lei for da har hun jo alt "rydda i en time". :p
Men, det blir gjort til slutt.
 
Forventer at min 7 åring rydder inn i hyllene, om enn ikke så systematisk som meg. Hadde ikke godkjent ryddigen om alt var måkt inn i et hjørne eller under sengen, det hadde jeg sett med en gang. Da hadde lørdagsgodteriet røket eller nettbrettet for den dagen til det hadde vært godkjent.
 
Min 7 åring har ansvaret for å holde sitt rom ryddig, men det går ikke..
Hver gang det er ryddig blir alt stappet i en stor haug, skyve under senga osv.
Vi har egentlig faste kasser til biler, bilbaner, Lego osv men det blir ikke lagt i de riktige beholderne..
Så nå tenker jeg at kanskje jeg har for store forventinger til å rydde?
Hvordan er det hos dere?
Hørres ut som hos oss dette!!
Jeg forventer at det ryddes skikkelig! Altle ting har sin plass, å det blir mas om det , til det blir gjort.
De lærer å rydde systematisk i barnehagen!! Syns jeg kan forvente såpass;)
 
Min 7 åring har ansvaret for å holde sitt rom ryddig, men det går ikke..
Hver gang det er ryddig blir alt stappet i en stor haug, skyve under senga osv.
Vi har egentlig faste kasser til biler, bilbaner, Lego osv men det blir ikke lagt i de riktige beholderne..
Så nå tenker jeg at kanskje jeg har for store forventinger til å rydde?
Hvordan er det hos dere?
Slik er det her og! Her er det ei på 6 år og en på 8 år som deler rom. Alle leker har en fast plass, men finner alt hulter til bulter. Klær kan jeg også finne på de underligste plasser... :p
 
Back
Topp