Hvor nøye er det å ta cerazette til samme tid hver dag?

Pogo

Gift med forumet
Da jeg fikk resept på ceracette spurte jeg om den måtte tas til samme tid hver dag siden det er en minipille. Da mente legestudenten og legen at det ikke var en tradisjonell minipille og at det var 24 timers slingringsmonn omtrent som på vanlige p-piller. De slo opp i felleskatalogen og mente at det var riktig.

Hva tror dere? Ville dere ha stolt på legen?
 
Jeg tror det er ganske nøye....
 
Jeg har ikke vært så flink til å ta de til samme tid... Glemmer det, så er ofte variasjon på 3 timer fra dag til dag. Legen min sa at at de bør tas til ca samme tid hver dag, så jeg har skjerpa meg litt. Det står sikkert noe om det i pakningsvedlegget, men orker ikke reise meg fra sofaen for å gå og sjekke....
 
Fra felles katalogen... "..Dersom mer enn 36 timer har gått siden siste tablett ble tatt, må annen prevensjon anvendes i tillegg de neste 7 dagene."
 
Fra pakkingsvedlegget: "...
Dersom du har glemt å ta Cerazette.


  • Hvis du er mindre enn 12 timer for sent ute med å ta en tablett, opprettholdes likevel den preventive sikkerheten til Cerazette. Ta den glemte tabletten så snart du husker den og de neste tablettene til vanlig tid.
     

  • Hvis du er mer enn 12 timer for sent ute med å ta en tablett, kan sikkerheten til Cerazette være redusert. Jo flere tabletter du har glemt på rad jo større er risikoen for at den preventive effekten er redusert. Ta den sist glemte tabletten så snart du husker det og de neste tablettene til vanlig tid. Bruk tilleggsprevensjon (barrieremetode) også i de neste 7 dagene du tar tabletter. Dersom du glemte en eller flere tabletter i den første uken du tok tabletter og hadde samleie i uken før de glemte tablettene, er det en mulighet for at du kan bli gravid. Be legen din om råd.
  •  
    Det stemmer at du har slingringsmonn..
    Er den gamle typen man fikk som måtte taes med et slingringsmonn på 2 timer..
    Jeg spurte masse om det hos legen min, og hun sa akkurat det samme..
    Men mener å husker det var 12 timer slingringsmonn ?

    Dette står på felleskatalogen: •Hvis du er mindre enn 12 timer for sent ute med å ta en tablett, opprettholdes likevel den preventive sikkerheten til Cerazette. Ta den glemte tabletten så snart du husker den og de neste tablettene til vanlig tid
    •Hvis du er mer enn 12 timer for sent ute med å ta en tablett, kan sikkerheten til Cerazette være redusert. Jo flere tabletter du har glemt på rad jo større er risikoen for at den preventive effekten er redusert. Ta den sist glemte tabletten så snart du husker det og de neste tablettene til vanlig tid. Bruk tilleggsprevensjon (barrieremetode) også i de neste 7 dagene du tar tabletter. Dersom du glemte en eller flere tabletter i den første uken du tok tabletter og hadde samleie i uken før de glemte tablettene, er det en mulighet for at du kan bli gravid. Be legen din om råd.
     
    Jeg hadde stolt på pakningsvedlegget og legen.
      Det står at sikkerheten opprettholdes så lenge glemt pille tas innen 12 timer, så da er det nok riktig.
    Jeg glemmer pillen omtrent hver dag, og tar den omtrent alltid noen timer senere enn hva jeg egentlig skal, og jeg har ikke blitt gravid enda så.. ;)
     
    cerazette er ikke en minipille, det er en p-pille du kan amme på...med andre ord fungerer den ganske likt som en minipille, bortsett fra at det er en p-pille...vanskelig forklart! hehehe.. Du kan ta den innen 12 timer eller hva det står(akkurat som vanlige p-piller)
    Har gått på di før, så da forklarte legen meg det..
     
    Legen min sa jeg ikke trengte å ta dem på samme tidspungt hun...
    Bare jeg tok en hver dag, så var det greit...

    [8|]
     
    jeg fikk beskjed om at eg måtte ta de på omtrent samme tidspunkt.. tar min ca kl 10 på dag. andre dager 12 og noen ganger kl 06.. tror det går greit for jeg tror ikke at jeg er gravid igjen [8|]
     
    Jeg fikk beskjed om at det var 12 timers slingringsmonn på å ta den, MEN..... Jeg ble gravid mens jeg gikk på den.. Holdt "tidene" (gikk aldri mer enn 12 timer etter jeg skulle tatt den)

    Såe... Ville heller tatt den til samme tid, enn å tatt sjangsen på at det går bra. [:)]
     
    Back
    Topp